2010-11-10, 12:01
Medlem
Men syster ringde mig i panik för hennes dator startar helt plötsligt inte längre.
Det är en Advent 5544 NO.
När hon trycker på strömknappen så blinkar den lite, men den brummar aldrig igång. Det kommer inget ljud alls från datorn, den blinkar ett par gånger och sen dör den igen. Datorn är ca 3 år gammal.

Har moderkortet gått åt skogen tro?
Citera
2010-11-10, 12:06
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maadzz
Men syster ringde mig i panik för hennes dator startar helt plötsligt inte längre.
Det är en Advent 5544 NO.
När hon trycker på strömknappen så blinkar den lite, men den brummar aldrig igång. Det kommer inget ljud alls från datorn, den blinkar ett par gånger och sen dör den igen. Datorn är ca 3 år gammal.

Har moderkortet gått åt skogen tro?

En kanske jäkligt dum fråga, men den är ändå värd att ställas; Hade hon strömsladden i? Om inte, fanns det batteri i datorn så att det räckte?

Moderkortet är annars ingen dum gissning. Jag hade problem med en gammal Acer tidigare som faktiskt startade, men så fort jag startade ett program så antingen hängde sig hela datorn eller så fick jag bluescreen...
Citera
2010-11-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
En kanske jäkligt dum fråga, men den är ändå värd att ställas; Hade hon strömsladden i? Om inte, fanns det batteri i datorn så att det räckte?

Moderkortet är annars ingen dum gissning. Jag hade problem med en gammal Acer tidigare som faktiskt startade, men så fort jag startade ett program så antingen hängde sig hela datorn eller så fick jag bluescreen...

Ja, strömsladden är i. Utan den hände ingenting alls. Om nu morderkortet gått, går det att göra en backup på hårddisken ändå?
Citera
2010-11-10, 12:31
Medlem
sommarlovs avatar
Datorn får inte ström, blinket kommer från batteriet som inte är tillräckligt laddat.

Ja, du kan plocka ur hårddisken och koppla via USB med en hårddisk-vagga.

Varför sökte du inte först?
Var snäll och söka när du får vidare problem, detta ämne avhandlas här femtielva gånger om dagen...
Citera
2010-11-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Datorn får inte ström, blinket kommer från batteriet som inte är tillräckligt laddat.

Ja, du kan plocka ur hårddisken och koppla via USB med en hårddisk-vagga.

Varför sökte du inte först?
Var snäll och söka när du får vidare problem, detta ämne avhandlas här femtielva gånger om dagen...

Vi har tagit ur batteriet och kört med bara strömsladd, men det fungerar inte heller.
Jag har sökt som en dåre, men hittade ingen med exakt samma problem. Du kan gärna få länka om du hittar nån bra.
Citera
2010-11-10, 14:33
Medlem
Stryops avatar
Om det är problem med moderkortet, hur går man tillväga?
Citera
2010-11-10, 16:18
Medlem
Är det mycket damm i datorn?
Dammsugning skadar/förstör datorns delar så använda andra sätt när du gör rent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in