• 1
  • 2
2010-11-10, 10:46
Medlem
grapoluponapes avatar
Jag har en MacBook Pro och behöver nu en extern hårddisk. Gärna en som går att koppla till mitt trådlösa nätverk. Men jag vet i vilken prisklass eller utrymmesklass jag ska lägga mig. Ångrar man sig om man köper en som "bara" har 500 GB eller räcker det gott och väl?

Hittills har jag inte använt TimeMachine, men en polare visade mig häromdagen hur det fungerar. Är det någon som vet hur snabbt en daglig säkerhetskopiering av datorn med TM käkar upp en 500 GB-hårddisk? Jag förstår naturligtvis att det beror på hur många GB jag har på dator som behöver kopieras, men lägger TM till en helt ny "fil" per dag med all info jag har? I så fall går ju den externa hårddiskens kapacitet åt väldigt fort.
Citera
2010-11-10, 12:44
Medlem
perelis avatar
För min del skulle en 500 GB hdd ta slut rätt fort, tror jag har runt 5-6 TB i extern lagring så det är ju väldigt individuellt.

Men angående TimeMachine så har jag svårt att tänka mig att det skapar en ny kopia av hela datorn varje gång, det måste vara någon sorts synk-grej som bara lägger till det senaste materialet till den befintliga filen om man säger så.
Citera
2010-11-10, 12:49
Medlem
grapoluponapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
För min del skulle en 500 GB hdd ta slut rätt fort, tror jag har runt 5-6 TB i extern lagring så det är ju väldigt individuellt.

Men angående TimeMachine så har jag svårt att tänka mig att det skapar en ny kopia av hela datorn varje gång, det måste vara någon sorts synk-grej som bara lägger till det senaste materialet till den befintliga filen om man säger så.

Ja, så tycker jag också att det borde vara. Men polaren visade mig att om jag slängde ett dokument till exempel den 5 september så kan jag gå tillbaka och ta fram den filen från dagen innan i TM. Det verkar också konstigt.

Har du någon erfarenhet av hårddiskar som kopplas till det trådlösa nätverket? Ökar riskerna på något sätt för intrång eller virus?
Citera
2010-11-10, 13:29
Medlem
Enligt vissa experter bör din TimeMachine-hårddisk vara tre gånger så stor som den HD som du backar upp.
Citera
2010-11-10, 14:08
Medlem
Snöjs avatar
Första gången Time Machine tar backup, så kopierar den ju givetvis allt. Efter det så kopierar den bara ändringar, t.ex om du skriver något nytt i ett textdokument eller installerat ett nytt program.

Jag skulle rekommendera att du ställer in den att ta automatiska backuper hela tiden. Min TM tar backup en gång i timmen. Ofta är det bara ett par megabyte som behöver kopieras, så det går fort. Istället för att köra det manuellt en gång per dag alltså, då kommer det vara mycket mer som ändrats och det kommer ta en stund. Kör automatiskt så kan du bara glömma bort det sen, för man märker inget egentligen.

Köp en Time Capsule väl? Ta den billigaste (500GB), sedan kan du köpa en större hårddisk på annat håll och byta ut den som sitter i TC. Blir billigast så. Den är ju även trådlös, och du kan använda den som router. Trådlöst internet + backup i samma pryl alltså, det är awesome.

Sedan kan du utesluta vilka filer och hårddiskar du inte vill att TM ska ta backup på. Jag har t.ex uteslutit min filmmapp, då det inte är speciellt viktigt och det tar bara massa onödig plats.
Citera
2010-11-10, 16:28
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Hittills har jag inte använt TimeMachine, men en polare visade mig häromdagen hur det fungerar. Är det någon som vet hur snabbt en daglig säkerhetskopiering av datorn med TM käkar upp en 500 GB-hårddisk? Jag förstår naturligtvis att det beror på hur många GB jag har på dator som behöver kopieras, men lägger TM till en helt ny "fil" per dag med all info jag har? I så fall går ju den externa hårddiskens kapacitet åt väldigt fort.

Du behöver inte oroa dig för att TM käkar upp din hårddisk rätt snabbt, när den blir fylld så raderar den automatiskt gamla backups för att göra plats för nya, jag har en 320GB hårddisk endast för TM, den har varit fylld i flera månader nu och det är inga problem för mig för den bara raderar det gamla och backar up de nya helt automatiskt.
Citera
2010-11-10, 16:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Jag skulle vilja ha en extern hårddisk på några gigas, 2-3, med ganska schyst överföringshastighet (mellan datorn och hårddisken, gärna överföring trådlöst eller via USB) under 1000-lappen. Finns sådana externa hårddiskar?
Citera
2010-11-10, 16:34
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag skulle vilja ha en extern hårddisk på några gigas, 2-3, med ganska schyst överföringshastighet (mellan datorn och hårddisken, gärna överföring trådlöst eller via USB) under 1000-lappen. Finns sådana externa hårddiskar?

Om du ska överföra genom USB så spelar de ingen roll vilken hårddisk du än köper, hastigheten kommer alltid vara densamma.
Om du däremot överför mellan datorn och hårddisken med FireWire 800 så kan du nog överföra en 80GB på 3-4 min.
Citera
2010-11-10, 16:35
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Om du ska överföra genom USB så spelar de ingen roll vilken hårddisk du än köper, hastigheten kommer alltid vara densamma.
Om du däremot överför mellan datorn och hårddisken med FireWire 800 så kan du nog överföra en 80GB på 3-4 min.

Och de kostar..?
Citera
2010-11-10, 16:42
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Och de kostar..?

Ah du, det är därför människan uppfann google :P
Här har du en jag använder: http://store.apple.com/se/product/TW...Q&s=topSellers
Det finns en på 320GB också men hittar den inte just hos Apple.
Men pröva leta efter external harddrive firewire så får du nog upp några resultat.
Citera
2010-11-10, 16:44
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Ah du, det är därför människan uppfann google :P
Här har du en jag använder: http://store.apple.com/se/product/TW...Q&s=topSellers
Det finns en på 320GB också men hittar den inte just hos Apple.
Men pröva leta efter external harddrive firewire så får du nog upp några resultat.

Tror du att det blir billigare till jul/nyår? Den är fantastisk, men den går över 1000-lappen.
Citera
2010-11-10, 16:52
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Tror du att det blir billigare till jul/nyår? Den är fantastisk, men den går över 1000-lappen.

Nope.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451945
Här kan du hitta den för nån hundralapp billigare, 60-80kr över tusenlappen borde väl inte vara sånt stort problem?
Annars kan du ju alltid leta efter 320GB versionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in