• 1
  • 2
2010-11-10, 10:18
Medlem
Vår 4:a månaders bebis är helt besatt av att titta på TV. Även om man sätter henne i en babysitter med ryggen mot TV:n så dröjer det inte mer än 2 sekunder innan hon lutar sig bakåt med huvudet på sniskan så hon lik förbannat kan se TV:n. På ett sätt är det väldigt roligt men rent intuitivt förstår jag att det inte är nyttigt för ett så litet barn att titta på TV.

Någon mer som har detta "problem" med sina bebisar? Och exakt vad är det som kan vara skadligt för små barn med att titta på TV, kan t.ex. snabba klipp ge Epilepsi längre fram?
Citera
2010-11-10, 10:23
Medlem
mungs avatar
Jag läste om någon undersökning som kom fram till att snabba bildväxlingar, som ofta förekommer på TV, kan vara skadligt för små barn (upp till 1,5-2 år eller något sånt) och att man inte bör låta dem titta ofta eller länge. Nu hittar jag inte undersökningen och minns inte var jag läste om det... men det finns säkert undersökningar som hävdar motsatsen också.

Vår son vred sig också ofta mot TV:n vid den åldern, men vi hade sällan TV:n påslagen så det blev inget problem.
Citera
2010-11-10, 10:24
Medlem
baabamaas avatar
Stäng av tvn då och läs en bok istället om du vill ha underhållning när barnet är vaket,
Citera
2010-11-10, 10:49
Medlem
Romiregnets avatar
Allt är ju för fan farligt för små barn!
Är hon intresserad av tv:n, låt henne titta lite. Låt henne vara nyfiken och upptäcka.
Hon ska ju naturligtvis inte sitta hela dagarna o glo på Oprah eller Våra värsta år

Min son sitter alltid efter dagis en timme eller två och softar lite.
Fast det sägs ju att barnen ser lugna ut när dom tittar på tv men inne i hjärnan är det tokaktivitet!
Citera
2010-11-10, 12:23
Bannlyst
Finns säkert en uppsjö av olika källor som ger stöd för både för och nackdelar. Jag utgick från min (ahem..vår ) egen uppfattning, dvs 99% som visas är skit så varför låta tv'n stå på?

Det är ganska kul när man ser skillnader på barn och hur dom uppför sig. Ett par närstående har en son som direkt när han vaknar rör sig som en zombie, sätter sig framför tv'n och intar gärna frukost framför den. Vår son sätter sig vid frukost bordet, närmast ryter till mig att "stäng datorn pappa!" och basunerar ut att "det är bara skräp på tv".

Vad får barn allt ifrån?

(Ang. grabben som äter framför tv'n eller tv i det stora; jag säger varken bu eller bä om det. Tro mig, det finns ett antal tillfällen när jag önskat att junior har intagit samma zombie tillstånd )

Men som sagt, upplever du att det är ett problem så stäng av tv'n. Inte svårare än så
Citera
2010-11-10, 12:49
Medlem
Nej, något direkt problem tycker jag inte det är. Precis som ni föreslår så brukar vi stänga av ifall hon blir allt för intresserad. Anledningen till tråden var mest att få mer kött på benen angående konsekvenser av TV-tittande för bebisar. Som det är nu får hon titta mindre än en timme utslaget på en vecka.
Citera
2010-11-10, 13:12
Medlem
snefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffe
text

Herregud män, jag förstår inte riktigt vad som är problemet.
Slår barnet dig om du inte har tv:n igång?
Jag antar att barnet är mycket i din närhet så det är väl upp till dig att ändra dina egna tv vanor om du tycker att det blir för mycket, om ungen sitter i någon sorts barnstol så ställ den bara i ett annat rum?

haha fick en rolig bild av hur det 4månader gamla barnet dominerar TS i hemmet och tvingar honom/henne att titta på barnprogram istället för på nyheter.
Snart är det TS som sitter i en babysitter!
Citera
2010-11-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffe
Nej, något direkt problem tycker jag inte det är. Precis som ni föreslår så brukar vi stänga av ifall hon blir allt för intresserad. Anledningen till tråden var mest att få mer kött på benen angående konsekvenser av TV-tittande för bebisar. Som det är nu får hon titta mindre än en timme utslaget på en vecka.

Då är det väl bättre att ni själva samspelar med barnet och leker med barnet i den åldern.. Givetvis så tittar barnet på allt som rör sig i den åldern, då det är spännande och säkerligen också mycket utvecklande.
Men hon lär inte ha den kognitiva förmågan att förstå innehållet och budskapet som visas på TVn, men däremot ha förmågan att imitera och ta in olika ljud, rörelser och tom ansiktsuttryck på skådespelarna som om det var ett samspel mellan dig och barnet.

Intressant fenomen faktiskt..

(ja jag studerar tidigt samspel med små barn och dess anknytningsperson).
Citera
2010-11-10, 13:14
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
Allt är ju för fan farligt för små barn!
Är hon intresserad av tv:n, låt henne titta lite. Låt henne vara nyfiken och upptäcka.
Hon ska ju naturligtvis inte sitta hela dagarna o glo på Oprah eller Våra värsta år

Min son sitter alltid efter dagis en timme eller två och softar lite.
Fast det sägs ju att barnen ser lugna ut när dom tittar på tv men inne i hjärnan är det tokaktivitet!

Nej det är tvärt om, det sker INGEN/väldigt liten aktivtet

Vad tror du själv liksom du har väl kollat på TV och inser att man inte sitter och koncentrerar sig dödshårt utan snarare bara glor helt hjärndött på TVn.

TVn används mycket nu förtiden för att fördumma befolkningen. Kolla på TV-program 20år tillbaka och nu. Nu förtiden är det fyllt med hjärndöda såpor etc. som verkligen är helt hjärndöd TV.
Citera
2010-11-10, 13:42
Medlem
[quote=suffe]Även om man sätter henne i en babysitter med ryggen mot TV:n så dröjer det inte mer än 2 sekunder innan hon lutar sig bakåt med huvudet på sniskan så hon lik förbannat kan se TV:n.QUOTE]

Stäng av tv´n kanske? den måste inte stå på bara för att man är hemma.

Sätt dig själv med ryggen emot, du är väl oxå nyfiken på vad det är för ljud bakom dig...
Citera
2010-11-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu

Vad tror du själv liksom du har väl kollat på TV och inser att man inte sitter och koncentrerar sig dödshårt utan snarare bara glor helt hjärndött på TVn.

TVn används mycket nu förtiden för att fördumma befolkningen. Kolla på TV-program 20år tillbaka och nu. Nu förtiden är det fyllt med hjärndöda såpor etc. som verkligen är helt hjärndöd TV.

Okej du har helt enkelt inte läst nått om hjärnans utveckling vid tidiga år..

Varje sinnesintryck, varje ljudintryck varje känselintryck skapar nya synapser i ett litet barns hjärna, används dessa synpaser väl så blir de starkare och har högre chans att inte trimmas bort.
En mänsklig hjärna trimmar bort 42% av sina synapser vid det första levnadsåret.

TVn är visserligen inte ett substitut för det samspel med anknytningspersonen som ett barn under 3 år behöver dagligen. Men TVn ger ändå en viss utveckling då den rör på sig, den har ljud och den har skådespelare som har mimik..
Citera
2010-11-10, 15:05
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu

Det är förhoppningsvis skillnad på din (färdigutvecklade?) hjärna och en 2-årings hjärna

Edit: Det finns ju sjukt mycket fördummande program, se bara på senaste spektaklet Ung & Bortskämd.
Men det finns ju KunskapsKanalen, Discovery och diverse andra bra kanaler.
Senast redigerad av Romiregnet 2010-11-10 kl. 15:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in