2010-11-10, 09:30
Medlem
Scherbatskys avatar
Jag börjar bli lite orolig. Nu har jag haft mens i över två veckor (normalt håller den på i 6-9 dagar) och jag ser inga tecken på att den ska ta slut. Har visserligen varit med om det en gång tidigare men då föregicks det av 2-3 månader utan mens, det gjorde det inte den här gången.

Någon som har varit med om samma sak eller har någon idé om vad det kan bero på?
Citera
2010-11-10, 09:36
Medlem
funts avatar
Är det mens, mens? Eller är det bara färgade flytningar?
Citera
2010-11-10, 09:39
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funt
Är det mens, mens? Eller är det bara färgade flytningar?

Det är mens.
Citera
2010-11-10, 09:42
Medlem
sleipner8s avatar
Ring Gyn å fråga!
bara dom som kan ge ett bra svar på vad det kan tänkas vara för knas du har!
Citera
2010-11-10, 09:52
Medlem
Qiu-Jins avatar
Du kanske ska söka vård, normalt är det nog inte.
Citera
2010-11-10, 09:52
Moderator
fredrik686s avatar
Äter du någon form av p-piller/mini-piller eller liknande?
Citera
2010-11-10, 12:39
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Äter du någon form av p-piller/mini-piller eller liknande?

Nej, inget sådant.
Citera
2010-11-10, 13:09
Medlem
EulerBoys avatar
Antagligen så beror det på ändringar i nivåerna av könshormon, vilket kan rubba den normala cykeln. Särskilt i tonåren kan man få kraftiga svängningar i hormonnivåerna vilket kan ge upphov till ovanligt kraftiga blödningar eller ibland också ovanligt långvariga. Även nära övergången till menopausen förekommer svängningar vilket kan ge samma symtom. Ändringar i kostvanor, arbetsvanor och liknande kan även det påverka hormonbalansen.

I detta fall är det sannolikt låga nivåer av östrogen i TS som leder till genombrottsblödningar längre in i äggcykeln än normalt. Men det är bara spekulationer från min sida.

Det finns sällan anledning till oro vid avvikelser i menstruationscykeln. Det undantag som jag kommer att tänka på spontant är endometrios/adenomyos vilket i vissa fall ger upphov till långa menstruationsperioder.

Däremot blödningar utanför menstruationen bör kollas upp. Ofta är det ofarliga polyper som är orsaken, men det kan även vara ett symtom vid cervixcancer.

Citera
2010-11-10, 14:58
Medlem
Qiu-Jins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Särskilt i tonåren...

TS är förmodligen över 18.
Citera
2010-11-10, 15:32
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Ändringar i kostvanor, arbetsvanor och liknande kan även det påverka hormonbalansen.

Precis vad de sa på ungdomsmottagningen. Och jag har varit ganska stressad och haft mycket att göra i skolan veckorna innan mensen, så det beror väl på det.

Verkar (ta i trä..) som att det håller på att avta nu i alla fall. Tack för svar!
Citera
2010-11-11, 11:10
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qiu-Jin
TS är förmodligen över 18.

Och man kan inte vara tonåring för att man är över 18?

Oftast när man säger tonåring så menas en person vars ålder slutar på "ton" tretton, fjorton osv. till nitton.
Sedan så finns det en hel del här på forumet som är under 18, så bara för att det är en regel så kan man inte utgå från att alla följer den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in