2010-11-10, 01:08
Medlem
Hej Flashback!
Hur gör bagerierna för att deras bröd skall hålla sig mjukt? En köpt bröd kan vara mjukt i flera dagar, medan hembakat blir hårt samma dag du tar ut det ur ugnen.

Jag skulle uppskatta om jag inte får läsa en massa kommentarer om varför man vill äta köpt bröd när hembakat är så mycket godare och nyttigare, för det är liksom inte det jag frågar efter.

Mvh
An00nym
Citera
2010-11-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an00nym
Hej Flashback!
Hur gör bagerierna för att deras bröd skall hålla sig mjukt? En köpt bröd kan vara mjukt i flera dagar, medan hembakat blir hårt samma dag du tar ut det ur ugnen.

Jag skulle uppskatta om jag inte får läsa en massa kommentarer om varför man vill äta köpt bröd när hembakat är så mycket godare och nyttigare, för det är liksom inte det jag frågar efter.

Mvh
An00nym

det är väl olika recept för det första?

sen kanske de förvarar brödet på något speciellt sätt innan brödet kommer till butiken...
Citera
2010-11-10, 07:51
Bannlyst
Läs boken "Den hemliga kocken" så kommer du få alla svar du behöver om hur brödet tillverkas. Kommer inte ihåg på rak arm hur de gjorde men något fusk/snusk var det.
Citera
2010-11-10, 08:50
Medlem
dePauls avatar
Olika brödtyper har olika lång hållbarhetstid. Vitt bröd, t ex baguette torkar ju nästan omedelbart. Har du däremot en tysk bondlimpa så kan den stå på köksbordet med snittytan mot en plastpåse i kanske en vecka. Skorpan blir visserligen hårdare men brödet är trots allt ätbart.

Affärerna kör förstås med limpor som bakas med hjälp av diverse konsistensgivare/antioxidationsmedel och kan därför verka vara ganska färska i många dagar. Det betyder dock inte att smaken inte förändras.

Bröd är färskvara och du bör nog behandla det som sådant. Förvara det inte i kyl, där är det många som gör fel. Om du inte äter allt på en gång så är det bättre att skiva det och portionera i plastpåsar, samt frysa in. Vid behov tar du sedan fram det önskade antal skivor, varken mer eller mindre.

~Paul~
Citera
2010-11-10, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av an00nym
Hej Flashback!

Mvh
An00nym

Vad bagerierna har för sig vet jag inte. Dock är det viktigt att låta det hembakta brödet svalna under en bakduk efter gräddningen. På det viset behåller brödet mycket av den vätska som i annat fall skulle gå förlorat. Sedan förvarar man det med fördel i en lufttät plastpåse av god kvalité. Det duger oftast inte att använda påsar man får i butiken att ha frukt och grönsaker i, fast det är min subjektiva känsla. Förvaras brödet i frysen bör man dessutom avlägsna så mycket av luften inne i påsen.
Citera
2010-11-10, 12:09
Medlem
Maledictuss avatar
Prova att lägga ditt hembakta bröd i en påse, då håller det sig ju lite längre.

Anledningen till att det brödet som säljs i affärerna innhåller massor med trevliga tillsatser som förlänger brödets hållbarhet.
Citera
2010-11-10, 20:31
Medlem
jordglobens avatar
Lägg in ditt nybakade, varma bröd, rätt in i frysen. Då blir det som bäst. Dock påverkar en värmekälla som detta bröd resten av de nedfrysta sakerna du har i frysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in