2010-11-10, 00:48
Medlem
Min tanke är som följer:

Du tar ett lån på 100k och har som mål att göra livet bättre för någon form av målgrupp samtidigt som du själv kan tjäna en hacka på "välgörenheten"... Vad bör man satsa på och hur ska man gå till väga för att genomföra detta?

När jag säger "tjäna en hacka" så vill jag självfallet att man ska kunna betala av lånet på 100k, samtidigt som man får lite pengar över att spendera på sig själv/eller sin familj.

Med 100000:- kommer man trots allt ganska långt och det vore därför roligt att se diverse kreativa lösningar.
Citera
2010-11-10, 01:03
Medlem
du ser inget moraliskt dilemma i dina tankegångar ?
Citera
2010-11-10, 01:12
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frellefanten
Min tanke är som följer:

Du tar ett lån på 100k och har som mål att göra livet bättre för någon form av målgrupp samtidigt som du själv kan tjäna en hacka på "välgörenheten"... Vad bör man satsa på och hur ska man gå till väga för att genomföra detta?

När jag säger "tjäna en hacka" så vill jag självfallet att man ska kunna betala av lånet på 100k, samtidigt som man får lite pengar över att spendera på sig själv/eller sin familj.

Med 100000:- kommer man trots allt ganska långt och det vore därför roligt att se diverse kreativa lösningar.

Antingen så kan man ju starta ett företag som sedan använder en del av vinsten för något välgörande ändamål och använda detta i marknadsföringen. Det är ju rätt vanligt. Typ: "För varje såld vara skänker i 50 öre till cancerfonden."

Företaget kan ju syssla med vad som helst. Kanske lite svårt för en byggfirma: "för varje kvm golv i lägger hos dig så....".

Så tänk mer: "Jag startar ett företag som jag vill arbeta med och en del i marknadsföringen ska vara att ge pengar åt ett projekt."
Citera
2010-11-10, 01:13
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frittan
du ser inget moraliskt dilemma i dina tankegångar ?

Gör du? Vad är problemet med att tjäna pengar och sedan ge bort en del av det?
Tror du cancersjuka/fattiga/analfabeter/utsatta bryr sig om VARFÖR någon skänkte pengar?
Skulle du bry dig om forskningen som räddade ditt liv finansierades av Coca-Cola eller staten?
Citera
2010-11-10, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Gör du? Vad är problemet med att tjäna pengar och sedan ge bort en del av det?
Tror du cancersjuka/fattiga/analfabeter/utsatta bryr sig om VARFÖR någon skänkte pengar?
Skulle du bry dig om forskningen som räddade ditt liv finansierades av Coca-Cola eller staten?

Jag tolkade det mer som ett westerbergprojekt, det första som ringde i huvudet när jag läste "välgörenhet" och "tjäna en hacka"
Citera
2010-11-10, 17:10
Medlem
Som jag förstår din fråga känns aktier i nåt företag som utvecklar mediciner och dylikt inte helt idiotiskt.
Citera
2010-11-10, 18:08
Bannlyst
Finns ju massvis med etiska fonder med aktier i företag som tar socialt ansvar, inte investerar i vapen/tobak/droger, är miljövänliga etc. Sedan är det naturligtvis inte alltid så i verkligheten, men det är ett enkelt sätt för bankerna och mäklarna att tjäna pengar på de naiva kunderna som efterfrågar detta, t.ex TS.
Citera
2010-11-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Finns ju massvis med etiska fonder med aktier i företag som tar socialt ansvar, inte investerar i vapen/tobak/droger, är miljövänliga etc. Sedan är det naturligtvis inte alltid så i verkligheten, men det är ett enkelt sätt för bankerna och mäklarna att tjäna pengar på de naiva kunderna som efterfrågar detta, t.ex TS.

TS har inte någonstans i sin frågeställning efterfrågat "etiska fonder" eller på något sätt uttryckt naivitet. Det känns värt att poängtera. Av ditt svar att döma har du missförstått TS frågeställning samt de mest grundläggande idéerna vad det gäller aktier.
Citera
2010-11-10, 20:18
Medlem
För att komma med ett konkret exempel skulle du kunna investera i Elekta AB, ett företag som utvecklar medicinska instrument främst inom cancervården och starkt bidrar till att cancerpatienter runt om i världen botas eller får sina symptom lindrade. Att investera i ett sådant företag ser jag som ett sätt att bidra till att utvecklingen går framåt och därmed minska människors framtida lidande i en plågsam sjukdom.

Elekta AB har klått index med närmare 70% så möjligheten att "tjäna sig en hacka" finns absolut. Speciellt då rörelseresultatet ökat 72% samt orderingången med 19% det senaste kvartalet.
Citera
2010-11-10, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
TS har inte någonstans i sin frågeställning efterfrågat "etiska fonder" eller på något sätt uttryckt naivitet. Det känns värt att poängtera. Av ditt svar att döma har du missförstått TS frågeställning samt de mest grundläggande idéerna vad det gäller aktier.

*suck*

Nej, men etiska fonder är ju ett klockrent exempel på att "tjäna sig en hacka" och samtidigt göra världen lite bättre. TS efterfrågade olika investeringsalternativ.

Att man ska låna 100 000 kronor, detta till att göra världen bättre, och samtidigt tjäna pengar på det ser jag som ganska naivt.

Av ditt svar att döma har du helt missförstått TS frågeställning. Dessutom råder du TS att med lånade pengar investera i en och samma aktie, vilket är helt horribelt och stider mot alla grundläggande regler vad gäller aktiehandel.
Citera
2010-11-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Av ditt svar att döma har du helt missförstått TS frågeställning. Dessutom råder du TS att med lånade pengar investera i en och samma aktie, vilket är helt horribelt och stider mot alla grundläggande regler vad gäller aktiehandel.

Nja.. Min mening var inte att råda någon att med lånade eller egna pengar investera i en specifik aktie även om det lätt kunde tolkas så. Istället för "du" skulle jag skrivit "man". Min tanke var snarare att visa ett exempel på ett företag det gått riktigt bra för som dessutom bidrar med något till samhället i stort. Hoppas att jag därmed rett ut missförståndet.

Vad det sedan gäller "etiska fonder" är det endast du som föreslagit det som investeringsalternativ. Detta trots att du anser att "etiska fonder" endast är ett sätt för banker och mäklare att lura till sig pengar från naiva människor.

Naivt eller inte är min övertygelse att man utan större problem skulle kunna låna pengar för att investera i verksamheter man gillar och tror på och samtidigt tjäna på det. Jag skulle inte råda någon att göra det, men vad jag eller du tycker om idén som sådan har TS inte frågat om.
Senast redigerad av Magban 2010-11-10 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in