2010-11-09, 22:33
Medlem
ql1maxs avatar
Googlat runt lite men hittade inget svar...

Jo jag undrar om man har två stycken SATA hårddiskar (en med OS och en med random skit) kan man rycka hårddisk nummer två utan att datorn kraschar eller behöver startas om? Och skulle det gå att koppla in en annan SATA disk när datorn redan är igång?

Nu kanske några undrar varför i helvete jag vill ha datorn igång när jag byter hårddisk? Och svaret är enkelt, Jag orkar fan inte

Använder xp!
Senast redigerad av ql1max 2010-11-09 kl. 22:35. Anledning: Tillägg
Citera
2010-11-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ql1max
Googlat runt lite men hittade inget svar...

Jo jag undrar om man har två stycken SATA hårddiskar (en med OS och en med random skit) kan man rycka hårddisk nummer två utan att datorn kraschar eller behöver startas om? Och skulle det gå att koppla in en annan SATA disk när datorn redan är igång?

Nu kanske några undrar varför i helvete jag vill ha datorn igång när jag byter hårddisk? Och svaret är enkelt, Jag orkar fan inte

det ska gå om jag minns rätt. åtminstone med nyare OS, och rätt hårdvara.
Citera
2010-11-09, 22:35
Medlem
Kingishas avatar
Så länge du inte har något program igång som andra hårddisken kör så är det väl lugnt,
Citera
2010-11-09, 22:36
Medlem
ql1maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
det ska gå om jag minns rätt. åtminstone med nyare OS, och rätt hårdvara.
Jag kör med xp
Citat:
Ursprungligen postat av Kingisha
Så länge du inte har något program igång som andra hårddisken kör så är det väl lugnt,
Vill bara vara säker på att datorn inte tar skada av det
Citera
2010-11-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ql1max
Jag kör med xp

Vill bara vara säker på att datorn inte tar skada av det

vill minnas att jag läst något för ett antal år sedan om att det inte funkar i xp, men jag kan ha fel. google is your friend.
Citera
2010-11-10, 01:22
Medlem
I vanliga fall är det en dålig ide.

Det finns moderkort som har E-SATA som man kan använda "säker borttagning av hårdvara" precis som om de var externa hårddiskar. Men bara vissa moderkort har E-SATA stöd och då kanske på bara på vissa SATA portar. Har du satt i kabeln i en SATA kontakt som INTE har E-SATA stöd så skulle INTE jag ta risken.
Citera
2010-11-10, 01:29
Medlem
pan.pans avatar
Kolla om din dator stödjer Hotswap tekniken... om inte... problem =)

Det är ju oftast så att windows inte klarar av att man ens drar elkabeln innan den vill att man ska mata ut oviktiga saker som tex ... det trådbundna integrerade nätverkskortet eller dyl. Tror inte att xp klarar det. och VARFÖR skulle du vilja göra det? lite mycket jobb för att swappa disk?
Senast redigerad av pan.pan 2010-11-10 kl. 01:31.
Citera
2010-11-10, 01:42
Medlem
ql1maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pan.pan
Kolla om din dator stödjer Hotswap tekniken... om inte... problem =)

Det är ju oftast så att windows inte klarar av att man ens drar elkabeln innan den vill att man ska mata ut oviktiga saker som tex ... det trådbundna integrerade nätverkskortet eller dyl. Tror inte att xp klarar det. och VARFÖR skulle du vilja göra det? lite mycket jobb för att swappa disk?
Lat man dör långsamt!
Nej men jag ville bara kolla vad jag hade för skit liggandes på en gammal hdd jag hittade men saken är den att jag kör min dator på en IDE hdd (fråga inte varför) och det tar ca. 30 min innan jag kan börja använda datorn vid uppstart så jag hade hoppats på att slippa starta om burken, 2 gånger

Men jag tolkar era inlägg som att jag borde låta bli att rycka disken med andra ord? :P
Citera
2010-11-10, 06:49
Medlem
30 min låter extremt!
Var är det för dator?

Antingen har du massor med skräp i Windows eller så är din dator från 1998 med för dålig prestanda för XP.
Citera
2010-11-10, 12:36
Medlem
ql1maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
30 min låter extremt!
Var är det för dator?

Antingen har du massor med skräp i Windows eller så är din dator från 1998 med för dålig prestanda för XP.
Kanske inte 30 min men det går inte så fort med en IDE disk :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in