2010-11-09, 15:49
Medlem
superKings avatar
Tjena FB!

Undrar bara vad ni med ett Radeon HD 6870 har upplevt för temperaturer i Idle och Load.
I en benchmark jag läste på tomshardware så ligger deras kort på 16.6c i Idle och 50.4 i Load med stock coolers. Vet inte hur mycket dom brassa på med fläkten bara.

Mitt kort ligger på 42c i Idle (Med 20-24% på fläkten) och 55-58 i Load (tror fläkten är runt 40%). Jag vet att det inte är något större problem, kortet klarar ju upp till 115c. Så det här är ingen hjälp tråd, utan bara lite nyfiken på vad ni andra har fått för resultat.
Citera
2010-11-10, 16:55
Medlem
elitsnubbens avatar
Jag har runt 45 i idle och 55-65 under belastning, testade och sätta inställningarna på kvalitet under 3D fliken i catalyst control center och då började tempen bli väldigt hög och sen buggade spelen... tror det är någon drivrutins bugg (installerade från skivan). Sen om man ska klocka den under ATI overdrive så vart skärmen svart när jag testa att ha 1000mhz, ska testa och formatera om datorn och uppdatera drivisarna senare.
Citera
2010-11-10, 17:15
Medlem
Arrogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Tjena FB!

Undrar bara vad ni med ett Radeon HD 6870 har upplevt för temperaturer i Idle och Load.
I en benchmark jag läste på tomshardware så ligger deras kort på 16.6c i Idle och 50.4 i Load med stock coolers. Vet inte hur mycket dom brassa på med fläkten bara.

Mitt kort ligger på 42c i Idle (Med 20-24% på fläkten) och 55-58 i Load (tror fläkten är runt 40%). Jag vet att det inte är något större problem, kortet klarar ju upp till 115c. Så det här är ingen hjälp tråd, utan bara lite nyfiken på vad ni andra har fått för resultat.

Temperaturen på en GPU kan aldrig vara lägre än "ambient" alltså rummets temperatur.
Det ni tittar på är en helt annan variabel nämligen "Delta vs. Ambient". Alltså skillnaden mellan GPUns temperatur och rumstemperaturen är 16.6 grader celsius. Är rummet 20 grader är GPUn alltså 36.6 grader!

Var det verkligen inga varningsklockor som ringde när ni såg att GTX460 var 7.4 grader celsius i idle?
Senast redigerad av Arrogant 2010-11-10 kl. 17:20.
Citera
2010-11-10, 17:50
Medlem
Citat:
Tjena FB!

Gissar dom testat i ett kallt rum med fläkten på 100% för att få ett bra referensvärde. Själv ligger mitt övre kort (har två) på runt 55-67c i idle, beror mycket på rums temp och hur länge datorn stått, dessutom stiger värmen från det undre kortet uppåt. Fläkten i idle brukar ligga på 25-35%.

Citat:
Ursprungligen postat av elitsnubben
Jag har runt 45 i idle och 55-65 under belastning, testade och sätta inställningarna på kvalitet under 3D fliken i catalyst control center och då började tempen bli väldigt hög och sen buggade spelen... tror det är någon drivrutins bugg (installerade från skivan). Sen om man ska klocka den under ATI overdrive så vart skärmen svart när jag testa att ha 1000mhz, ska testa och formatera om datorn och uppdatera drivisarna senare.

Troligtvis buggad drivare ja, dom på skivan brukar sällan vara någon höjdare, ladda ner 10.10d. 1000mhz är riktigt högt på core, förvänta dig inte att komma högre än 960mhz på core och 1160~ på minnet utan att öka spännings talet. Du behöver inte formatera bara för att kunna starta efter en misslyckad överklockning, starta datorn i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna först ur enhetshanteraren och sen ur kontrollpanelen.
Citera
2010-11-10, 18:45
Medlem
superKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogant
Temperaturen på en GPU kan aldrig vara lägre än "ambient" alltså rummets temperatur.
Det ni tittar på är en helt annan variabel nämligen "Delta vs. Ambient". Alltså skillnaden mellan GPUns temperatur och rumstemperaturen är 16.6 grader celsius. Är rummet 20 grader är GPUn alltså 36.6 grader!

Var det verkligen inga varningsklockor som ringde när ni såg att GTX460 var 7.4 grader celsius i idle?

Ok, tack för du klara upp det Tittade inte så noga på dom andra korten.
Citera
2010-11-10, 19:00
Medlem
Arrogants avatar
Citat:
Ok, tack för du klara upp det Tittade inte så noga på dom andra korten.

Ingen fara! Hoppas att du slipper oroa dig för temperaturerna nu då dina verkar helt normala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in