2010-11-09, 13:02
Medlem
AbuserUsers avatar
Har haft lite problem med min dörr (förardörr)

den går jävligt segt .. va på saabverkstaden igår o kollade upp lite vad det skulle kosta ..

2000 spänn för att byta ut gångjärnen .. eller 800 för att skruva av dörren och smörja skiten ..

Nu till min fråga .. är det svårt att göra själv .. byta gångjärnen alltså ..

är det lika bra att byta eller går det lika bra att smörja upp dom ?

Mvh
Citera
2010-11-09, 13:10
Medlem
sommarlovs avatar
Varför inte bara prova med något lämpligt smörjmedel??
Citera
2010-11-09, 13:17
Medlem
LordMacleods avatar
Börja med att köra nån crc 5-56 eller nåt sånt, sen efter ett tag när de går lättare så ta nåt fett eller liknande å smörj med, nåt som sitter kvar..
Citera
2010-11-09, 13:27
Medlem
Drillbits avatar
Som sagt tidigare, prova smörja och om inte det går skruva bort gångjärnen och kolla om de behöver slipas samt smörj upp dem. Ta hjälp av någon som kan hålla dörren om du skruvar av den.
Citera
2010-11-09, 13:32
Medlem
Globazs avatar
Fick lära mig när jag hade praktik på en saab verkstad att när dörren kärvar och är svår att få upp så ska man smörja gångjärnen och sen trycka ner dörren samtidigt som man svingarn den fram och tillbaka.

Mekanikern som visade mig det gjorde som så att han körde ner rutan och satte sig i dörren och svingade sig fram och tillbaka när han satt i den. Det låter kanske rätt sjukt men det funka. Fick det förklarat att man sliter in nya spår i gångjärnen när man gjorde detta. :P

Funkade tydligen bara på 9-5or för det ska visst vara klenare gångjärn på 9-3orna sen så funkar motorolja bäst att smörja med.

Fast du ska nog börja med att smörja den bara. :P
Citera
2010-11-09, 17:39
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globaz
Mekanikern som visade mig det gjorde som så att han körde ner rutan och satte sig i dörren och svingade sig fram och tillbaka när han satt i den. Det låter kanske rätt sjukt men det funka. Fick det förklarat att man sliter in nya spår i gångjärnen när man gjorde detta. :P

Då gäller det att man inte är något fetto
Citera
2010-11-09, 20:07
Medlem
club01s avatar
Mja har du lämnat den på en Saab verkstad så kan jag inte tro att dom missat att smörja dörren på vanligt hederligt vis. Byta gångjärn är absolut inget du ska ge dig på själv! Tro mig du kommer ångra dig när dörren ska justeras in. Det är i helvetes drygt och görs helst av karosserifolk med speciella verktyg.
Citera
2010-11-10, 12:05
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Fick lära mig när jag hade praktik på en saab verkstad att när dörren kärvar och är svår att få upp så ska man smörja gångjärnen och sen trycka ner dörren samtidigt som man svingarn den fram och tillbaka.

Funkade tydligen bara på 9-5or för det ska visst vara klenare gångjärn på 9-3orna sen så funkar motorolja bäst att smörja med.

Fast du ska nog börja med att smörja den bara. :P

Ok .. låter lite wierd .. har ju några pannor under kläderna .. vad vägde han typ ??

Citat:
Ursprungligen postat av club01
Mja har du lämnat den på en Saab verkstad så kan jag inte tro att dom missat att smörja dörren på vanligt hederligt vis. Byta gångjärn är absolut inget du ska ge dig på själv! Tro mig du kommer ångra dig när dörren ska justeras in. Det är i helvetes drygt och görs helst av karosserifolk med speciella verktyg.

Är nog bäst om jag måste byta ut dem ..

Tack för alla svar btw
Citera
2010-11-10, 12:20
Medlem
Globazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser
Ok .. låter lite wierd .. har ju några pannor under kläderna .. vad vägde han typ ??

Han kanske väger runt 80+ skulle ja tro. Han är en ganska udda och rolig person men en välldigt bra mekaniker.
Citera
2010-11-10, 12:24
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Han kanske väger runt 80+ skulle ja tro. Han är en ganska udda och rolig person men en välldigt bra mekaniker.

då är det bara att veva ner rutan o sätta igång då
Citera
2010-11-10, 12:56
Medlem
Zombiejägers avatar
Att sitta i dörren och gunga säger sig ju själv att det inte är ett dugg bra för gångjärnen. Vilket satans puckelsvin till mekaniker. Att läsa sådana ting ger mig onekligen allergisk krupp och extrem eksem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in