• 1
  • 2
2004-07-02, 19:21
Medlem
flowss avatar
Skulle detta hålla, om vi utesluter kommersiella intressen:

att man höjer åldergränsen för rökning varje år med 1 år?

ps. att lägga denna tråd i övriga droger kändes lite långsökt - men om någon moderator insisterar, så visst. ds.
Citera
2004-07-02, 19:22
Medlem
LadyTieras avatar
flyttas på chans till inrikespolitik.
Citera
2004-07-02, 19:24
Medlem
Carcasss avatar
Ehm.. vem skulle det hindra från att röka överhuvudtaget? Åldersgränsen är ju ett jävla skämt. Smånissarna röker som aldrig förr.
Citera
2004-07-02, 19:25
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Ehm.. vem skulle det hindra från att röka överhuvudtaget? Åldersgränsen är ju ett jävla skämt. Smånissarna röker som aldrig förr.

Men jag tänker inte på de som röker "olagligt". Jag tänker på mammorna som köper cigaretter framför sina barn som undermedvetet får in det som vana.
Citera
2004-07-02, 19:26
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Men jag tänker inte på de som röker "olagligt". Jag tänker på mammorna som köper cigaretter framför sina barn som undermedvetet får in det som vana.

Jag förstår fortfarande inte riktigt poängen. Skulle du kunna utveckla det mer?
Citera
2004-07-02, 19:29
Medlem
flowss avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte riktigt poängen. Skulle du kunna utveckla det mer?

Mjo, jag utvecklade inte så mycket - lite med flit för att få användarna att komma med lite alla möjliga frågor och svar. Men, det jag ville få ut med förbudet - är att få bort cigaretterna från affärerna. Att ens ha dem synliga gillar jag inte. Snus t.ex., brukar ligga bakom kassorna lite osynliga.

det är framför allt barnen jag tänker på, när deras mamma slänger fram 4 st marlboro light packet som åker ner på bandet bredvid barnens godis. det sänder fel signaler.

så, jag har tänkt lite på hur man ska få bort problemet. Visst, man kan ju itne ta bort alla cigaretter på en gång - dvs sätta ett förbud. Men, om man satte en gräns som ökade med 1 år varje år, så får ju de som redan är vana chansen att fortsätta - men de som ännu itne börjat röka än får det svårare att börja.
Citera
2004-07-02, 19:32
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Mjo, jag utvecklade inte så mycket - lite med flit för att få användarna att komma med lite alla möjliga frågor och svar. Men, det jag ville få ut med förbudet - är att få bort cigaretterna från affärerna. Att ens ha dem synliga gillar jag inte. Snus t.ex., brukar ligga bakom kassorna lite osynliga.

det är framför allt barnen jag tänker på, när deras mamma slänger fram 4 st marlboro light packet som åker ner på bandet bredvid barnens godis. det sänder fel signaler.

så, jag har tänkt lite på hur man ska få bort problemet. Visst, man kan ju itne ta bort alla cigaretter på en gång - dvs sätta ett förbud. Men, om man satte en gräns som ökade med 1 år varje år, så får ju de som redan är vana chansen att fortsätta - men de som ännu itne börjat röka än får det svårare att börja.

Ok, nu förstår jag tankegången här. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att skulle fungera. Visst skulle det vara fint om man så att säga "gömde" undan ciggen, men att höja åldersgränsen tills ciggen försvinner helt från affärerna är totalt uteslutet. Folket skulle aldrig gå med på det, smugglingen av cigg till Sverige skulle bli enorm, vilket skulle gynna den undre världen och staten skulle förlora en stor inkomstkälla - som går till vård åt rökarna. Om andelen rökare skulle minska så tror jag att det skulle vara högst marginellt.
Citera
2004-07-02, 19:36
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ok, nu förstår jag tankegången här. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att skulle fungera. Visst skulle det vara fint om man så att säga "gömde" undan ciggen, men att höja åldersgränsen tills ciggen försvinner helt från affärerna är totalt uteslutet. Folket skulle aldrig gå med på det, smugglingen av cigg till Sverige skulle bli enorm, vilket skulle gynna den undre världen och staten skulle förlora en stor inkomstkälla - som går till vård åt rökarna. Om andelen rökare skulle minska så tror jag att det skulle vara högst marginellt.

Jo jag vet.. men jag är alltför naiv för att låta det vara. Drogerna i vårt samhälle är ju samma problem - att de smugglas istället för att säljas lagligt. Men ja, då blir väl närmaste möjligheten att helt enkelt "gömma undan" cigaretterna i affärerna. Eller nåt.

edit: det ska f.ö. bli intressant att följa irland...
Citera
2004-07-02, 19:50
Medlem
I_dont_cares avatar
Citat:
Snus t.ex., brukar ligga bakom kassorna lite osynliga.

i vilken liten byakiosk är det du brukar handla i då? i dom affärerna jag har varit in i så har dom då varit fullt synliga eller är det kanske så att det bara bor tattare där du bor så dom måste gömma snusen för att få ha kvar den?
Citera
2004-07-02, 20:01
Medlem
agitators avatar
ett motförslag kan ju vara att man inte får sälja färdigrullade cigg. Sen jag började rulla själv röker jag mindre. Det är jävligt svårt att rulla en cigg när man spinger till bussen vill jag lova!

Men ärligt tror jag inte på förbud. Det handlar om att få verklig insikt om skadeverkningarna, något jag inte fått då jag fortfarande röker.
Citera
2004-07-02, 20:05
Medlem
StigAllans avatar
Köp inte ut åt snorungar som tror att det är tufft att röka.
Inte åt andra för unga heller.

Vägrar alltid om något yngel frågar mig.
Blev frågad av ett litet gäng om jag hade några cigg att ge bort elller sälja.
Det dagen efter min svåger begravts, döden förorsakad av tobaksrökning.
Förklarade det för gänget, några satt och rökte tufft tills jag berättade.
Genast så började ickerökarna titta på tuffingarna och dessa såg väldigt besvärade ut.
Citera
2004-07-02, 21:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Men, om man satte en gräns som ökade med 1 år varje år, så får ju de som redan är vana chansen att fortsätta - men de som ännu itne börjat röka än får det svårare att börja.
Det blir ju en liten rolig lag det där. Det kommer ju gå en gräns där den som är 17 år idag aldrig kommer att få röka lagligt men den som är några dagar äldre och fyllt 18 kan röka lagligt hela livet.
I praktiken innebär ju ditt förslag att man förbjuder alla som inte fyllt 18 år att röka någon gång i framtiden. En modifiering skulle ju kunna vara att man ökar åldersgränsen med 1 år vartannat år. Då kommer den som är 16 år i dag få röka när den är 20 år och den som är sex år idag kommer att kunna röka lagligt när den fyller 30 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in