2010-11-08, 20:13
Medlem
Kalaskorvs avatar
Hej,

Jag undrar om någon här vet hur man bäst gör Keldas fantastiskt goda thaisoppa eller något som iaf liknar den. Jag befinner mig i utlandet och måste hosta upp 6 euro för en liter vilket blir lite mycket.

Tack på förhand
Citera
2010-11-08, 20:26
Medlem
Svagdrickas avatar
Finns det något logiskt skäl till att du på en utlandsresa tvunget vill röra ihop en keldasoppa? Har de inte egen överprocessad, kemiskt smaksatt, extremkonserverat skräp i det land du är i? Nä, köp dig några färska råvaror och rör ihop en egen soppa istället är mitt tips, även när du är i Sverige alltså. Eller är det så att du jobbar för ett av dessa jälva SEO-företag som gör reklam för kassa företag på sociala medier? hehe
Citera
2010-11-08, 20:34
Medlem
Kalaskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Finns det något logiskt skäl till att du på en utlandsresa tvunget vill röra ihop en keldasoppa? Har de inte egen överprocessad, kemiskt smaksatt, extremkonserverat skräp i det land du är i? Nä, köp dig några färska råvaror och rör ihop en egen soppa istället är mitt tips, även när du är i Sverige alltså. Eller är det så att du jobbar för ett av dessa jälva SEO-företag som gör reklam för kassa företag på sociala medier? hehe

Det är så jävla gött med tortellinis och keldas thaisoppa. Jag bor i Bryssel och pluggar och har trots mitt aktiva letande inte hittat något liknande än.

Vad behöver man för ingrediensr för att efterlikna denna soppa då? Och hur går man tillväga?
Citera
2010-11-08, 22:26
Medlem
Todeswalzs avatar
Ingredienser:
Citat:
Vatten, mjölk, grädde, modifierad stärkelse, kokosmjölkpulver, socker, maltodextrin, salt,
jästextrakt, glukossirap, aromer, fiskpulver, kycklingfett, vitlökspulver, surhetsreglerande medel (citronsyra), lökpulver, kycklingextrakt, kycklingkött, galanga, gurkmeja, kafir lime, paprika, kryddextrakt (ingefära, koriander, citrongräs, peppar, rosmarin).
Salthalt: 1,2 %.

Vill du göra den själv bör det funka med:

Kokosmjölk
grädde
maizena
socker
fisksås
kyckling (t.ex. benfria kycklinglår)
lime
lök
vitlök
ingefära
chili
citrongräs
koriander
peppar
rosmarin
salt

Börja med att fräsa de torra kryddorna, vitlök, lök, ingefära, och chili i lite matfett (allt väldigt finhackat). släng i kycklingen tärnad så den får lite färg.
Häll på kokosmjölk, lite grädde, några stänk fisksås, lite socker samt i med en stång citrongräs som du har klubbat sönder lite med slösidan på kniven.
Koka en stund och ta ur citrongrässtången, red av med lite maizena.
Kläm i en skvätt limejuice och släng i en näve hackad koriander.
Smaka av med salt och peppar, mixa eventuellt.

Så skulle i vart fall jag göra.
Citera
2010-11-09, 09:30
Medlem
Kalaskorvs avatar
Tack! Ska pröva detta snarast och komma tillbaka med resultat.
Citera
2010-11-09, 12:11
Moderator
rotadents avatar
Nu går jag OT men den där thaisoppan är fan god. Både att äta som den är och att ha i maträtter. Jag brukar göra en kycklingrätt med den där soppan och det smakar finfint. Så jag kan förstå (åtminstone lite) varför du saknar den även om andra tvekar
Citera
2010-11-09, 12:34
Medlem
flipis avatar
Recept på Tom Ka Gai

* 450 g kycklinglårfilé
* 1 palsternacka
* ca 6 cm galangal
* 2 stjälkar citrongräs
* 2 asiatiska schalottenlökar eller 1 liten fransk (inte bananvarianten)
* 1-2 thaichili, ca 5 cm långa eller krossad torkad chili
* 4 dl kokosgrädde, Savoy
* 8 dl svag kycklingbuljong, t ex fond du chef
* 1-2 msk fisksås, helst Tiparos
* 150 g minimajs, fryst eller färsk
* 8 små fina skogschampijoner
* 4 stora frysta eller färska limeblad
* 4 salladslökar
* 2-3 tsk palmsocker eller farinsocker
* ca 2 msk pressad lime
* Till servering:
* Grovhackad koriander (inte för mycket!)

1. Putsa kycklingen och strimla i bitar tjocka som mitt lillfinger.
2. Skala och ansa palsternackan. Strimla den i strimlor tjocka som McDonalds pommes frites. Halvera schalottenlöken, skala och kvarta. Krossa varje klyfta i morteln. Skiva chilin fint (kärna inte ur den). Tvätta cirongräset, halvera på längden och krossa dem med baksidan av en kniv. Knyt til en knut så är det lättare att fiska upp sen.
3. Koka upp palsternacka, lök, chili, citrongräs, kokosgrädde, buljong och den mindre mängden fisksås i en kastrull i emalj, teflon eller rostfritt. Låt sjuda 4 minuter. Halvera minimajsen på längden. Kvarta champinjonerna i fyra klyftor. Strima salladslöken tunt på snedden. Håll det vita för sig och det gröna för sig.
4. Smaka av med mer fisksås. Lägg ner kyckling och minimajs. Låt sjuda sakta 5 minuter. Läg ner svamp, de grövre bitarna av salladslökensalladslök och limeblad. Låt sjuda ytterligare 7-8 minuter och kycklingen är mör. Vänd ner det gröna av salladslöken. Smaka av med socker och lime. Soppan ska vara het, aromatisk och kokossöt med markerad syra.
5. Fiska upp limeblad och citrongräs om du har oerfarna gäster som inte vet att peta dem åt sidan. Varna för galangalen, den ska inte ätas. Jag tycker att det är en del av charmen att kryddorna ligger kvar så att man kan beundra dem.
6. Servera med koriander. Inte för mycket, en liten nypa räcker, annars dödas soppan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in