• 1
  • 2
2010-11-08, 17:30
Medlem
Kongo_89s avatar
om jag vill köpa en speldator för 10k. hur mkt bättre är en speldator på stationär än en laptop?

de jag menar och vill veta hur mkt bättre stationära datorer är idag än laptops. går de att göra någon sådan jämförelse?
Citera
2010-11-08, 17:33
Medlem
avgns avatar
Jämför http://www.webhallen.com/hardvara/12...-dator_i_delar

http://www.webhallen.com/hardvara/12...d5850-win_7_hp
Citera
2010-11-08, 17:38
Medlem
Megabituss avatar
Ganska svårt att göra en korrekt jämförelse utifrån ett bestämt pris, men du får generellt betala ganska mycket mer för en laptop jämfört med en hårdvarumässigt likvärdig stationär dator.

Dessutom om det (som du nämner) är spela du ämnar göra med burken är ju en stationär i allmänhet trevligare, eftersom du ofta vill spela på externt tangentbord, skärm och så vidare. Dessa kan såklart även kopplas till laptopen, men vitsen med portabel dator försvinner ju lite då
Citera
2010-11-08, 17:39
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
om jag vill köpa en speldator för 10k. hur mkt bättre är en speldator på stationär än en laptop?

de jag menar och vill veta hur mkt bättre stationära datorer är idag än laptops. går de att göra någon sådan jämförelse?

Du kan inte jämföra en laptop med en stationär :S det är som att jämföra motorcyklar med bilar och fråga vilken som tar dig till destinationen snabbast. Bägge tar dig dit, men beroende på väder och årstid kan motorcykeln sabba hela planeringen. I bilen får ju fler passagerare plats också, men motorcykeln tar dig dit snabbare. Sen brukar en försäkring kosta mer pengar till en MC också, fast det kanske är billigare att köra den.

En laptop är för mobila människor, som behöver ha med sig saker överallt. Det är inte meningen man ska uppgradera/modda dom. Dom är som dom är och allt utöver det kostar mycket pengar, visst dom kanske håller måttet idag med vissa stationära men i längden blir dom skrot.

En stationär går däremot att bygga ut, bygga om om modda precis som man själv vill ha det även åratal efter att man köpt den.
Citera
2010-11-08, 17:42
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Du kan inte jämföra en laptop med en stationär :S det är som att jämföra motorcyklar med bilar och fråga vilken som tar dig till destinationen snabbast. Bägge tar dig dit, men beroende på väder och årstid kan motorcykeln sabba hela planeringen. I bilen får ju fler passagerare plats också, men motorcykeln tar dig dit snabbare. Sen brukar en försäkring kosta mer pengar till en MC också, fast det kanske är billigare att köra den.

En laptop är för mobila människor, som behöver ha med sig saker överallt. Det är inte meningen man ska uppgradera/modda dom. Dom är som dom är och allt utöver det kostar mycket pengar, visst dom kanske håller måttet idag med vissa stationära men i längden blir dom skrot.

En stationär går däremot att bygga ut, bygga om om modda precis som man själv vill ha det även åratal efter att man köpt den.

mobil är jag bara till det att jag åker hem till gotland varje sommar..och då känns de fel att släpa med sig en stationär...detta gör att jag har problem att bestämma mig om det ska bli en laptop eller stationär
Citera
Medlem
För att ge dig ett rakt svar och inte massa bullshit.

Du betalar minst 10k för en bärbardator med samma prestanda som en stationär för 5k...ofta mer än 10k.

D.v.s. minst dubbelt så mycket.
Citera
Bannlyst
Vill du ha en gaming dator ska du självklart köpa en stationär. Kanske till och med bygga en? Finns ju bra spel-laptops med men dom är aningen dyrare.
Citera
2010-11-08, 17:47
Medlem
jowals avatar
Citat:
mobil är jag bara till det att jag åker hem till gotland varje sommar..och då känns de fel att släpa med sig en stationär...detta gör att jag har problem att bestämma mig om det ska bli en laptop eller stationär

Så för att du ska flytta på datorn 2ggr om året så överväger du att köpa en laptop? Jag förstår inte.

Jag är på lan hela tiden, inte fan har jag tänkt köpa en laptop för det :S
Citera
2010-11-08, 17:49
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Så för att du ska flytta på datorn 2ggr om året så överväger du att köpa en laptop? Jag förstår inte.

Jag är på lan hela tiden, inte fan har jag tänkt köpa en laptop för det :S

hur hanterar du att bära burken jämt å ständigt då? nån väska för stationära datorer?
Citera
2010-11-08, 17:50
Bannlyst
Fick en riktigt bra speldator på komplett.se för ca 5k. En granne byggde ihop den till mig. Köpte delar. Man tjänar på att köpa delar och bygga själv och det blir oftast bra.

Klart, om du färdas mycket kan det va bra att ha en laptop, men gör du inte det och du vill spela bra spel som kräver en del är det stationär som gäller imo.
Citera
2010-11-08, 17:52
Medlem
jowals avatar
Citat:
hur hanterar du att bära burken jämt å ständigt då? nån väska för stationära datorer?

Bygg ihop en själv och få en burk som du tycker verkar bekväm, min är inte stor, men inte liten. En väska har jag för datorn och allt det andra. Skärmen får jag alltid ta vid sidan, finns säkert väskor som är stora nog för allt men jag ser det inte som ett problem. Tycker det är relativt mobilt redan som det är. Inte jämfört mot en laptop dock..
Citera
2010-11-08, 18:14
Medlem
laptop är det sämsta du kan köpa om du vill spela. Jag har en laptop som fungerade fint att spela på i början. Men nu är den kass och är seg.

Den enda fördelen med laptop är LANen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in