• 2
  • 3
2010-11-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloisa
har skrivit ett annat inlägg https://www.flashback.org/t1351591 <--där
men har ny fråga har precis haft möte med familjen och vi har en till fråga om kf
På pappas försäkring har han lite över 20 000 kr som begravningspengar
kan kf ta dom? kan man då flytta pengarna till ett nytt konto eller hur gör man

tacksam för svar

Är det en försäkring som specifikt är för begravning så har jag svårt att föreställa mig att dem kan ta dessa pengar. Dessa pengar ägs utav f-bolaget fram tills dess att dem betalas ut, och jag tror inte att f-bolaget betalar ut dem till den avlidnes konto. Utan snarare direkt till begravningsentreprenören.

Det absolut enklaste för din del skulle nog vara att ringa till kf imorgon och ställa alla dessa frågor direkt till dem. Du behöver inte uppge vem du är eller vem din far är, så det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2010-11-08, 19:12
Medlem
seven09s avatar
Begravningen är det första som ska betalas, innan någon kan komma att kräva pengar för en skuld. Finns det en försäkring som ska täcka begravningen kan ingen ta pengarna. De ska helt enkelt täcka begravningen.
Citera
2010-11-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloisa
min pappa har ca 20000 kr till begravningkostnaderna kan krono ta dom? Om dom kan de hur kan man då göra? kan man öppna ett nytt konto o sätta in pengarna där eller hur fungerar de?

Jag är inte helt säker på summorna men jag vet att minst 20.000kr av dödsboets värde garanteras till begravningskostnader. De pengarna kan Kronofogden aldrig ta...

Pengarna utöver de 20.000 kronorna (är fortfarande inte helt säker på summan även om jag vet att den är minst 20.000kr) går till att betala av eventuella skulder, resten ärver du och din syskon. Ni kan inte undanhålla pengar genom att flytta över dom till olika konton utan att begå brott.
Citera
2010-11-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven09
Begravningen är det första som ska betalas, innan någon kan komma att kräva pengar för en skuld. Finns det en försäkring som ska täcka begravningen kan ingen ta pengarna. De ska helt enkelt täcka begravningen.

Begravningen är INTE det första som skall betalas utav eventuella kontanter som finns till övers.
Min mormor (hade skulder hos kf) gick bort för drygt 2år sedan. På hennes konto fanns dt pengar kvar från sista pensionsutbetalningen. Min mor tillsammans med syskon ville då använda dessa pengar till att bekosta begravningen med. Detta var ingenting som gick att göra, då kf gjorde en utmätning på dessa pengar.
Summan av kardemumman. Kostnaden för begravningen kom att bli bekostade utav min mor tillsammans med syskon.

Där emot så håller jag med dig om försäkringen. Finns det en sådan som specifikt säger sig vara till just begravnings kostnaden, så borde den rimligtvis inte kunna utmätas av kf.
Citera
2010-11-08, 19:26
Medlem
Tack till alla som tog sig tiden att svara! =)
Citera
2010-11-08, 19:26
Medlem
seven09s avatar
Begravningskostnader

Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet. Begravningskostnaderna går före alla andra kostnader som kan belasta dödsboet, till exempel obetald hyra, hushållsel, telefon eller kostnader för utflyttning och städning av bostaden. Rätten till bistånd bedöms utifrån dödsboets ekonomiska situation och inte dödsbo-delägarnas. Socialtjänsten kan dock beakta exempelvis om den avlidne gett bort eller sålt tillgångar till en dödsbo-delägare förmånligt strax före dödsfallet. Socialtjänsten kan även vara uppmärksam på hur tillgångarna i dödsboet är värderade. Försäkringar som faller ut kan vara en tillgång i dödsboet......

Handlar egentligen om rätt till bistånd, men principen bör vara den samma. Staten får betala för begravningen om kostnaden inte kan täckas av dödsbo. Självklart kan man inte ha en begravning för 120 000 kr.

http://www.ludvika.se/omsorgstod/dod...800013305.html
Citera
2010-11-08, 20:05
Medlem
Enydrions avatar
man ska absolut inte betala räkningar och skulder det första man gör när någon dött, om det visar sig att det går minus totalt så skulle man inte ha betalt skulderna...
Citera
2010-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven09
Begravningskostnader

Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet. Begravningskostnaderna går före alla andra kostnader som kan belasta dödsboet, till exempel obetald hyra, hushållsel, telefon eller kostnader för utflyttning och städning av bostaden. Rätten till bistånd bedöms utifrån dödsboets ekonomiska situation och inte dödsbo-delägarnas. Socialtjänsten kan dock beakta exempelvis om den avlidne gett bort eller sålt tillgångar till en dödsbo-delägare förmånligt strax före dödsfallet. Socialtjänsten kan även vara uppmärksam på hur tillgångarna i dödsboet är värderade. Försäkringar som faller ut kan vara en tillgång i dödsboet......

Handlar egentligen om rätt till bistånd, men principen bör vara den samma. Staten får betala för begravningen om kostnaden inte kan täckas av dödsbo. Självklart kan man inte ha en begravning för 120 000 kr.

http://www.ludvika.se/omsorgstod/dod...800013305.html

Du är medveten om att det där är olika från kommun till kommun va?
Sen tar du inte med i beräkningen att det INTE är ett dödsbo som vi talar om här, då det fanns/finns fler boende i samma bostad.
Citera
2010-11-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor_of_you
Du är medveten om att det där är olika från kommun till kommun va?
Sen tar du inte med i beräkningen att det INTE är ett dödsbo som vi talar om här, då det fanns/finns fler boende i samma bostad.

Det är inte olika från kommun till kommun och hur du än vrider och vänder på saken är det just ett dödsbo som diskuteras. Det spelar ingen roll om fler ingick i hushållet, ett dödsbo är ett dödsbo.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in