Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-08, 17:12
Medlem
hej är det ngn som vet hur kronofogden fungerar?? det är så att min far avled för några dagar sen och han hade dom på sig. jag och mina syskon är nu jätte oroliga ifall dom kmr och när. Kan de ta sakerna vi har här hemma? vi har ingenting värdefullt då vi har vanliga saker typ som sängar tv apparater datorer (som knappt funkar) ja allt de vanliga, kan de lämna oss utan sånt man behöver eller hur tänker dom iegntligen? tacksam för svar
Citera
2010-11-08, 17:15
Medlem
micaeles avatar
Skulder ärvs inte, ifall det är vad ni är oroliga för. Dom kommer inte hem till era boenden och tar prylar bara för att er far är död.
För ni bor väl på egna ställen, eller är ni minderåriga och bor hemma?
Citera
2010-11-08, 17:18
Medlem
Mockens avatar
Varför skulle KF göra en utmätning hos dig, för att din far hade skulder?
Skulder går aldrig i arv! Så var lugn.

beklagar sorgen förresten.

(kmr stavas kommer...)
Citera
2010-11-08, 17:19
Medlem
seven09s avatar
Herre gud. Skulder ärvs inte så att barnen måste betala dem, visst. Finns det tillgångar så används de dock till att betala skulderna
Ingen kommer däremot och tar er tv, dator eller annat som tillhör vanligt boende.
Citera
2010-11-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Skulder ärvs inte, ifall det är vad ni är oroliga för. Dom kommer inte hem till era boenden och tar prylar bara för att er far är död.

nej men jag bodde med min pappa bor kvar i våran lägenhet därför är jag orolig
Citera
2010-11-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Varför skulle KF göra en utmätning hos dig, för att din far hade skulder?
Skulder går aldrig i arv! Så var lugn.

beklagar sorgen förresten.

(kmr stavas kommer...)

tack
jag vet att kmr stavar kommer men de är förkortning
Citera
2010-11-08, 17:25
Medlem
seven09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloisa

Eftersom kronofogden var med i bilden antar jag att det inte finns några tillgångar.
Ingen kommer och utmäter en tv.
Är det en bostadsrätt som du är orolig över?
Citera
2010-11-08, 17:26
Medlem
Sutures avatar
Alla tillgangar (saker av varde, mark etc) kommer beraknas och hamna i dodsboet.

Forst kommer begravningskostnader och liknande.

Sen kommer statens kostnader (skatt, skulder och dar kommer kronofogden in i bilden)

Sist kommer familjen som far dela pa resten, forutsatt att det inte fanns ett testamente.

Om dodsboet inte har nagra tillgangar alls, ja da har staten inte mycket att ta och det hela avskrivs. Familjen far givetvis dela pa prylarna som blir over (sentimentalt varde bland annat)

Dodsboet borde ha en advokat tilldelad av staten som ni kan fraga.

Edit: Med tillgangar menar jag saker som stod i din farsas namn. Ar bilen skriven pa dig eller nagon annan sa raknas det inte. Samma galler smasaker som tex koksbordet etc (om ni bodde ihop) Bara saga att eftersom farsan var sa skuldtyngd sa stod du for det mesta.
Citera
2010-11-08, 17:31
Medlem
Citat:

Du bor alltså kvar i lgh?? Då får jag lov att säga grattis! Rent juridiskt så äger du förmodligen allt i den lägenheten nu eftersom du är den enda som är mantalskriven på adressen. Har du sj inge skulder hos kf, så har dem heller ingen rätt att utmätta boendet. Hade din far däremot varit ensamboende på adressen så hade dem med största sannolikhet utmätt "dödsboet".

Jag beklagar naturligtvis det som inträffat, men du behöver nog inte oroa dig för kf iaf.
Citera
2010-11-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

nej men jag bor/bodde med pappa de e därför jag e orolig
Citera
2010-11-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor_of_you
Du bor alltså kvar i lgh?? Då får jag lov att säga grattis! Rent juridiskt så äger du förmodligen allt i den lägenheten nu eftersom du är den enda som är mantalskriven på adressen. Har du sj inge skulder hos kf, så har dem heller ingen rätt att utmätta boendet. Hade din far däremot varit ensamboende på adressen så hade dem med största sannolikhet utmätt "dödsboet".

Jag beklagar naturligtvis det som inträffat, men du behöver nog inte oroa dig för kf iaf.

Okej vad bra tack!
Citera
2010-11-08, 17:37
Medlem
Verdess avatar
Citat:
nej men jag bor/bodde med pappa de e därför jag e orolig

Som tidigare sagts så behöver du verkligen inte oroa dig för det. Ingenting kommer tas ifrån dig och ingen kronofogde kommer komma på besök

Jag beklagar för övrigt det som inträffat och din sorg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in