Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-08, 13:04
  #1
Medlem
foppatoffel.s avatar
Tjo.

Ibland kan jag få något ryck att jag vill bli något, sist var för 3 år sedan. Då kom jag på över en natt att jag ville bli taxichaufför, en månad senare hade jag legget i handen och satt och körde. Nu 3 år senare och 30.000 mil på våra Svenska vägar är jag less.

Nu över en natt fick idén om att bli spårvagnsförare i Göteborg. Låter som ett soft, spännande, slappt och helt okej betalt jobb. Så nu har jag bestämt mig; jag ska bli spårvagnsförare! Dock hittar jag inte så mycket information om yrket som det går att finna om tunnelbaneförare, t.ex. löner, om man får betalt under utbildning, hur lång utbildningen är osv. Så hur bär jag mig åt för att lyckas? är i första hand ute efter att köra extra, typ ringvikarie så jag kan plugga vid sidan av alternativt köra heltid i ett par månader och ha detta som extrakneg under universitetstiden. Brukar sånna som jag då vara intressant för dem?

Alla tips ni har, all fakta osv är välkommet.
Citera
2010-11-08, 13:07
  #2
Medlem
Arasones avatar
Måste bara fråga. Vad låg din taxi lön på? Är intresserad av det yrket.

Men bara att ansöka på SJ's hemsida. Eller ringa dom.
Citera
2010-11-08, 13:09
  #3
Medlem
Fan flytta till STHLM och ha roligare och kör lite tub. Annars så tror jag att det bara är att kontakta Göteborgs SL (västtrafik?) så kommer de ge dig all info du behöver. Men jag hoppas verkligen att du är mer drivande som person än att du bara skapar en tråd på flashback utan att ens kontakta västtrafik... Eller du kanske ska prata med Göteborgs Spårvägar? Lycka till i alla fall!
Citera
2010-11-08, 13:12
  #4
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Fan flytta till STHLM och ha roligare och kör lite tub. Annars så tror jag att det bara är att kontakta Göteborgs SL (västtrafik?) så kommer de ge dig all info du behöver. Men jag hoppas verkligen att du är mer drivande som person än att du bara skapar en tråd på flashback utan att ens kontakta västtrafik... Eller du kanske ska prata med Göteborgs Spårvägar? Lycka till i alla fall!

Tänkte mer leta efter information "har hört från min kusins granne som kör spårvagn som säger...."

Och sånna saker kan jag inte fråga dem om

By the way, skrev i den stora taxitråden för 3 årsen hur jag skulle bära mig åt, och se där... 30.000 mil senare sitter jag här igen, dock intresserad av ett nytt yrke.
Citera
2010-11-08, 13:14
  #5
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Måste bara fråga. Vad låg din taxi lön på? Är intresserad av det yrket.

Men bara att ansöka på SJ's hemsida. Eller ringa dom.

Inte sj som bedriver spårvagnstrafiken i Göteborg. Skicka ett Pm med taxifrågor om du vill veta något om det
Citera
2010-11-08, 13:40
  #6
Medlem
Spårvägen hade precis en rekrytering som gick ut för några veckor sen. De brukar få in ett par hundra sökande per tjänst, och de väljer ut ett fåtal som går vidare till informationsträff med tester. Därifrån går de som har klarat testerna vidare och få komma på intervju och ev göra fler tester. Sen väljer de ut de bästa och de anställs för utbildning.

Utbildningen är på 9 veckor om jag inte missminner mig och den är betald. Det kan nog vara svårt att kombinera studier med 9 veckors heltidsutbildning ;-)
Citera
2010-11-08, 15:51
  #7
Medlem
VonKnorrhanes avatar
http://www.sparvagen.goteborg.se/

Spårvägens hemsida. Dock står det inte så mycket där
Citera
2010-11-08, 16:25
  #8
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Måste bara fråga. Vad låg din taxi lön på? Är intresserad av det yrket.

Men bara att ansöka på SJ's hemsida. Eller ringa dom.
Det är västtrafik som har hand om spårvagnstrafiken.
Citera
2010-11-08, 23:58
  #9
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Spårvägen hade precis en rekrytering som gick ut för några veckor sen. De brukar få in ett par hundra sökande per tjänst, och de väljer ut ett fåtal som går vidare till informationsträff med tester. Därifrån går de som har klarat testerna vidare och få komma på intervju och ev göra fler tester. Sen väljer de ut de bästa och de anställs för utbildning.

Utbildningen är på 9 veckor om jag inte missminner mig och den är betald. Det kan nog vara svårt att kombinera studier med 9 veckors heltidsutbildning ;-)

Hundra per tjänst?! Då måste spårvagnsutbildning och jobb vara sveriges mest populära yrke. Lokförarutbildningen har ca 20 sökande per plats. Sjökaptensutbildningen har runt 10 per plats, och då räknas dom som populära utbildningar. Är det verkligen sant? är det inte så att det egentligen är 80% färre men att det är många som blivit dittvingad att skicka in ansökan av arbetsförmedlingen?

Låter sjukt iaf...
Citera
2010-11-09, 18:35
  #10
Medlem
Vardons avatar
Det är Göteborgs Spårvägar som bedriver spårvagnstrafiken. Detta kan förenklat sägas göras på uppdrag av Västtrafik. Således är det hos GS man söker jobb som spårvagnsförare.

Jobben brukar ligga upp på www.offentligajobb.se där finns även andra jobb inom GS, tex banarbete, biljettkontroll etc.

Jobbet som så, tror de har så mycket timanställda längre, och som nyanställd lär du inte få sånna tjänster heller. Skulle misstänka de har utbildningskontrakt där du förbinder dig att jobba ett år typ. Sen är det väl allmänt ganska dåliga tider och risken är väl stor att du får köra kvällsvagn vilket inte är bra för din människosyn

Lön ca 18 000 efter skatt men då är det med ob, övertid och allt sånt bråte inräknat. Men ta det med en nypa salt
Citera
2010-11-09, 19:48
  #11
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Det är Göteborgs Spårvägar som bedriver spårvagnstrafiken. Detta kan förenklat sägas göras på uppdrag av Västtrafik. Således är det hos GS man söker jobb som spårvagnsförare.

Jobben brukar ligga upp på www.offentligajobb.se där finns även andra jobb inom GS, tex banarbete, biljettkontroll etc.

Jobbet som så, tror de har så mycket timanställda längre, och som nyanställd lär du inte få sånna tjänster heller. Skulle misstänka de har utbildningskontrakt där du förbinder dig att jobba ett år typ. Sen är det väl allmänt ganska dåliga tider och risken är väl stor att du får köra kvällsvagn vilket inte är bra för din människosyn

Lön ca 18 000 efter skatt men då är det med ob, övertid och allt sånt bråte inräknat. Men ta det med en nypa salt

Har för mig att det är 19.000 kr i ingångslön + ca 1000-2000 kr i Ob.

Gissar att du bor i Göteborg? Jag trodde först att spårvagnsföraren satt längst fram i en inglasad hytt, precis som på tunnelbanan. Nu hittade jag en bild på de nya spårvagnarna dom kör med och på den ser det ut som att uppläggningen är som på en buss, dvs man kliver på längst fram, trycker sitt kort/betalar med mynt/sedlar till spårvagnsföraren och sen sätter sig på sin plats.

Kolla bilden.. ser ut som en busskorts avläsare nere i höger hörn vid paraplyet, alltså kliver man på längst fram och betalar till föraren?

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/...rg_061123b.jpg

EDIT: apropå människosyn. Har kört taxi i 3 år, får köra en drös med olika människor då. På helgerna är det bara fyllskallar... så jag är ganska van
Citera
2010-11-09, 19:54
  #12
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Har för mig att det är 19.000 kr i ingångslön + ca 1000-2000 kr i Ob.

Gissar att du bor i Göteborg? Jag trodde först att spårvagnsföraren satt längst fram i en inglasad hytt, precis som på tunnelbanan. Nu hittade jag en bild på de nya spårvagnarna dom kör med och på den ser det ut som att uppläggningen är som på en buss, dvs man kliver på längst fram, trycker sitt kort/betalar med mynt/sedlar till spårvagnsföraren och sen sätter sig på sin plats.

Kolla bilden.. ser ut som en busskorts avläsare nere i höger hörn vid paraplyet, alltså kliver man på längst fram och betalar till föraren?

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/...rg_061123b.jpg

EDIT: apropå människosyn. Har kört taxi i 3 år, får köra en drös med olika människor då. På helgerna är det bara fyllskallar... så jag är ganska van
föraren sitter skyddad från passagerarna med glasvägg. ingångslön är 20k+ob, slutlön 25k+ob.
100 sökanden per sökomgång är nog väldigt lågt räknat, när de sökte biljettkontrollanter hade de runt 500 sökanden och föraryrket är populärare. toppenyrke för övrigt av alla jag frågat som kör
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback