Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
...Minoritets folkgrupper i ett land är generellt mer utsatta än folk av etnisk härkomst. Ett exempel är
Europeiska unionens undersökning angående
främlingsfientlighet mot minoritetsgrupper inom EU. Se länk:
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/utbredd-rasism-inom-eu-1.849859
En tyvärr helt värdelös studie som
inte motbevisar mig. De grupper man undersöker är "offer" enligt förprogrammerade, politiskt korrekta förklaringsmodeller (romer, muslimer o.s.v.).
HUR menar du att länken motbevisar att de aktörer jag listar, skulle välja det första alternativet? HUR åskåddliggörs en "strukturell diskriminering riktad mot minoriteter" i DN-artikeln som du länkar till?
Ö.h.t. så är artikeln extremt luddig och intetsägande.
Alltså (och inte bara till dig, utan till Drinkycrow, Dino-ZaUrie och andra), två saker måste bevisföras:
1) BEVISA att den diskriminering och den "vanliga rasism", som jag inte på något vis hävdar inte existerar, som invandrare ex. utsätts för, skulle vara mycket mer vanligt förekommande än den rasism som svenskar, tyskar o.s.v. utsätts för.
DN-artikeln bevisar det nämligen
inte, eftersom rasism riktad mot inhemska europèer inte utreds.
2) Jag undrar också VAD ni tycker är värst, "vanlig rasism" (typ skinnskallar som misshandlar invandrare eller en arbetsgivare som anställer Johan istället för Achmed), ELLER "strukturell diskriminering" (alltså
uppifrånkommande rasism utövad från en samhällelig, INTE individuell, makt-position)?
Sen, vad gäller den sistnämnda, så vill jag inte bara att ni bevisar att en sådan rasism mer frekvent utsätter invandrare. Jag
vill att ni
bevisar att en sådan uppifrånkommande rasism (mot romer, muslimer o.s.v.)
Ö.H.T. existerar. Bevisa att makten alltid ställer sig på inhemska europèers sida, bevisa vad för slags "rasistiska dokument" det finns som makten efterföljer.
Klarar ni inte av det (tystnad räknas in här), så kvarstår min underliggande poäng i trådstarten.
"...
Minoritets folkgrupper i ett land är generellt mer utsatta än folk av etnisk härkomst..."
Eh, "etnisk härkomst"

.
Iallafall,
get to work!