DN är en tidning jag respekterar och ofta köper lösnummer av, eftersom dom ofta har bättre journalistik än SvD enligt mig.
Det finns andra trådar som berör diverse mediers hantering av "lasermannen" mer generellt, men jag vill fokusera på just denna mening som DN har funnit värdig att använda.
"Mannen är etnisk svensk".
Jag blev faktiskt arg när jag läste detta. Inte över att gärningsmannen var svensk, en galning är en galning och jag bryr mig inte om var han/hon kommer ifrån. Utan att DN faktiskt bryter mot den standard som man alltid annars varit noga med, att utelämna etnicitet ifrån nyhetsrapporteringen. När det gäller en svensk person så gäller helt andra regler.
Givetvis finns det nyhetsvärde i att det just är en svensk som skjutit invandrare, men inte mindre nyhetsvärde än när utländska personer begått brott och deras etnicitet inte lyfts fram. T.ex. hade Landskrona-mordet också stort nyhetsvärde. Det dom två gärningsmännen har gemensamt är ju att deras brott var integrationspolitiskt känsliga, vilket är anledningen till nyhetsvärdet ifrån början.
Jag tycker själv att man INTE bör dra in etnicitet i brottsjournalistik.
Just att man skriver "etnisk svensk" är ganska skevt. Om man överhuvudtaget skall nämna ursprung brukar medborgarskap vara det längsta man går.
Tänk er om media skulle skriva: "Gärningsmannen är etnisk kurd, med turkiskt medborgarskap". Det gör man inte, man skriver bara "Gärningsmannen har turkiskt medborgarskap".
Är det några fler som har reagerat på detta, och vad tycker ni om det? Vilket är DN's syfte?
Är det någon som vill uttala sig till DN's försvar?
Personligen undrar jag varför DN häller bensin på elden, särskilt när man i andra integrationspolitiskt känsliga fall väljer att tona ned etnisk bakgrund hos gärningsmän och offer.
Senast redigerad av Atlantean 2010-11-08 kl. 10:26.
Ja, detta är märkligt. Hyckleri på hög nivå.
Jag tycker att du ska slänga iväg ett mail till artikelförfattaren eller någon ansvarig på DN och se hur dom själva resonerade när dom skrev artikeln, samt hur dom rättfärdigar det.
Det som stör mig är just att man är så noggrann med att inte lämna ut etniciteten när en invandrare har begått brottet, men man gör det som sagt gladeligen när det är en svensk. Självklart finns det problem med att tidningar lämnar ut etniciteter, men personligen har jag inget emot det. Men då måste det fan ske på samma villkor och det gör det ju uppenbarligen inte idag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!