Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-08, 00:27
  #1
Medlem
Tjosan. Än än gång har jag tröttnat på windows och installerat ubuntu. Nu har jag dock stött på ett litet problem. Först så lyckades jag inte installera grafikkortsdrivrutinen. Jag har ett ATI radeon xpress 200m 5955 kort i min gamla skräpdator. Jag skulle installera den där flrgx grejen men när jag körde echo kommandot som skulle visa om den var i bruk så fick jag fram något error, och någon gång stod det även segmenteringsfel eller något i den stilen.

Well, det sket jag i sen då grafiken verkar fungera bra i övrigt förrutom då när jag skulle spela fallout 2, men nu när jag spelar filmer så får jag bara ljud. Jag kan se streamade filmer på t.ex. youtube, men verkar inte kunna se något filmformat på datorn. Någon som vet vad som är felet?

Jag försökte posta detta i ubuntuforumet (ubuntu sveriges forum) med det gick inte, någon som vet om det är något fel på det forumet?
Citera
2010-11-08, 15:30
  #2
Medlem
Eftersom ingen verkar ha en lösning, skulle någon kunna posta detta i ubuntuforumet?
Citera
2010-11-08, 15:45
  #3
Medlem
Du saknar förmodligen den videocodec som krävs.
Vilken spelare testar du med?
Gäller det alla videofiler eller bara vissa?
Vad är gemensamt med dem (divx, xvid osv osv)?

Om du inte kört med VLC tidigare så ladda hem och provkör. VLC innehåller nämligen de flesta codecs man behöver.
Citera
2010-11-08, 15:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
Du saknar förmodligen den videocodec som krävs.
Vilken spelare testar du med?
Gäller det alla videofiler eller bara vissa?
Vad är gemensamt med dem (divx, xvid osv osv)?

Om du inte kört med VLC tidigare så ladda hem och provkör. VLC innehåller nämligen de flesta codecs man behöver.

Har provat alla stora, VLC, Mplayer, KMplayer, totem och till och med moonvida media center. Jag är ganska övertygad om att det är nått med grafikdrivrutinen, men det är jävligt konstigt ändå att jag kan se streamade videos. Tankar jag hem dem (.flv) så kan jag inte se dem. Har kört ubuntu och andra linuxdistar på flera andra datorer utan att stöta på det här problemet. När jag googlat så verkar det som gamla ATI kort ofta krånglar, stämmer det?
Citera
2010-11-08, 16:07
  #5
Medlem
VonKnorrhanes avatar
ATI är inte den bästa kompisen med GNU/Linux. Om du kör Ubuntu så ska du kunna installera grafik-drivers genom deras program där. Annars testa att hämta från ATI:s hemsida och gör om.
Citera
2010-11-10, 07:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
ATI är inte den bästa kompisen med GNU/Linux. Om du kör Ubuntu så ska du kunna installera grafik-drivers genom deras program där. Annars testa att hämta från ATI:s hemsida och gör om.

Har provat att installera, och sen när man kör kommandoraden för att se om drivern är laddad så får jag upp error. Jag hittar inte den exakta drivern. Bara installationspaket för windows, men inte den specifika filen.
Citera
2010-11-10, 08:07
  #7
Medlem
Om du inte kan spela några videos förutom youtube så saknar du troligen xvideo acceleration. Det beror troligen på att drivrutinerna för grafikkortet inte är installerade som de ska. Hur man installerar ati drivrutiner i ubuntu vet jag inte så du får googla runt.
Citera
2010-11-10, 10:07
  #8
Medlem
Det har jag gjort, men inte hittat någon bra beskrivning på hur man installerar orginaldrivrutinen och den som är till för ubuntu fungerar tydligen inte :/ Ingen som råkar ha samma grafikkort och fått igång det? Vore kul att veta om det ens är möjligt innan jag lägger ner jättemycket tid på det.

Ang. att jag inte kan posta på ubuntuforumet, någon som har användare där och vet om det är nere för alla eller är det bara min dator som ceepar på den punkten också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback