• 4
  • 5
2006-10-29, 22:16
Medlem
klos_s avatar
Vet inte om det pasar in här.. Men iallafall.. När jag lyssnar på musik så tor jag att jag ser den som sjunger, dvs att jag bygger upp en bild av sångaren..

måndag - ljusblå
tisdag - ljusgul
onsdag -Mörkröd
torsdag -orange
fredag -Brun
lördag -Mörkblå
söndag -normalgul

/Mvh Klos
Citera
2006-10-29, 22:39
Medlem
ants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers
Ni mysko folk kan ju prova detta test:
http://www.bbc.co.uk/science/humanbo...aesthesia/see/
Det var ett tag sedan jag gjorde det och jag kommer inte ihåg om man får något svar på slutet eller om det bara var en undersökning.
Det verkade vara en undersökning, det enda jag kunde relatera till var när man skulle sätta siffror mellan 1 till 20 efter en plats på en ring, gick efter klockan då...
Allt annat var totalt omöjligt att relatera till något.
Citera
2006-10-30, 00:11
Medlem
Silverturks avatar
Måndag: Gul
Tisdag: Brun
Onsdag: Grå
Torsdag: Mörkblå
Fredag: Svagt grön
Lördag: Blodröd
Söndag Purpur
Citera
2006-11-17, 23:35
Medlem
Liten_smurfs avatar
När jag tänker på veckodagarna och dess färger så tänker jag automatiskt på
Aftonbladets tv tidning och de färgerna som sidorna för de olika dagarna har
Dvs

Måndag - Mörkrosa
Tisdag - Mörkblå
Onsdag - Brun
Torsdag - Lila
Fredag - Blå
Lördag - Röd
Söndag - Grön

Hade en "egna färger" på dagarna för ett antal år sedan men med tiden (och tv tidningen) så har jag glömt den
Citera
2006-11-18, 21:48
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
För mig har nästan allt en färg, t.ex. veckodagarna...

Mångag - röd
Tisdag - gul
Onsdag - gul, lite mörkar än tistagen
Torsdag - gul, samma som onsdagen
Fredag - röd
Lördag - grön
Söndag - blå

En massa har också färger... I musik så relaterar jag t.ex. ljudet av bas med brunt, ljudet av distade låga gitarrtoner med grått och höga gitarrtoner med gult...

Hur är det med er??
Haha, jag ser också det ljudet som brunt. Men låga gitarrtoner uppfattar jag också som bruna. Fioler producerar ljusblåa ljud medan cellons ljud är mörkblått. Enskilda toner på piano går från svart till vitt när man går från lägre toner mot högre, men om man spelar någon melodi kan den få en annan färg. Jag ser alltså främst olika ljud i form av färger. Siffror kan också ha färger, men då beror det på hur siffrorna uttalas och inte på värdet.
Citera
2024-07-02, 20:43
Medlem
Klabbrapparens avatar
När jag var yngre trodde jag att alla människor såg likadant som jag på världen. Men blev varse om att så inte var fallet när jag beskrev färgerna på former, textstycken, personer, musik, toner, lukter mm. Då fattade jag att de flesta inte alls upplever världen på samma sätt som jag.

För mig har även personer en form, text en lukt, lukt en ton, en siffra har ett ljud och form osv. Allt är hopkopplat på ett ganska intrikat vis, men känns bara enkelt och naturligt. Det gör att jag har lättare att minnas eftersom jag associerar allt med sin sinnliga motsvarighet.
Inget jag har jättestor nytta av, jag är en nobody.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in