Det där fenomenet är ganska vanligt och kallas
synestesi:
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_7481270.asp
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Lagerblad i SvD
Får du ont i huden när du tittar på ett rutmönster? Förknippar du dina vänner med specifika färger? Känner du blåst runt vristerna när du lyssnar på gitarrspel? I sådana fall tillhör du antagligen den exklusiva och relativt okända skaran med så kallad synestesi.
- När jag först kom i kontakt med människor som har de här förmågorna, fanns inte synestesi beskrivet på svenska. Kunskapsbehovet var alltså stort och jag bestämde mig för att ta reda på mer om fenomenet, säger psykologen Monica Vester, vars bok En värld av nyanser - om synestesi nyligen kom ut (Studentlitteratur, 2004).
De allra flesta av oss föds med förmågan att kunna se, höra, lukta, smaka och känna. Det speciella hos personer med synestesi är att information från ett sinne överförs och upplevs i ett annat sinne. Synestesin kan ta sig en mängd olika uttryck, men den vanligaste varianten är att bokstäver och ord kopplas ihop med olika färgnyanser.
- Det finns personer som uppfattar de synestetiska förnimmelserna utanför den egna kroppen, men oftast upplever man dem som färger och former inne i huvudet, säger Monica Vester.
En annan något mindre vanlig variant av synestesi är att färgsinnet kopplas på vid ljudupplevelser. En kvinna som intervjuas i boken berättar att fantastiska färgharmonier bryter ut när hon lyssnar på jazzmusik. När pianostämmaren kommer måste hon dock lämna hemmet eftersom hon får migrän av att höra alla toner och färger i en enda röra.
Sök på
synestesi eller (på engelska)
synesthesia (synesthaesia) i Google, så hittar du mer om detta.