• 1
  • 2
2010-11-07, 21:41
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag vet att det kan verka som att fråga lite över hur långt ett rep är. Men vad skulle man kunna säga? Hur länge kan jag spela med bilstereon innan batteriet dör? Låt oss säga att batteriet är nytt och man har precis laddat upp den helt.

Nu drar väl alla bilstereon olika skulle jag tro, men det måste väl finnas någon siffra som man skulle kunna dra som standard? Utan bas osv, enbart bilstereo och 2 högtalare samt 4 högtalare.

Jag har alltid varit riktigt noga med att inte spela med stereon när bilen är av, för rädsla av att bilen helt plötsligt inte skall fungera att starta då batteriet är tomt. Jag har säkert bara oroat mig i onödan. Känns nästan lite som att jag tror att batteriet skall vara tomt efter 10-20 minuters spelande.
Citera
2010-11-07, 21:48
Bannlyst
Hur stort batteri har du? hur många ampere?

Sen beror det ju på hur högt du spelar, ju högre du spelar så drar det ju mer ström.
Citera
2010-11-07, 21:55
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Hur stort batteri har du? hur många ampere?

Sen beror det ju på hur högt du spelar, ju högre du spelar så drar det ju mer ström.

Det blev för en ansträngande fråga. Jag går på "Hur långt är ett rep"-taktiken. Men tack för svaret i alla fall.
Citera
2010-11-07, 22:00
Medlem
DollarMakers avatar
bra fråga,kör du en Amazon så då kan du inte länge för den har ju 6 volts batteri,men en ny batteri
och en 12 volts så kan du spela länge har spelat på somrarna i en timme i alla fall..men testa är ju bara ladda upp
Citera
2010-11-07, 22:31
Medlem
3-5 år
Citera
2010-11-07, 23:36
Medlem
BingaBangas avatar
Tja... Inte alltför länge. Vissa batterier klarar en kvart, vissa en halvtimme, vissa en timme, vissa två. Allt är beroende på kvalité och styrka i batteriet. Jag gör dock som du och försöker undvika att spela radio när bilen inte är på.

Anledningen (så vitt jag har förstått det) att ett batteri håller t.ex. 5 år är p.g.a. det egentligen endast används för att dra runt motorn, sedan laddas det upp av generatorn. Så har du ett skapligt fräscht batteri, förutsatt att du inte slår på instrumentbelysning, varningsblinkers samt helljus samtidigt så ska du inte behöva vara orolig för att det ska ta slut för lite radiospelande i första taget iallafall.
Senast redigerad av BingaBanga 2010-11-07 kl. 23:39.
Citera
2010-11-07, 23:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
bra fråga,kör du en Amazon så då kan du inte länge för den har ju 6 volts batteri,men en ny batteri
och en 12 volts så kan du spela länge har spelat på somrarna i en timme i alla fall..men testa är ju bara ladda upp
Amazonen hade 6V elsystem fram till 1960, sen hade de 12V. Det är heller inte hur många volt batteriet är på som bestämmer hur länge det går att spela, det är antalet amperetimmar.
Mät med en amperemätare hur mycket stereon drar så är det enkelt att räkna ut hur länge batteriet räcker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme
Citera
2010-11-07, 23:44
Medlem
The-Stigs avatar
lämnade bilen med stereon på i fyra timmar på jobbet, blev lagom överaskad när jag kom ut på parkeringen och får höra nån som spelar musik. jag var nog trött när jag hoppade ur bilen...

hade inga problem att få igång bilen sen.
Citera
2010-11-08, 05:38
Medlem
QuranburnerMuhameds avatar
P=U*I <-> Effekt (W) = Spänning (V) * Ström (A)
Batteriet har en viss laddning och mäts i amperetimmar (Ah). Ett typiskt bilbatteri är på ca 60 Ah. En typisk bilstereo med 4 x 25 W varav kanske hälften används i det här fallet borde dra ungefär 50-60 W.
Vi säger 60 W.

Strömmen som förbrukas är då:

60 = 12 * I <-> I = 60 / 12 = 5 A.

Ditt batteri har laddningen 60 Ah och därmed så kan du ta ut 5 A under 60/5 = 12 h.
Allt det här förutsätter naturligtvis att saker och ting är tipp topp samtidigt som det är en grov förenkling men det är ett bra riktvärde och du bör inte ha några som helst problem att starta bilen efter ett par timmars lyssnande.
Citera
2010-11-08, 11:41
Medlem
The-Stigs avatar
den här frågan kan också liknas med en annan fråga: hur stor är en kondom?

det beror på vilken storlek man köper.
Citera
2010-11-08, 12:08
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
bra fråga,kör du en Amazon så då kan du inte länge för den har ju 6 volts batteri,
Absoluta merparten av alla Amazoner har 12-volts elsystem.

Allt beror förstås på hur mycket kräm stereon förbrukar, och hur stort och friskt ditt batteri är.
Min tidigare flickvän glömde radion på, med väldigt låg volym, i sin Ford Taunus 1966, sedan stod den på parkeringen i flera veckor. När jag skulle flytta den hörde jag svag musik när jag hoppade in.
Jodå, den startade piggt!
Citera
2010-11-09, 09:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig
lämnade bilen med stereon på i fyra timmar på jobbet, blev lagom överaskad när jag kom ut på parkeringen och får höra nån som spelar musik. jag var nog trött när jag hoppade ur bilen...

hade inga problem att få igång bilen sen.
He,he...
Hade jag lämnat min förra bil's anläggning på i 4 timmar,så hade jag tömt 4 batterier helt..
(Den anläggningen drog runt 60A kontinuerligt..en tidigare låg på ~80A..Men det spelade iofs 136db och 142db! )

60Ah/batteri=4 timmar.

Annnars så kan ett batteri faktiskt klara sig i uppåt 10 år,om man har lite flyt och är snäll mot det och inte djupurladdar det och annat..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in