Citat:
Jag har flyttat till Norge för att bo och jobba här och har nu bott här i två månader och har även nu skaffat mej en lägenhet. Då till mitt problem och det är att det är väldigt mycket pengar och lägga ut på en gång när man skaffar nytt boende här i och med att allt måste köpas kontant och att man inte kan köpa t.ex en tv eller soffa på avbetalning.
Så min fråga är finns det någonstans man som ny inflyttad i Norge kan få kredit eller köpa på avbetalning utan att ha bott här i tre år. Jag har ett riktigt Norskt personnummer och även för avsikt att vara kvar här i några år.
Kan bli svårt eftersom du inte har varit så länge i Norge. På senare år har bankerna och kreditföretag blivit tuffare mot nyinflyttade "utlänningar". Vet många svenskar för 10-12 år sedan som tog en massa lån för att bankerna nästan kastade ut kreditkort och lån till kreti å pleti.. Sen drog dom tillbaka till Sverige med miljonskulder som bankerna inte kunde kräva tillbaka.
Kan ju alltid prova detta. Vet iallafall en som har fått ett lån där fast han bara har varit i Norge ett halvår.
http://www.resursbank.no/forbrukslan...orbrukslan.jsp Räntan är ju inte snäll precis men det kanske spelar ingen roll om du får ett lån där..
Lycka till / nissekula