Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-07, 20:55
  #1
Medlem
marionels avatar
Är det endå inte lite "status" att vara apotekstekniker? Gå runt i apoteket med en såndär vit "apotekardräkt"

Nejmen vad har man för arbetsuppgifter? Och hur ser lönen ut på ett ungefär?
Bidra gärna med egna erfarenheter ifall ni har några!

Det som främst lockar mig är att både längden och kraven är BETYLIGT lägre än att te x plugga till apotekare/receptarie.
Citera
2010-11-07, 23:43
  #2
Medlem
marionels avatar
Men kom igen någon måste ha någon info kring detta!?
Citera
2011-11-11, 23:16
  #3
Medlem
Ingen som jobbar/har jobbat som apotekstekniker och vill dela med sig lite av det? Tänkte att jag ska börja med det och senare plugga upp mig till farmaceut eller receptarie, om jag tycker att det verkar vara något för mig.
Citera
2011-11-12, 10:36
  #4
Medlem
UniktFanskaps avatar
Apotekstekniker är ett bristyrke. Men samtidigt blir det väldigt begränsat. Du kan bara jobba på apotek, blir mer ett butiksbiträde. Visst kan man få lite ansvarsområden, typ egenvård (receptfria mediciner). Men vill man ha ett bredare arbetsfält så är receptarie eller helst apotekare vettigare. Om man nu inte vill stå och stampa på ett apotek tills pensionen närmar sig.
Jag har inte gått utbildningen, men varit inne en del på den innan jag tog reda på saker.

Skulle jag va du, satsa på receptarie med en gång. Det är ett brist yrke. Högre lön, och du kan ha möjlighet att jobba på tex läkemedelsföretag. Men e du ung, vill känna på det, kör apotekstekniker. Det är en kort utbildning och du får jobb.
Citera
2011-11-13, 12:48
  #5
Medlem
Frågan är om det kan vara till fördel att ha en utbildning som apotekstekniker i bakgrunden om man ska utbilda sig som t ex receptarie?
Citera
2011-11-13, 13:21
  #6
Medlem
Bristen på svar är antagligen för att de första utbildade apoteksteknikerna inte har gått klart sin utbildning än.
första 'provkullen' började i höstas :-)
det var i sundsvall kanske 50 sökande per plats, och erfarenhet inom vård är premierande...
Citera
2011-11-13, 13:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelbarr
Bristen på svar är antagligen för att de första utbildade apoteksteknikerna inte har gått klart sin utbildning än.
första 'provkullen' började i höstas :-)
det var i sundsvall kanske 50 sökande per plats, och erfarenhet inom vård är premierande...
Då kanske någon vill berätta lite om hur utbildningen är?
Citera
2011-11-13, 23:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelbarr
Bristen på svar är antagligen för att de första utbildade apoteksteknikerna inte har gått klart sin utbildning än.
första 'provkullen' började i höstas :-)
det var i sundsvall kanske 50 sökande per plats, och erfarenhet inom vård är premierande...
Är du säker på det förresten? För jag har hört talas om en person som redan jobbar som det.
Citera
2011-11-16, 14:21
  #9
Medlem
BlackSundays avatar
Hej,

Jobbar inom läkemedelsinstruin.

Jag kan bidra, som obeservatör och ansvarig, med att det råder stor brist på apotekstekniker & pharmacefter, framförallt det sistnämde. Det här gäller, enligt de senaste interna siffrorna, hela norden. Samma gäller, i högre grad dessutom, Ryssland.

Min slutsats är att det är ett framtidssäkert yrke, varesig du utbildar dig till apotekstekniker eller pharmaceft.

Nästan alla apotekskedjor går med förlust. När saker och ting, på riktigt, börjar ordna sig efter apotekets avmonopolisering så räknar jag med att löner stiger för ovvanämda yrken.

MVH
Citera
2011-11-27, 03:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Är du säker på det förresten? För jag har hört talas om en person som redan jobbar som det.

Om jag förstått det rätt så ska dessa outbildade kallas något annat när de utbildade kommer ut i jobb.

Jag har bara varit på informationsmöte med bla Lernia och fått informationen om att det var första kullen någonsin som skulle börja.

senast i veckan fick jag höra om en ung tjej som direkt från gymnasiet hamnade i en apoteksbutik utan utbildning, men har man kontakter så har man, jag har det inte .
Citera
2012-04-17, 09:41
  #11
Medlem
Någon som gått/går denna utbildning på yrkeshögskolan i Göteborg och kan säga något om vad som behövs för att bli antagen? Min flickvän funderar på att söka. Är det svårt/lätt att komma in?

Man måste ha jobbat med försäljning i 6 månader, kan frisör räknas in här? Försäljning är trots allt en stor del av jobbet och det är kurser i det kontinuerligt.
Citera
2012-08-14, 16:06
  #12
Medlem
Chilipruttens avatar
Hejje,

Jag har kommit in på Nackademin på deras apoteksteknikerutbildning.
Det var nästan 700 sökande till 42 platser, jag har erfarenhet av att jobba i butik men inga superbetyg. Det är inte så många ställen som har apoteksteknikerutbildningen.
Det står i infon om programmet att det ingår recepthantering...
Tycker det verkar bra ja

http://www.nackademin.se/#!apotekstekniker
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback