Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Hur tänker du? Låt mig omformulera det du nyss skrev:
Låt oss ta diverse åtgärder så att folk inte flyttar till Nacka/Värmdö.

Frågan är om du någonsin varit i Nacka om du kan påstå att det finns tillräckligt med spårbunden trafik i Nacka? Det är troligen det område i Stockholm som är mest beroende av en ny tunnelbana inom en snar framtid. Det bor väl en bra bit över 70'000 invånare i Nacka, de allra flesta pendlar till stan och vidare. Södra länken gjorde väl de flesta bilpendlare glada (bortsett från Skurubron som fortfarande har kapacitetsbrister). Men att boende i Gustavsberg, Orminge, Jarlaberg och ja hela kalaset som inte kör bil blir tvungna att åka buss varje dag. Sjukt mycket människor som bussarna transporterar varje dag.

Ja, tunnelbana till Nacka är ett av de mest akuta investeringarna som måste göras. Den borde samordnas med ombyggnaden av Slussen då en stor del av bussarna inte skulle behöva gå in till Slussen om Nacka skulle få tunnelbana. Därav blir behovet av en stor bussterminal mindre.

Idag kommer det en buss till Slussen i genomsnitt var 10:e sekund under rusningen från Nacka/Värmdö...
Citera
2010-11-10, 22:55
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Idag kommer det en buss till Slussen i genomsnitt var 10:e sekund under rusningen från Nacka/Värmdö...

Vilket naturligtvis är vansinne. Med tunnelbana skulle man kunna bygga en "skärgårdsterminal" längre ut, på värmdösidan av Skurubron, för busstrafiken som ska längre ut. Det kanske även kan vara lockande att anlägga en hamn i anslutning till terminalen som kan ta över del av färjetrafiken som idag utgår från Stavsnäs i syfte att avlasta bussarna dit främst under högsäsong.
Citera
2010-11-11, 00:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Stämmer mycket bra, det finns planer på att dra spårvägen via Folkungagatan och Katarinavägen. Men rent tekniskt så blir jag lite fundersam. Backen vid Londonviadukten upp mot Folkungagatan är väl ganska så brant. Hur ska man lösa denna avgrening med tanke på att det finns k-märkta hus i området ?
Man drar väl spåren mitt i gatan så bilar o spårvagn får samsas.
Citera
2010-11-11, 00:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Nackdelen med ovanjordstrafik ser vi ju så fort det blir lite dåligt väder, dvs ca 75% av året. Blå linjen brukar alltid funka bäst i sådana situationer.

Dessutom är det dumt att vara dumsnål när man nu har chansen att göra rätt från början. Med tunnelbanan under jorden slipper man ta hänsyn till spåren när nya områden ska byggas. När man byggde blå linjen vågade man lägga ut pengar för att lägga i stort sett hela banan under jord från början, vilket var ett klokt beslut.
Men det problemet har väl inte drabbat spårvägen vad jag vet.
Varför bygga en svindyr tbana ut till vad? tror knappast Sverige har de pengarna att vi kan slösa på en tbana till en glest befolkad kommun/kommuner som nacka/värmdö
Citera
2010-11-12, 01:04
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Att dra spåren mitt i gatan känns mindre seriöst med tanke på all trafik som passerar trafikplatsen.
Citera
2010-11-12, 16:57
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
I min mening finns det väldiga folkmassor i just delarna där jag dragit min plan över östra södermalm. precis som röda linjen täcker stora delar av västra södermalm, behövs även östra delarna täckas. Två stationer är helt perfekt i min mening?

Med mitt alternativ är det max 1000 meter till en tunnelbaneingång på Östra Södermalm.

Varför drar du inte en dragning förbi Rosenlund där det bor fler människor än det gör på Östra Södermalm?

Din sträckning över Södermalm är 1240 meter lång. Varje t-banestation är 145 meter lång, du har kvar 990 meter med två stationer. Inser du inte hur tätt det kommer att ligga?
Citera
2010-11-12, 16:57
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Varför inte bygga en förgrening ovan jord på spårvägen med dubbelspår?
Sen man bussar gå från Värmdö in till yttre nacka där folk kan byta till spårvagn.
Enormt mycket billigare än bygga tunnelbana.

Bygga ovan jord tar värdefull mark i anspråk.
Citera
2010-11-12, 17:02
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Löser inte lutningen på Folkungagatans östra ände. Om Tvärbanan skall upp från tunneln under Danvikskanalen bli det en mycket extremt höjdskillnad.
Citera
2010-11-22, 11:41
Medlem
Blå linje:
Linje 10: Kungsträdgården-Skeppsholmen/Djurgården-Londonviadukten/Folkungagatan-Henriksdal-Finntorp-Nacka/Jarleberg (ny bussterminal för nackabussar)
Linje 11: Kungsträdgården-Skeppsholmen/Djurgården-Londonviadukten/Folkungagatan-Sofia-Hammarby sjöstad-Gullmarsplan
Grön linje:
Linje 18: Odenplan-Karolinska sjukhuset-Solna Station(-Arenstaden-Hallonbergen-Rinkeby)
Linje 19: Hagsätra-Älvsjö
Röd linje:
Förlängs mot Lidingö och Täby i de norra ändarna samt nytt spår Fruängen-Älvsjö.

Tycker jag i varje fall, och tror nog att det är ganska allmänt accepterade förlängningar som löser en hel del problem.
Citera
2010-11-22, 22:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Löser inte lutningen på Folkungagatans östra ände. Om Tvärbanan skall upp från tunneln under Danvikskanalen bli det en mycket extremt höjdskillnad.
Fast går det inte dra en förgrening tidigare men en ny broförbindelse över danvikskanalen.
Citera
2010-11-23, 18:20
Medlem
Är ens en tunnelbana påtänkt? Som jag förstått det så är detta vad man planerar:

1. ombbyggnad av saltsjöbanan till spårväg (samma typ som tvärbanan)
2. ihopbyggnad av tvärbanan och saltsjöbanan med gemensamt spår som går in till slussen

Det här är väl ganska långt gångna planer? Personligen tror jag inte man vill lägga ner x antal miljarder till på att borra i berget i Södermalm. Eventuellt kan den avgrening ni talar om med spårvägshållplatser på östra södermalm ske.
Citera
2010-11-25, 04:54
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Fast går det inte dra en förgrening tidigare men en ny broförbindelse över danvikskanalen.

En ny bro som ligger högre än nuvarande är under utredning. Men det är enbart bilbro som avses i den utredningen. Tvärbanans nya dragning avser man att dra i tunnel fram till Slussen i ursprungsförlaget. men nu har nytt förslag lagts om att lägga Tvärbanan i gatunivå att den går i böj vid Folkungagatan-Renstiernas gata-Katarinavägen och sedan ner mot Slussen. Men den lösningen kräver bro över Danvikstullskanalen.

Här kan du dock se den pågående planprocessen för Tvärbanan från Danvikstull till Slussen och som jag tycker är vettigast.
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView.aspx?id=2622
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView.aspx?id=3408

http://sl.se/PageFiles/2022/arende_4.pdf
http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/TFP2010.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här