2010-11-07, 14:44
Medlem
tzjs avatar
Jag tycker du skall kontakta socialen, eller skolans kurator om du går i skolan.

Att prata med en vuxen bör du göra iaf.
Citera
2010-11-07, 14:51
Medlem
Loxuss avatar
Du kan inte flytta till farsan?
Citera
2010-11-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag tycker du skall kontakta socialen, eller skolans kurator om du går i skolan.

Att prata med en vuxen bör du göra iaf.

Jag instämmer. Du förtjänar inte att ha det såhär! Soc kan hjälpa dig så att du kan få bra hjälp! och även försöka hjälpa din mamma att få hjälp, för det låter verkligen som att hon behöver det! Om du tycker att det känns jobbigt med soc så be någon som du känner ett förtroende för hjälpa dig dit!

Sen tänker jag även att du ska ta hjälp av din pappa. Du skriver att din mamma kommer döda dig om du prata med honom, är det så pass allvarligt bör du verkligen ta hjälp av honom så att han kan skydda/hjälpa dig! Och du förstör inte för dig och din pappa om du prata med honom, det kommer med största sannolikhet bara föra er närmare!

Jag tycker det är helt fantastiskt att du skriver om detta här och det visar på stort mod och att du kommit långt i din bearbetningsfas!

Många varma kramar till dig!
Citera
2010-11-07, 15:44
Medlem
Escapisms avatar
Sök in till ett universitet långt borta eller en folkhögskola ännu längre bort. Sök CSN så klarar du dig själv i 5-7 år beroende på hur höga betyg du har och hur bra du klarar skolan. I varje fall något år utan att i stort sätt göra något. Detta kan du göra direkt efter studenten, till och med någon soft sommarkurs direkt. Se till att sök i tid bara.

Sedan, när du har din egen boning, ingen direkt kontakt med den destruktiva kraften i ditt liv och inser hur driftig du är som behövt hantera allt detta i ditt liv, så kommer du också att förstå att du alltid kunnat ta hand om dig själv helt utan problem (inkl. ekonomiska problem). Hon HAR gjort det svårare för dig.
Citera
2010-11-07, 20:23
Medlem
Som jag ser det har du 4 val här:

1. kontakta socialen

2. flytta till din farsa

3. fixa eget ställe med egna medel

4. döda din morsa
Citera
2010-11-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YNCD
Är det så? Hon säger att hon kommer sparka ut mig så fort jag tagit stundenten. Inte så att jag vill stanna, har varit rädd för henne sen jag var liten men jag vet inte vad annars jag ska ta mig till om jag inte får bo kvar
Jag kan inte säga något med säkerhet, men jag har för mig att det är så det är. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera detta.
Citera
2010-11-07, 22:38
Medlem
Skulle kontaktat soc, ingen ska få ha det såhär
Citera
2010-11-08, 00:37
Medlem
nekropedofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YNCD
Mina föräldrar är skiljda sedan jag var 7 år. Jag är 18 nu och går sista året på gymnasiet.
Min pappa har flyttat till sitt hemland och jag bor ensam med min mamma.
Sedan jag var 7 år har jag varit hennes förälder. Skilsmässan tog hon väldigt hårt och under 2 år fick jag ta hand om en självmordsbenägen mamma som bara sov, grät och åt. Jag fick handla mat, trösta henne, diska, städa,tvätta allt. Hon har alltid haft en stark drift att göra mig illa psykiskt. Som 7årig fick jag panik. Mamma sa ju att det var något fel på mig, men hur mycket jag än försökte göra henne glad och nöjd så gick det inte. Saker som försvann var alltid mitt fel, och hon fick mig att tro det genom att manipulera mig. Jag sjönk så lågt som människa. Vid 10 års ålder var jag totalt nedbruten, jag var hennes slav. Hon har aldrig visat några känslor, de enda känslor hon visat är extremt hat, hon blir helt blind av hat och hon tar ut det över mig.
Vid 15 började jag fatta att det var något fel på henne, inte mig. Det kom som en lättnad men samtidigt blev jag så jävla förbannad på den 7åriga mig som hon hade lurat så grovt, som hon hade förstört. Det har tagit många år av mitt liv att, helt på egen hand läka ihop och jag är fan fortfarande messed up efter vad hon har gjort mot mig. Men jag kan iaf leva ett liv utan att ta åt mig av hennes elakheter nu.

Jag bor som sagt med henne, jag är 18 så nu har hon "rätt att kicka ut mig" jag har inget jobb, jag pluggar ju fortfarande. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag har inte råd att dela hyra med någon, jag har liksom studiebidraget nu (hon har alltid tagit mitt barnbidrag så jag har inte kunnat spara heller, förän nu när jag får studiobidraget till mitt eget konto) så jag har inte tillräckligt med pengar..
Jag är livrädd att hon ska kicka ut mig på gatan. Bara så att hon kan få se mig i skiten, hon vill ha den makten.

Det finns mycket som hon har gjort mot mig, saker som är oförlåtliga. Jag har aldrig berättat det här för någon, gick hos en psykolog någon enstaka gång men det kostade så jag var tvungen att sluta. Måste spara pengar ifall att något kommer hända.

Vad är det för fel på henne? Vad ska jag göra??
Fråga varför hon är så ond mot dig, om en disskution med ord inte löser sig kontakta någon släkting du kan bo hos
Citera
2010-11-08, 01:48
Medlem
TheFallenAnubiss avatar
Bor du inom stockholmområdet TS? Jag misstänker starkt att jag känner dig rätt väl..
Citera
2010-11-08, 02:55
Bannlyst
Ta saken i egna händer å hämta köks kniven och ta bort skiten sen får du hjälp att gå vidare av massor med "snälla människor inom vården" efter ett par år är du fri från allt ändå och kan leva i frid resten av livet.
Citera
2010-11-08, 06:30
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Sök in till ett universitet långt borta eller en folkhögskola ännu längre bort. Sök CSN så klarar du dig själv i 5-7 år beroende på hur höga betyg du har och hur bra du klarar skolan. I varje fall något år utan att i stort sätt göra något. Detta kan du göra direkt efter studenten, till och med någon soft sommarkurs direkt. Se till att sök i tid bara.

Det här tror jag också på. Se till att få ett sommarjobb och tjäna in lite pengar först ifall hon vägrar hjälpa dig med praktiska saker inför flytten, de primära sakerna man behöver osv. Skulle hon kicka ut dig redan under sommaren så kan du då dessutom kanske bo hos en kompis för en billig penning till dennes föräldrar/kompisen.
Citera
2010-11-08, 10:26
Medlem
jag har arit med om liknande saker, dock har jag aldrig blivit utslängd. Men när jag var yngre och bodde hos min mor, var det jag som skötte allting. Det visade sig senare att hon hade ADHD och Asperger.

Jag tror inte det är någon idé, om jag ska vara helt ärlig, att du sitter och ältar och försöker förstå varför hon är som hon är. Troligen kommer du inte få svar på den frågan på många, många år. Vad du istället bör lägga energi och kraft på är att försöka ordna det för dig själv (och ev. syskon). Gör upp kortsiktiga "nödplaner" samt en liten längre plan, en 2-5 års plan om man nu vill.

Eftersom du verkar ung så är studier ett ypperligt alternativ, du kommer hemifrån, får en nystart, samt en utbildning att bygga ett liv på. Oroa dig inte för att välja rätt, ta något du är intresserad av. Det finns inga onödiga studier.

kortsiktiga lösningar, tills det att du flyttar till din studieort är ju att bo hos vänner, din pappa eller vända dig till soc. Det senare alternativet är svårt, du är tyvärr inte den enda som står utan bostad. Försök därför med andra lösningar. Många ställer faktiskt upp för folk i nöd, jag har tex haft många vänner boende hos mig både korta och långa perioder.

Jobba enligt Maslows behovshierarki så vet du vad du ska fokusera på först. jag gör ett citat från Wikipedia:
Citat:
De fem behoven är enligt Maslow (1 är längst ner i trappan & 5 i toppen)

1. kroppsliga behov
2. behov av trygghet
3. behov av kärlek och gemenskap
4. behov av uppskattning
5. behov av självförverkligande

Det kanske låter knäppt men det hjälpte mig iaf att fokusera och ordna upp mitt liv.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in