2004-07-01, 21:29
Medlem
Turistens avatar
Tjena

Jag har kollat lite under den klistrade rubriken "Länkar för webbutveckling", men det fanns så jäkla mycket där. Och det går ju inte att söka i detta forum nu...

Nåväl. Jag har 1500 bilder i en katalog och det tillkommer 6 bilder per dygn. Det är jpeg-filer, relativt lätta/små.
Finns det skript som kan generera en eller flera sidor med thumbnails som i sin tur är länkade till orginalbilden?
Har för mig att jag kollat på detta förut. Finns det nåt som heter GD, eller dylikt?
Hursomhelst fattade jag inte ett skit när jag använde den funktionen, för den skulle kompileras med PHP eller vad sjutton det stod...

Eftersom jag inte är tok-duktig på detta vore jag tacksam om nån har tips på hur man gör (eller ett färdigt skript). Helst ASP, men PHP funkar det med.

En lite fråga till, men den kanske inte passar här:
Jag får inte igång WinMySQLAdmin 1.4 på servern. Skitjobbigt om ni frågar mig!
Får följande felmeddelande när jag exekverar c:\mysql\bin\mysqladmin.exe:

winmysqladmin.exe Unable To Locate DLL
The dynamic link library LIBMYSQL.dll could not be found in the specified path
C:\mysql\bin;.;c:\winnt\system32;c\winnt\system;c: \winnt;c:\winnt\system32;c:\winnt\system32wbem.

Vid sökning hittar jag libmysql.dll av varierande storlek i följande kataloger:
c:\mysql\lib\debug
c:\mysql\lib\opt

Nån som har en lösning?
MySQL: 3.23.52-nt

Tackar redan på förhand för alla bra svar och synpunkter! =)
Citera
2004-07-01, 22:07
Medlem
Asterixs avatar
För bilderna kan du kolla upp arles image web page creator.
Citera
2004-07-01, 22:29
Medlem
Turistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
För bilderna kan du kolla upp arles image web page creator.

Nja, jag menade nog att servern skall generera fotoalbumet automatiskt. Ju mer jag läser om det ser det ut som GD skall aktiveras i php.ini innan man kan använda de automatiska funktionerna. Se http://www.onlinetools.org/articles/...thumbnails.php

Jag meckar med det just nu, men är det nån som har koll på dessa prylar så får han/hon gärna komma med förslag!
Citera
2004-07-02, 00:35
Medlem
Det råkar inte vara GIS du menar?
Citera
2004-07-02, 07:05
Medlem
Turistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauk
Det råkar inte vara GIS du menar?
Nä, jag menar GD2 som är en extension till PHP. Jag lyckades få igång det på servern, så nästa steg blir att se om det finns några enkla skript/applikationer för att uppnå det jag önskar.
Jag återkommer när det skiter sig igen! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in