2010-11-07, 00:47
Medlem
Det hela började med att mitt inbyggda trådlösa nätverkskort inte gick att aktivera. Detta försökte jag först lösa genom att ominstallera drivrutiner via enhetshanteraren utan gott resultat, försökte sedan med HP:s supportsida, också detta utan succé. Jag ger upp och anser att mitt nätverkskort är dött.

Dagen efter hänger sig datorn så fort jag startar något som får grafikkortet att gå igång, resulterar sedan efter ett par sekunder i bluescreen. (har ingen dump på detta)

Då går jag hem till min kära kamrat som är lite kunnigare än jag inom datorområdet, och han finner min dator mycket underlig och plockar ur grafikkortet och dammar av det. Han passar även på att uppdatera min BIOS ifrån HP:s supportsida.

Efter detta går jag hem och datorn fungerar normalt i ca två timmar, sen händer samma sak när jag startar något grafikkrävande.

Nu bestämmer jag mig för att formatera om datorn, detta går utmärkt. Till min förvåning hittar min dator nu på något magiskt vis min trådlösa router efter att jag fått skriva in min produktnyckel. Jag laddar ned alla viktiga uppdateringar ifrån windows update och startar om datorn. NU vägrar datorn starta. Efter ett par gånger vill den starta "startreparation" och jag går med på detta. Den säger att den inte lyckas, men efter att den gått klart så startar datorn. Dock vid återställningspunkten innan jag fick hem mina drivrutiner från windows update. Sen när man laddat ner dem igen så är det samma visa om igen.

Fick sedan fatt i något som kallas för en boot-CD där det skulle finnas något som hette mini xp, denna skulle hjälpa mig att felsöka vad som var fel med min dator. Dock ser det ut såhär http://img149.imageshack.us/f/imag0026u.jpg/ när jag ska boota en skiva, så jag kan inte riktigt urskilja några menyval. Så ser det även ut om jag försöker boota med en windowsskiva, fast där är det ju bara och trycka en gång så ser det normalt ut med menyer osv.

Ska även tillägga att BIOS-menyn ser helt normal ut.

Har en HP Pavilion Elite m9788sc med windows 7 x64 från MSDN.
(Där garantin gick ut för 2 månader sedan)

skulle vara sjukt tacksam om någon har en idé vad det kan röra sig om...
Citera
2010-11-07, 02:49
Medlem
bergsturks avatar
Grafikkortet eller nätagget? Låna ett annat grafikkort av en kompis.
Citera
2010-11-07, 04:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Bilden visar att ditt grafikkort är trasigt. Det är inget annat som kan orsaka det där.

Kör MEMTEST86+ för att testa minnet.
Kör PRIME95 för att testa cpu och nätagg.
Kör FURMARK för att testa grafik och nätagg.
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-11-07 kl. 04:27.
Citera
2010-11-07, 10:41
Medlem
Tackar för svar, skall felsöka mer under dagen.
Citera
2010-11-07, 19:48
Medlem
Testade med flickvännens grafikkort, och problemen var borta. Blir till att inhandla sig ett nytt kort. Tack för hjälpen =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in