2010-11-07, 16:52
Medlem
tripletss avatar
Allvarligt, är det någon som är förvånad
Citera
2010-11-07, 17:55
Bannlyst
Okunnigheten och spekulationerna utifrån kvällspressformuleringar och egna politiska ståndpunkter vet visst inte gränser i tråden. Töllborgs kompisar brukar ju få luft sina 15 sekunder av grandiositet. Sedan tar verkligheten över. Tur är det väl att våra lagar varken tolkas av extremhöger eller extremvänster

När det gäller Töllborgs övedrifter i kategoriska uttalanden är man ju luttrad. Det är inte första gången han har politsikt färgade tolkningar kring lagstiftning och det är hans rätt eftersom han befinner sig i den akademiska världen och i ett demokratiskt samhälle skall där ingen skall kunna sållas på grund av sina ståndpunkter eller åsikter. Dock är det inte fallet med de som skall tillämpa lagarna och där har han ofta hamnat i galen tunna i opposition till de som faktiskt har som uppgift att set till att lagarna följs.

Granskar man vad de intervjuade faktiskt säger så framgår ju en helt annan bild. Inget spionage och åsiktsregister... utan koll på folk som beter sig underligt kring ambassaden spionaget är är bilder som finns i andras hjärnor. Kvällstidningsrubriksättning för att sälja lösnummer i kombination med politsikt önsketänkande av folk med viss politisk världsbild?
Citera
2010-11-07, 18:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorFlynn
Min uppfattning är svenskt kontraspionage har full koll på det mesta som pågår i Sverige, personligen tvivlar jag inte på deras professionalitet. Jag tror inte detta handlar om Sveriges kapacitet på underrättelseområdet. Det här handlar om policy-frågor och policyn sätts av politikerna.

Politikerna har säkerligen fått riktig information om vad som pågår, de har tyvärr gjort valet att Sveriges intresse är att göra CIA glada. Skulle det vara så är det högförräderi vi diskuterar.

Kan vara. Fårgan är förstås vem som stått för förräderiet; Säpo, regeringen eller den förra regeringen.

Jag håller med. Men ansvaret ligger på politisk nivå och är oberoende av ett höger-vänster politiskt perspektiv.[/quote]

När det gäller Rikets säkerhet finns det bara vänsterskala i Sverige.
Citera
2010-11-07, 18:34
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Det är inte säkerhetstjänsten som importerar skiten. Det är politikerna. Än så länge har vi varit ganska förskonade från genomförda attacker, vilket snarare indikerar att man har hyfsad koll tycker jag.
Är säkerhetstjänsten av samma skrot och korn som polisen beror det snarare på tur än skicklighet. Men ok, jag hoppas precis som du att man har koll...
Citera
2010-11-07, 18:46
Medlem
USA har inte den rätten att bedriva underrättelse-verksamheter i Sverige! Att detta senare sker med de svenska myndigheternas godkännande visar ju att SÄPO är underordnad och inte har inflytande.
Som jag alltid skrivit: ni är USAs rövslickare ni får inte lyfta ett enda plan utan grönt ljus från uncle Sam. Om någon skulle säga sånt innan den nyheten kom ut i den omfattningen skulle man bli anklagad för konspiration och annat!
Senast redigerad av IR5 2010-11-07 kl. 18:51.
Citera
2010-11-07, 18:50
Medlem
Citat:
Det är inte säkerhetstjänsten som importerar skiten. Det är politikerna. Än så länge har vi varit ganska förskonade från genomförda attacker, vilket snarare indikerar att man har hyfsad koll tycker jag.

Nej det är inte de ! Men som du vet är SÄPO något helt separat enhet som är oberoende, SÄPO bör då agera oavsett vad politikerna säger och bestämmer! Deras riktlinjer är ju något helt annat!
Citera
2010-11-07, 19:04
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:

Nja, så enkelt är det inte. Säkerhetstjänsten kan i många - specifika - fall arbeta helt på egen hand. Spionage, "hemliga" operationer och antiterror-aktivism behövs növdvändigtvis inte bedrivas med ett dokument i handen med texten "Godkänt" skrivit på det. Politikerna sitter inte och diskuterar hur man ska avlyssna svenskar - eller svenska invandrare från MENA - och sedan bestämmer sig för att godkänna spionaget. Det handlar om olika direktiv och "klickar". Reinfeldt behöver inte alls vara medveten om detta. Däremot kan det ha avhandlats och skötts bakom stängda dörrar av andra "politiker", eller regeringsmuppar - i det tysta! Oavsett så förstår jag faktiskt inte "förräderi"-snacket som cirkulerar. USA har alltså spionerat på, med all sannolikhet, svenskar med bakgrund i MENA, demonstrationer mot högerpolitik (vandaler som bränner flaggor och kastar sten mot "imperialismen"), AFA-aktioner, osv.

I nuläget känns det ju aningen befogat nu när terrorhotet är så stort. Vi kommer med all sannolikhet se ett omfattande terrordåd nära våra egna hem inom en snar framtid - vad är då problemet om USA spionerar för att underlätta "antiterrorismen", och håller koll på vad som sker på våra gator? Vår regering lyfter ju inte ett finger. Spara era verbala muskler till något viktigare.

Sen tror jag att många ambassader runt om i världen har ett liknande sätt att föra "politik" i det tysta. Och vänsterskojarna hade ju förstås inte brytt sig om det inte handlade om USA - det förstår vi alla.

Goddag! / Hälsningar från New Jersey
Citera
2010-11-07, 20:27
Medlem
ErrorFlynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Detta är ett av prisen för naivitet, dumhet och att bortse från nationens säkerhetsintressen.

Missade att kommentera på detta tidigare. Håller med helt. Våra politiker är så infekterade av globaliseringscancern att de redan gett upp tanken på vår nations särintressen. De är mer intresserade av att uppfylla neocon-agendans alla önskningar, varav en är att nationer som Sverige är överflödiga.
Citera
2010-11-07, 20:41
Medlem
ErrorFlynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Dennis menar att det inte är acceptabelt att svenska säkerhetspolisen går bakom ryggen på regeringen och praktiskt samarbetar med främmande statsmakt för att bedriva spionage på svenska medborgare på svensk mark.

Om de nu gör det så är det förstås en katastrof. Men jag tror att ansvaret vilar tyngre på politkerna.

Kan hända SÄPO samarbetar på taktisk nivå med dittan och dattan, men det är politikerna som styr den strategiska kursen åt helvete.

De jobbar dessutom skiten ur sig i riksdagen med att införa lagar som kommer att komma väl till pass när konsekvenserna av globaliseringen går upp för det dumma melodifestivaltittande svenska kollektivet.

Givet att en hel del individer kommer att flippa ut när de inser att Sverige inte längre är, även om det kommer att vara för sent att göra något.

Det är då alla övervakningslagar kommer bli verkligt användbara.
Citera
2010-11-07, 20:52
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Lär ju inte vara någon Lasse, Kalle eller Erik som är under bevakning!

Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Till er som tror det är bra och att endast muslimer har registrerats:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2203663/alla-som-stack-ut-registrerades

Lasse, Kalle och Erik registrerades utan prut. Lena, Eva och Monika också. Vi vet väl nu att alla demonstrationer och möten från Gay Pride till 1:a maj bevakades.

Min fråga är:
Sysslade SDU (Surveillance Detection Unit) också med övervakning av Julian Assange och Wikileaks affärer i Sverige?
Citera
2010-11-07, 21:00
Medlem
ErrorFlynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
I nuläget känns det ju aningen befogat nu när terrorhotet är så stort. Vi kommer med all sannolikhet se ett omfattande terrordåd nära våra egna hem inom en snar framtid - vad är då problemet om USA spionerar för att underlätta "antiterrorismen", och håller koll på vad som sker på våra gator? Vår regering lyfter ju inte ett finger. Spara era verbala muskler till något viktigare.

Goddag! / Hälsningar från New Jersey

Hej, New Jersey!

USA's ambitioner att kontrollera allt och allah (/rofl) är ett större hot än kamelryttarna som sitter i öknen, dricker te och röker på.

Terrorismen är inte ett hot mot USA, det är en förutsättning för att de ska kunna härja runt i världen som de gör. Eftersom kamelryttare är kamelryttare och kommer så förbli så behöver CIA hjälpa till på traven med terrorn, för den goda sakens skull.

Apropå underrättelsetjänster som kör sitt eget race, läs denna intressanta artikel om FRA av Martin Jönsson (2005)

Citat:
FRA undanhöll alltså information från det svenska försvaret, enligt Eklind. Information som kunde räddat svenska liv i ett skarpt läge. Informationen skulle FRA fått i ett utbyte med USA. Och Eklind menar att man bör betrakta FRA som en del i en internationell koncern, snarare än som en svensk myndighet.

Och Orion – Sveriges spionfartyg – är enligt Eklind i de väsentliga delarna en amerikansk skapelse. Han säger sig veta att tekniker från NSA smugglades in på Muskö flottbas, när hon låg på varv vintern 1984-84, för att installera utrustning i fartyget. Han får stöd för detta av uppgifter till den norske journalisten Alf R. Jacobsen i en artikel om Skandinavien i antologin Secrets of Signals Intelligence during the Cold War and beyond. Enligt dessa uppgifter byggdes Orion med omfattande stöd från NSA. Svensk militär förhandlade om det hela direkt med NSA:s högste chef Bobby Ray Inman. Och det definitiva beslutet om fartyget togs i anslutning till att Caspar Weinberger, USA:s försvarsminister, besökt Sverige 1981, enligt Jacobsens uppgifter.
Citera
2010-11-07, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Lasse, Kalle och Erik registrerades utan prut. Lena, Eva och Monika också. Vi vet väl nu att alla demonstrationer och möten från Gay Pride till 1:a maj bevakades.

Min fråga är:
Sysslade SDU (Surveillance Detection Unit) också med övervakning av Julian Assange och Wikileaks affärer i Sverige?

Va bra att det finns folk med så bra insideskunskap om hur det verkligen förhåller sig som kan undervisa oss för det kan väl aldrig i helvete vara så att det är förhastade slutsatser baserat på tolkningar av mediauppgifter.

Inte kan det vara så att det finns en uppgiftsuppdelning mellan underrättelsetjänsten och SDU?

Är allt en jättekonspiration... snälla berätta du som vet!

(PS Vad hande Vesper J sagt m detta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in