Citat:
Ursprungligen postat av ErrorFlynn
Det är inte säkerhetstjänsten som importerar skiten. Det är politikerna. Än så länge har vi varit ganska förskonade från genomförda attacker, vilket snarare indikerar att man har hyfsad koll tycker jag.
Nja, så enkelt är det inte. Säkerhetstjänsten kan i många - specifika - fall arbeta helt på egen hand. Spionage, "hemliga" operationer och antiterror-aktivism behövs növdvändigtvis inte bedrivas med ett dokument i handen med texten "
Godkänt" skrivit på det. Politikerna sitter inte och diskuterar hur man ska avlyssna svenskar - eller svenska invandrare från MENA - och sedan bestämmer sig för att godkänna spionaget. Det handlar om olika direktiv och "klickar". Reinfeldt behöver inte alls vara medveten om detta. Däremot kan det ha avhandlats och skötts bakom stängda dörrar av andra "politiker", eller regeringsmuppar - i det tysta! Oavsett så förstår jag faktiskt inte "förräderi"-snacket som cirkulerar. USA har alltså spionerat på, med all sannolikhet, svenskar med bakgrund i MENA, demonstrationer mot högerpolitik (vandaler som bränner flaggor och kastar sten mot "imperialismen"), AFA-aktioner, osv.
I nuläget känns det ju aningen befogat nu när terrorhotet är så stort. Vi kommer med all sannolikhet se ett omfattande terrordåd nära våra egna hem inom en snar framtid - vad är då problemet om USA spionerar för att underlätta "antiterrorismen", och håller koll på vad som sker på våra gator? Vår regering lyfter ju inte ett finger. Spara era verbala muskler till något viktigare.
Sen tror jag att många ambassader runt om i världen har ett liknande sätt att föra "politik" i det tysta. Och vänsterskojarna hade ju förstås inte brytt sig om det inte handlade om USA - det förstår vi alla.
Goddag! / Hälsningar från New Jersey