2010-11-06, 15:57
Medlem
Att katter kraffsar runt matskålen för att "täcka över" maten och spara den till senare har jag hört är vanligt. Men min katt kraffsar alltid i vattenskålen när han ska dricka, han kan flytta den flera meter innan han bestämmer sig för att faktiskt dricka av vattnet. Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Skålen är alltid ren och han har alltid tillgång till färskt vatten. Jag har även provat att byta plats på skålen, men det hjälper inte heller.
Senast redigerad av suddgummi 2010-11-06 kl. 15:59.
Citera
2010-11-06, 16:03
Medlem
Mina katter gör på liknande vis. Fick någon förklaring om att katten vill veta vart vattenytan är då det kan vara svårt att se.

Dock så dricker katterna nu mera vatten i badkaret, det funkar bra
Citera
2010-11-06, 16:11
Medlem
FrankDuPoints avatar
Om man häller upp vatten i handfatet så brukar mina katter krafsa, tror dom antingen vill veta var vattenytan är eller så vill dom göra hålet större.
Citera
2010-11-06, 16:13
Medlem
Wazupfbs avatar
Det låter ju helt klart som att det är en instinkt grej. Är absolute inget som du behöver ora dig för.
Det är inget fel på din katt, om det nu var det du funderade på.
Citera
2010-11-06, 16:44
Medlem
micaeles avatar
Du kan ju alltid prova att limma fast vattenskålen på golvet och se ifall kissikatt får tokspel...
Citera
2010-11-06, 17:15
Medlem
Snurrens avatar
Min katt dricker för det mesta bara ur kranen, men häromdagen fick hon syn på mitt stora vida vattenglas som var helt fyllt. Då doppade hon upprepade gånger tassen i vattnet innan hon drack. Har inte sett det förut.
Citera
2010-11-06, 17:34
Medlem
Nä jag är inte speciellt orolig eller så, bara lite jobbigt då hela köksgolvet blir blött. :P Men det får jag leva med. Limma fast skålen skulle nog inte uppskattas Funderar på att skaffa en sån där vattenfontän som han kan dricka ur. Kanske skulle underlätta...

Något sådant kanske: http://djurmaxi.se/vattenfontan-cati...68f7a376838c84
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in