2010-11-06, 06:45
Medlem
Hejsan

Går man in på kontrollpanelen, klickar på ljud och ljudenheter och bläddrar till fliken ljudenheter så finns en inställning med namnet standardenhet för uppspelning av MIDI musik. Normalt sett ska där finnas ett alternativ som heter windows wavetable synth, dock har jag inte den med i listan pga av att jag har ett annat ljudkort.

Hur gör jag för att lägga till en synth i datorn så att den hamnar i listan? Laddar man ner någon mjukvara från internet, vilket ska man i så fall välja?
Citera
2010-11-06, 07:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Har du inga alternativ alls att välja i MIDI-listan?
Citera
2010-11-06, 07:37
Medlem
[Strange Days]s avatar
Vad exakt för ljudkort har du? Du skriver bara att du har "ett annat ljudkort" så lite mer detaljer vore uppskattat.

Det kan helt enkelt vara så att det ljudkort du använder inte har någon s.k. "on-board" MIDI-synthfunktionaliet.
Citera
2010-11-06, 07:53
Medlem
Har ett ljudkort med MIDI utgång, så det enda alternativet som finns i listan är kortets direktutgång, så att jag får det som midi signaler. Kortet har förmodligen inte någon inbyggd synth, men varför måste kortet ha det? Kan inte bara signalerna gå direkt till ett program i datorn som sätter ljud på signalerna och skickar det till ljudkortet som vanligt ljud?
Citera
2010-11-06, 08:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Jo, det borde ju gå. Jag känner inte till någon GM/GS synth man kan lägga till på det sättet, men MUNT som emulerar en MT32-synthmodul finns ju, så det finns säkert vanliga också.

http://sourceforge.net/projects/munt/

Med munt fungerar dessvärre bara MIDI-låtar som specifikt komponerats till MT32:an, men den är användbar när man spelar spel i DOSBox.
Citera
2010-11-06, 08:36
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heeljibe
Har ett ljudkort med MIDI utgång, så det enda alternativet som finns i listan är kortets direktutgång, så att jag får det som midi signaler. Kortet har förmodligen inte någon inbyggd synth, men varför måste kortet ha det? Kan inte bara signalerna gå direkt till ett program i datorn som sätter ljud på signalerna och skickar det till ljudkortet som vanligt ljud?

Nu är iofs Microsoft Wavetable en mjukvarusynth, så det kanske inte behövs något hårdvarustöd på själva ljudkortet.

Har du t. ex. testat att uppdatera/ominstallera DirectX (Wavetable-synthen ingår ju i DirectX-paketet)?
Har du kontrollerat så att du använder rätt drivrutiner för ljudkortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in