• 1
  • 2
2010-11-05, 23:07
Medlem
Hej!

Jag köpte en begagnad asus ul30A för en dryg månad sedan och är nöjd med köpet. Som lite bakgrund kan jag även berätta att när man precis startade datorn kom en meny upp med olika operativsystem som alternativ.

Däremot upplevde jag att den kändes ovanligt seg, och ibland hakade den även upp sig. När den hakade upp sig var den enda lösningen att hålla in startknappen.

Jahapp, tänkte jag. Detta måste ju gå att åtgärda på något sätt. Jag ringde asus kundtjänst och fick berättat för mig att det skulle kunna hjälpa att installera om operativsystemet (windows 7) Jag fick en guide mailad till mig om hur jag skulle gå till väga, och det första steget var att komma in till windows boot manager genom att trycka på f9 upprepade gånger när datorn startades upp. Detta fungerade tydligen inte eftersom att det fanns flera olika operativsystem installerade på datorn.

Vid det här laget visste jag inte vad jag skulle göra. Jag ville ju verkligen fixa datorn, på samma gång som jag inte visste hur.

Hur som helst startade jag datorn, och istället för att trycka på "windows 7", så tryckte jag på "windows vista". Det verkade som att windows vista installerades på datorn, men sedan när den skulle startas om var skärmen helt svart med följande text längst upp till höger;
"error: no such partition.
grub rescue>"

Nu ser det ut så varenda jävla gång jag startar datorn, och det går inte att göra någonting
Jag ska även tillägga att jag är inte speciellt datorkunnig.

Här är en länk med specifikationer till datorn om det skulle vara till någon hjälp:
http://www.dustinhome.se/pd_50103316...?intcmp=aredir

Otroligt tacksam för svar!

/Ett klantarsle
Citera
2010-11-05, 23:18
Medlem
"Vad du har gjort fel?" -Du köpte en begagnad dator

Alltså, var det från början redan installerat flera olika operativsystem på datorn eller du skulle välja ett att installera eller hur menar du? Vilka operativsystem?

Hade du varit mer datorkunnig hade jag rekommenderat dig att radera alla partitioner (om du nu inte har något sparat på datorn) och sedan tagit bort allt som finns där helt för att undvika att något gammalt skräp eller liknande finns kvar, eller att inte flera operativsystem finns kvar efter du ominstallerat. Det kan dock vara krångligt om man inte är så insatt i det. Det finns säkert någon guide som kan förklara hur du tar bort och skapar nya partioner / formaterar dessa på ett enkelt sätt, det är inte svårt i windows installationen, men har man inte gjort det förr är det kanske lite knepigt.

Går datorn inte alls att starta nu eller vad händer när du startar? Kommer det upp någon svart lista där du får välja vad du vill starta för operativ?

Låt säga att du har flera operativsystem på datorn, då kan det vara det som gör att den blir seg har själv bara provat det några gånger att köra ex. win/linux på samma dator men tycker det klabbar för mycket för att vara värt det.

Har problemen kommit upp nyligen och inte funnits innan sen du köpte den? (bortsett från att den är slö)

Du får ursäkta eventuell otydlighet i mitt inlägg, håller på att somna samtidigt som jag skriver detta.

/A.P
Citera
2010-11-05, 23:20
Bannlyst
Denna har samma problem.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=48244

Ser ut som om du måste installera om GRUB

som du ordnar här

https://help.ubuntu.com/community/Gr...0from%20LiveCD
Citera
2010-11-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
"

Jag vet inte riktigt om det fanns flera operativsystem installerade. Jag vet bara säkert att windows 7 fanns. När jag startade datorn kom det fram en slags lista med ubuntu, linux windows vista och windows 7, och jag tryckte alltid på windows 7. haha, hoppas du försåt vad jag menar.

Nu när jag startar är de svart skärm med detta längst upp till vänster:
"error: no such partition.
grub rescue>"

Jag tror att problemen har funnits sedan jag köpt den, men det har blivit värre den senaste veckan.
Citera
2010-11-05, 23:31
Medlem
Sombreromannens avatar
Det är bara att trycka in Windows 7 cd:en och installera om operativsystemet. När det sedan kommer till vart du ska installera opsystemet så kan du även därifrån formatera om hela diskar och sedan installera om. Så simpelt är det.

mvh

EDIT: Du kan även testa att sätta in operativsystem skivan och trycka på startreperation, då ordnar den upp dina BOOT inställningar, och så BÖR du komma tillbaka till att kunna välja som du gjort innan
Citera
2010-11-05, 23:33
Medlem

Glömde säga att cd/dvd-läsare ej finns på denna dator, och den där guiden kändes lite luddig för mig som inte är datorkunnig
Citera
2010-11-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
_

Jag har ingen cd/dvd-läsare på datorn. Kan jag lägga över operativsystemet på t.ex ett usb-minne och göra på samma sätt?
Citera
2010-11-05, 23:37
Bannlyst
Lycka till tråkig historia...
Citera
2010-11-05, 23:39
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-abb-e
Jag har ingen cd/dvd-läsare på datorn. Kan jag lägga över operativsystemet på t.ex ett usb-minne och göra på samma sätt?

Ja det kan du göra! Inte så svårt faktiskt, dock så krävs det att du har en dator med cd läsare för att kunna lägga över det.

Jag länkar en guide till dig, orkar inte sitta och skriva steg för steg, men du får komma med frågor fall det är något.

länk:
http://www.intowindows.com/how-to-in...working-guide/

mvh
Citera
2010-11-05, 23:45
Medlem
jag hadde bara instalerat windows xp så man fått en helt clean instalation sen när det blitt instalerat hadde jag kört windows 7 så hadde man ju fått en helt ren utan några fel alls!!!! eller så hadde jag bara kört i windows 7 skivan och tryckt F8 tills den där rutan kom upp osså valt att starta med skiva
Citera
2010-11-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
_

Tack så mycket!

Ska försöka mig på det där imorgon.
Citera
2010-11-05, 23:47
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompan8787
jag hadde bara instalerat windows xp så man fått en helt clean instalation sen när det blitt instalerat hadde jag kört windows 7 så hadde man ju fått en helt ren utan några fel alls!!!! eller så hadde jag bara kört i windows 7 skivan och tryckt F8 tills den där rutan kom upp osså valt att starta med skiva

Det var nog den mest onödiga kommentaren någonsin! Fall du skulle läst i tråden så står det att han INTE har en cd läsare. Problemet ligger inte längre i om ifall han ska installera en "clean" kopia av windows, för det har vi redan kommit fram till. Nu ska vi bara hjälpa han att boota från USB-minne som jag skrev i inlägget över dig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in