• 1
  • 2
2010-11-05, 20:52
Medlem
HejBabiis avatar
Hej mina kära flashbackare! Det är så att mitt nätverkskort av typen "Intel(R) WiFi Link 1000 BGN" har börjat krångla. (Operativsystem: Windows 7.)
Det hela startade med att jag uppdaterade drivrutiner och höll på och joxa eftersom att jag försöka fixa så att jag kan dela med mig av mitt lokala internet via WiFi. Jag fick det inte riktigt att fungera och efter ett tag blev klockan för mycket så jag gick och lade mig.
Och nu till problemet... I skolan dagen därpå försöker jag ansluta till nätverket och ja... det går inte. Jag möts av texten: "Nätverkskortets egenskaper matchade inte kraven för det här nätverket." Det går dock att ansluta till ett "ad hoc WEP" nätverk som en kompis startade med sin iPhone. Och nu när jag kommit hem så kan det trådlösa nätverkskortet inte hitta några nätverksanslutningar alls, trots att jag brukar hitta runt 10.
Har försökt med systemåterställning men något är konstigt då bara den senaste återställningspunkten verkar finnas sparad... Och den senaste återställningspunken är från EFTER att jag joxade med nätverkskortet. Har prövat att ladda ner olika drivrutiner och googlat men inget verkar fungera och har inte hittat någon med liknade problem.
Så nu är ni flashbackare min sista räddning! Hur löser jag denna röra?
Tack på förhand!
Citera
2010-11-05, 21:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du kommit åt knappen för ON/OFF på din laptops WLAN?

Radera alla befintliga trådlösa anslutningar i Nätverks Och Delningscenter och skapa dem på nytt igen.
Citera
2010-11-05, 23:51
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Har du kommit åt knappen för ON/OFF på din laptops WLAN?

Radera alla befintliga trådlösa anslutningar i Nätverks Och Delningscenter och skapa dem på nytt igen.
Har jag redan kollat, och nej WLAN är ON. Skall testa att ta bort befintliga anslutningar.
Nu är ju problemet också det att den inte verkar hitta några tillgängliga nätverk ,förutom "ad hoc" nätverk och det var precis ett "ad hoc" nätverk jag försökte skapa för att kunna dela internet med bland annat den andra datorn (har ingen router, endast modem som bara har ingång för en enstaka kabel och inget annat)

EDIT: Om det är till någon hjälp så är datorn av typ: "ThinkPad T410i 2518-4QG" http://www-307.ibm.com/pc/support/si...hEntry=25184QG
Senast redigerad av HejBabii 2010-11-05 kl. 23:54.
Citera
2010-11-07, 23:33
Medlem
HejBabiis avatar
BUMP... Ingen som vet? Skolan börjar imorn igen.
Citera
2010-11-08, 19:02
Medlem
HejBabiis avatar
Bump
Citera
2010-11-08, 19:34
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejBabii
BUMP... Ingen som vet? Skolan börjar imorn igen.

...prata med skolans IT-support är det enkla tipset.

http://support.microsoft.com/kb/299357
Citera
2010-11-09, 18:22
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
...prata med skolans IT-support är det enkla tipset.

http://support.microsoft.com/kb/299357
Tack för ditt svar.
Har nu prövat med länken du skickade och även pratat med skolans IT-support. Att återställa TCP/IP fungerade inte. Och det IT-killarna sade var att de inte kunde hjälpa mig utan att jag skulle ominstallera windows. Detta tycker jag är lite väl krångligt för detta lilla problem...
Så jag ber er en sista gång flashback, hjälp mig!
Citera
2010-11-09, 18:33
Medlem
hasenfrasens avatar
Om du har delat ut ditt trådlösa nätverk mha AdHoc så har ditt trålösa kort blivit inställt med fasta IP-adresser. Justera egenskaperna på IPV4 så att både DHCP och DNS hämtas automagiskt. Se först till att ditt wlan INTE fortfarande är inställt att dela ut via AdHoc.
Citera
2010-11-09, 23:12
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Om du har delat ut ditt trådlösa nätverk mha AdHoc så har ditt trålösa kort blivit inställt med fasta IP-adresser. Justera egenskaperna på IPV4 så att både DHCP och DNS hämtas automagiskt. Se först till att ditt wlan INTE fortfarande är inställt att dela ut via AdHoc.
Hmm... Gjorde jag som du sa, men får fortfarande upp: "Nätverkskortets egenskaper matchade inte kraven för det här nätverket." Skall joxa lite till så uppdaterar jag imorn.
Citera
2010-11-10, 00:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejBabii
Hmm... Gjorde jag som du sa, men får fortfarande upp: "Nätverkskortets egenskaper matchade inte kraven för det här nätverket." Skall joxa lite till så uppdaterar jag imorn.

Har du råkat att pilla på dvs aktiverat EAP på ditt trådlösa?
Citera
2010-11-10, 10:48
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Har du råkat att pilla på dvs aktiverat EAP på ditt trådlösa?
Har inte en aning... Är i skolan nu, sitter på kompisens dator. Hur vet jag om jag har aktiverat EAP och viktigare, hur fixar jag det?
Citera
2010-11-10, 13:42
Medlem
Joicys avatar
Snälla hjälp mig att ansluta till mitt trådlösa nätverk!

Gör ett nytt försök att få hjälp då det inte gått så bra tidigare, snälla hjälp mig!

Ber om ursäkt över dålig formulering men jag behöver experthjälp av någon kunnig för nu är tålamodet slut! Vi har Com hem som leverantör och har alltid tidigare haft 3 st datorer totalt med trådlöst nätverk. Vi bytte router för ngn vecka sedan och internetanslutningen fungerar klanderfritt på 2 av datorerna, medan den tredje inte kommer åt Internet.

Den hittar trådlösa nätverket men när jag försöker ansluta fastnar den på ip-adressen förnyas varpå ett felmeddelande kommer i form av att ip-adressen ej kunde förnyas. Provat att reparera 100 ggr, testat kör-cmd-ipconfig osv men erhåller endast ett felmeddelande som säger att det inte går då mediet är frånkopplat. Kollat att knappen för trådlös anslutning på datorn är aktiverad, att nätverkskortet är aktivt och har de senaste drivrutinerna och testat att inaktivera och aktivera igen.

Det är en Acer Aspire som det gäller på vilken jag har Windows XP. Det funkar med kabeln i helt utan problem.

Inställningarna via egenskaper för den trådlösa anslutningen verkar vara ok då jag sökt och kollat hur de ser ut för de andra datorerna - jag vågar inte ändra inställningarna heller då min kunskap är tämligen begränsad när det gäller datorer.

Undsättning, någon?!?

Finns det något jag kan göra?

Nätverkskortet heter Atheros, kollat att det är aktiverat, jag har provat att inaktivera och därefter aktivera igen.

Jag tror att jag har det som kallas för SP3 då jag hittade ngn benämning på det i enhetshanteraren tror jag. Jag har gjort systemåterställning i ren frustration, jag har emellanåt kommit ut på nätet via en grannes oskyddade trådlösa nätverk men det hjälper inte även om jag tar bort hans trådlösa. Mitt trådlösa står överst i listan, det är stjärnmärkt och det står "automatiskt" till höger om den.

Det enda felmeddelande jag får är efter att den tuggat då jag testat att ansluta och/eller reparera är just att ip-adressen inte kunde förnyas.

Testat med och utan säkerhetsprogram, tom avinstallerat och installerat om Avast. Testat med och utan brandvägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in