• 1
  • 2
2010-11-05, 20:02
Medlem
Hej!

Sökt runt lite i forumet men hittar inte just denna fråga så jag tänkte att jag gör en tråd.

Jag har en HP dator, 4-5 år gammal och tyckte nu att det var dags för en omformatering(?) eftersom den bär på mycket skit. Hittar inte CD skivan som brukar kunna lösa detta, sökte runt lite på google och fann att det finns en dold partition i datorn som man kan bränna ner på en DVD skiva med HP Recovery Program.

Problemet nu är att jag inte kan hitta detta HP Recovery Program på min dator, så jag sökte runt mer och hittade på HPs hemsidan följande:

"If your HP or Compaq desktop computer with Windows XP does not have the HP Recovery CD Creator software or if recovery CDs were not created before the recovery partition was damaged or erased, you will need to find a set of recovery discs that matches your model number from the Internet or install a new operating system."

Vart ska jag hitta detta set of recovery discs? Kan jag ladda ner "HP Recovery CD Creator" någonstans?

Är mindre kunnig med datorer så är tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2010-11-05, 20:08
Medlem
besterzs avatar
När du öppnar "Den här datorn" finns det en partition som heter "HP_RECOVERY", ifall den finns starta om datorn och tryck på f11 innan den laddar Windows.
Citera
2010-11-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besterz
När du öppnar "Den här datorn" finns det en partition som heter "HP_RECOVERY", ifall den finns starta om datorn och tryck på f11 innan den laddar Windows.

Ja den finns, så när jag har gjort det startar det dära programmet eller startar själva "återställningssprocessen"?

Stort tack
Citera
2010-11-05, 20:19
Medlem
Gorillabass avatar
Lånar tråden!

Om nu detta blivit borttget pga en pissigt serviceställe som formaterat allt på datorn inkl alla hdd's
och dessutom på en maskin som inte har någon garanti längre?
Citera
2010-11-05, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Lånar tråden!

Om nu detta blivit borttget pga en pissigt serviceställe som formaterat allt på datorn inkl alla hdd's
Ja det är fruktansvärt surt. Testa att höra med tillverkaren om de har någon skiva över.
Citera
2010-11-05, 20:24
Medlem
Citat:
Lånar tråden!

Be en polare med samma OS göra en recovery CD/DVD som du kan använda, fast då kan han inte göra en till sig. Vet inte om det funkar men jag vet iaf att när jag ville omformatera min dator så lånade jag en polares recovery disc (som han fick med när han köpte datorn dock) och det funkade utmärkt, enda nackdelen är att den under "egenskaper" på "den här datorn" står siemens istället för H-Packard.

Om det var till någon hjälp
Citera
2010-11-05, 20:30
Medlem
besterzs avatar
Citat:
Lånar tråden!

Har du testat att trycka f11 när du startar datorn ?

Om det inte skulle funka får du väl göra en clean install, köpa Windows-skiva eller ladda ner från pirat bukten.

Eller som ovanstående talare sa.
Citera
2010-11-05, 20:46
Medlem
Citat:

Är väldigt okunnig med datorer förstår inte ett smack av de menyer som uppenbarar sig efter att jag spammat F11, vad är nästa steg? Är detta en process jag ska genomföra enbart för att sätta igång omformateringen eller?
Citera
2010-11-05, 20:52
Medlem
besterzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machianno
Är väldigt okunnig med datorer förstår inte ett smack av de menyer som uppenbarar sig efter att jag spammat F11, vad är nästa steg? Är detta en process jag ska genomföra enbart för att sätta igång omformateringen eller?

Efter du spamma knappen f11 vad fick du upp på skärmen ?
Citera
2010-11-05, 20:56
Medlem
Citat:
Efter du spamma knappen f11 vad fick du upp på skärmen ?

En rad olika menyer, på blå bakrund. Dessutom när datorn precis blivit på satt så står det <F10=System Recovery> <F1=minns ej>. Om det vore till någon hjälp kan jag fixa upp den menyn igen och skriva ner det mesta.
Citera
2010-11-05, 21:01
Medlem
besterzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machianno
En rad olika menyer, på blå bakrund. Dessutom när datorn precis blivit på satt så står det <F10=System Recovery> <F1=minns ej>. Om det vore till någon hjälp kan jag fixa upp den menyn igen och skriva ner det mesta.

Välj F10=System Recovery
Citera
2010-11-05, 21:02
Medlem
Citat:
Välj F10=System Recovery

Har testat det, spammar F10 men inget händer, windows bootas som vanligt. Ska testa att endast trycka en gång. Brb

EDIT: Tillbaka nu, inget hände när jag tryckte F10.. står även Esc=Boot up menu
Senast redigerad av Machianno 2010-11-05 kl. 21:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in