Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På min hempc sitter en skylt med en licenskod. Jag kollade med ett program vilken licens som windows var förinstallerad med. Upptäckte att det inte var detsamma som på skylten.
Nåväl och emedan, Windows krashade en dag. Jag hade bränt recoveryskivor från en backup som fanns på HDen så ja stoppade i skiva 1. Jag blev lite ställd när jag kunde välja mellan att återställa datorn till ursprungligt skick eller bara installera Windows. Kunde ju i detta läge inte göra backup på mina viktiga filer så jag valde att bara installera Windows.
OK, allt gick bra men efter några dagar kom ett meddelande att jag måste aktivera min licens inom en viss tid.
Jag forskade fram att Windows var förinstallerad med en OEM licens och att licensen på skylten var MS licensen på en medföljande windowsbackup. Vad jag gjorde var att aktivera licensen på skylten hos Microsoft. Det gjordes via en telefonsvarare. Fick bara en fråga "Har denna dator tidigare haft en OEM licens?" Svarade ja och så var det klart.
Vet inte om detta bringar någon klarhet hos TS men nu är det nedskrivet.
Det var detta jag läste nånstans tidigare, att den installationen som följer med datorn i grunden är en annan licens eller nåt som ligger i BIOS(kan ha fel där, med det var nånstans) och att licensen som sitter med en klisterlapp på undersidan är ny och liksom inte används, man kan göra recovery på den och då ställer den sig så som den var vid köptillfället med den licensen som ligger i BIOS(?)...
Men samtidigt så är det lurt att klisterlapparna finns där alls om nu så är fallet, aja, jag undrade mest för det är synd att ha en laglig licens liggande när man inte använder den, skönt o ha för o slippa allt mekk som kan bli med piratgrejer. Vid en googling så sägs det att det skall gå iaf men jag vet inte, känns dumt att formatera o mekka för att det KANSKE kan gå, får la se om jag bygger en burk framöver så kan jag testa iaf.