2010-11-05, 12:12
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag köpte en laptop för ett tag sen med oem version av win7 home edition, jag installerade en gång dock utan att ange licensen på undersidan men det krånglade så lade in ubuntu istället, kan jag nu använda licensen på en annan dator? Dra ner en korrekt iso och bara ange licensen? Jag har läst nånstans att den licensen som sitter på datorn inte är samma som ligger inbyggd i recoveryn, vet inte om det stämmer eller om jag missuppfattat? Om det nu går, är licensen språkbunden eller kan jag tanka en engelsk iso? Funkar det överhuvudtaget?
Citera
2010-11-05, 12:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Licensen gäller enbart för den dator du köpte den till.

F.ö. kommer licensen inte att fungera på en hemmabyggd dator då den datorn saknar SLIC 2.1 i BIOS.
Citera
2010-11-05, 12:36
Medlem
QP Cheeses avatar
Lurt, oem som oem kan jag känna, det finns ju oem till hemmabygge också och eftersom den inte är använd så borde det väl gå kan jag känna...
Citera
2010-11-05, 12:41
Medlem
flanellografs avatar
Har licensen inte varit installerad på en annan dator så kan du ju självklart installera den på vilken dator du vill. Men eftersom licensen har funnits på en dator, och därmed bundits till den datorn, så går det tyvärr inte.
Citera
2010-11-05, 12:45
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Har licensen inte varit installerad på en annan dator så kan du ju självklart installera den på vilken dator du vill. Men eftersom licensen har funnits på en dator, och därmed bundits till den datorn, så går det tyvärr inte.

Men jag angav inte licensen, ligger den redan installerad av sig själv i datorn eller vad?
Citera
2010-11-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Men jag angav inte licensen, ligger den redan installerad av sig själv i datorn eller vad?

Ja blir samma sak när du formaterar!
Citera
2010-11-05, 12:51
Medlem
Rosens Rauks avatar
Ja det gör den, förinstallerad och aktiverad. Det är det som är hela poängen med OEM... Sök på nätet om du känner dig missnöjd med mitt svar.
Citera
2010-11-05, 17:31
Medlem
PeterNosters avatar
På min hempc sitter en skylt med en licenskod. Jag kollade med ett program vilken licens som windows var förinstallerad med. Upptäckte att det inte var detsamma som på skylten.
Nåväl och emedan, Windows krashade en dag. Jag hade bränt recoveryskivor från en backup som fanns på HDen så ja stoppade i skiva 1. Jag blev lite ställd när jag kunde välja mellan att återställa datorn till ursprungligt skick eller bara installera Windows. Kunde ju i detta läge inte göra backup på mina viktiga filer så jag valde att bara installera Windows.
OK, allt gick bra men efter några dagar kom ett meddelande att jag måste aktivera min licens inom en viss tid.
Jag forskade fram att Windows var förinstallerad med en OEM licens och att licensen på skylten var MS licensen på en medföljande windowsbackup. Vad jag gjorde var att aktivera licensen på skylten hos Microsoft. Det gjordes via en telefonsvarare. Fick bara en fråga "Har denna dator tidigare haft en OEM licens?" Svarade ja och så var det klart.

Vet inte om detta bringar någon klarhet hos TS men nu är det nedskrivet.
Senast redigerad av PeterNoster 2010-11-05 kl. 17:33.
Citera
2010-11-05, 18:12
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På min hempc sitter en skylt med en licenskod. Jag kollade med ett program vilken licens som windows var förinstallerad med. Upptäckte att det inte var detsamma som på skylten.
Nåväl och emedan, Windows krashade en dag. Jag hade bränt recoveryskivor från en backup som fanns på HDen så ja stoppade i skiva 1. Jag blev lite ställd när jag kunde välja mellan att återställa datorn till ursprungligt skick eller bara installera Windows. Kunde ju i detta läge inte göra backup på mina viktiga filer så jag valde att bara installera Windows.
OK, allt gick bra men efter några dagar kom ett meddelande att jag måste aktivera min licens inom en viss tid.
Jag forskade fram att Windows var förinstallerad med en OEM licens och att licensen på skylten var MS licensen på en medföljande windowsbackup. Vad jag gjorde var att aktivera licensen på skylten hos Microsoft. Det gjordes via en telefonsvarare. Fick bara en fråga "Har denna dator tidigare haft en OEM licens?" Svarade ja och så var det klart.

Vet inte om detta bringar någon klarhet hos TS men nu är det nedskrivet.

Det var detta jag läste nånstans tidigare, att den installationen som följer med datorn i grunden är en annan licens eller nåt som ligger i BIOS(kan ha fel där, med det var nånstans) och att licensen som sitter med en klisterlapp på undersidan är ny och liksom inte används, man kan göra recovery på den och då ställer den sig så som den var vid köptillfället med den licensen som ligger i BIOS(?)...

Men samtidigt så är det lurt att klisterlapparna finns där alls om nu så är fallet, aja, jag undrade mest för det är synd att ha en laglig licens liggande när man inte använder den, skönt o ha för o slippa allt mekk som kan bli med piratgrejer. Vid en googling så sägs det att det skall gå iaf men jag vet inte, känns dumt att formatera o mekka för att det KANSKE kan gå, får la se om jag bygger en burk framöver så kan jag testa iaf.
Citera
2010-11-05, 20:01
Medlem
när en dator levereras med w7 förinstallerat och föraktiverat så är där slic 2.1 inlagt i bios sen finns där ett certfikat inlagt i windows +produktnycklen. man kan testa kopiera certifikatet+att man kollar vilken produktnyckel man om man tänker installera om utan att använda recoveryskivan,sen lägga in certifikatet+produktnyckeln i den nya installationen.
då behöver man ev inte använda den produktnyckel som finns på klisterlappen+att man inte behöver aktivera.
tex alla förinstallerade Hp datorer med w7 home premium levereras med samma produktnyckel
(4FG99-xxxxx-xxxxx-xxxxx-3Q6C9)

mvh
t
Citera
2010-11-06, 16:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Men samtidigt så är det lurt att klisterlapparna finns där alls om nu så är fallet, aja, jag undrade mest för det är synd att ha en laglig licens liggande när man inte använder den, skönt o ha för o slippa allt mekk som kan bli med piratgrejer. Vid en googling så sägs det att det skall gå iaf men jag vet inte, känns dumt att formatera o mekka för att det KANSKE kan gå, får la se om jag bygger en burk framöver så kan jag testa iaf.

Lappen finns där för att du ska kunna installera med den licensen. Tidigare och kanske nu också så hade köparen av en dator med förinstallerat OS rätt att få en Windows orginalskiva från MS. Numera ligger denna orginalskiva ofta på hårddisken och kan väljas vid behov. Den måste dock aktiveras som en vanlig orginalskiva.
Sen är det väl så att om man aktiverat licensen och gör en ändring i hårdvaran eller installerar den på en helt annan dator och installerar om windows så måste man omaktivera igen. MS måste väl ha nån info om min hårdvara isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in