2010-11-05, 11:03
Medlem
Akilles-själs avatar
Hoppas detta är rätt plats på just detta inlägg. Så till sak: känner ni verkligen någon direkt skillnad i smak när det gäller olika pasta sorter(smak är det jag undrar över och INTE olika konsistenser, fasthet eller färg). Tack i förhand
Citera
2010-11-05, 11:08
Medlem
[Strange Days]s avatar
Vad gäller smaken så har jag ganska svårt att känna skillnad om jag ska vara ärlig.
Den allra största skillnaden mellan olika märken tycker jag märks i alla de övriga egenskaperna du nämner.
Citera
2010-11-05, 12:06
Bannlyst
Jag tycker färgad tricolorpasta smakar lite annorlunda. Inte mycket, och inget som stör heller.
Citera
2010-11-05, 13:41
Medlem
Handlar inte så mkt om smak som om matupplevelse, men olika pastasorter och olika såser passar nog förmodligen helt enkelt bättre ihop med varandra än andra, och därför kan smaken upplevas som betydligt annorlunda, dvs. en slags pasta kanske suger upp sig mkt av en viss sås medan en annan inte gör det. Sedan har givetvis upplägget en stor del med upplevelsen att göra också. Om du däremot lägger upp alla olika sorters pasta bredvid varandra utan en sås, handlar det bara om vilken du föredrar till utseende och tuggmotståndet med mera.

Så i slutändan smakar det faktiskt olika, även om det smakar likadant.
Senast redigerad av Sarajevo 2010-11-05 kl. 13:43.
Citera
2010-11-05, 13:42
Medlem
morkfromorks avatar
Nej måste hålla med, de smakar ungefär lika, men jag är känslig för 'texture' och kan vid ett blindtest identifiera mina favoriter (oftast).
Citera
2010-11-05, 17:29
Medlem
cobrs avatar
En skillnad mellan finpasta och standard typ barilla är att den föregående har en ojämn yta som suger upp såsen medan den tillverkad i plastformar är närmast blank. Råvarorna den är gjord av påverkar också smaken.
Citera
2010-11-06, 10:54
Medlem
annzahs avatar
Jag tycker nog att jag gör det, men det kanske bara är en placebo-effekt. Köper hellre Napolina än de billigaste märkena - nu äter jag sällan pasta så jag märker inte direkt skillnaden på matkontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in