2010-11-05, 02:00
Medlem
Fick för 10 veckor sedan huvudvärk efter en ångestfull period på några dagar. Detta är nu mitt huvudsakliga problem, men läkaren tror att det är relaterad till de andra symptomen, så tänkte kolla om någon har nån aning om vad det kan bero på också.

Under en väldigt lång tid, säkert 8 år(är 20 nu) har jag väldigt ofta varit slemmig i halsen, haft rinnande näsa, kliande ögon, näsa, gom, hals, och såna saker. Ofta nyst mellan 1-10 gånger om dagen.

För 2 år sedan började det bli värre. Jag kollade upp det hos läkaren, gjorde allergitester, och andra tester som jag inte kommer ihåg vad det var. Sedan provade jag med kortisonspray, det funkade jättebra. Problemet var att jag inte slutade med sprayen, för då jag slutade blev det jobbigt som vanligt igen.
Nu 2 år senare med sprayen har jag även fått huvudvärk, och jag ska nu prova sluta med sprayen ett tag för att se vad som händer.
Nuförtiden är det dock inte speciellt mycket kliande näsa, gom och ögon, utan det känns mer som om jag är helt uttorkad i näsan, halsen, och ögonen. Ögonen är konstant röda, jag får ibland del små sår i munnen, sover jag med öppen mun känns det som om jag suger in massvis med damm och det börjar klia i halsen.

Hur som helst, det huvudsakliga problemet är ändå huvudvärken, men jag har 2 anledningar att tro att den är relaterad till detta. Min brorsa har även röda ögon, är uttorkad, hostar, o.s.v. Ungefär samma symptom, han har haft det i ett halvår, och han har haft huvudvärk väldigt ofta under den tiden med.

En annan grej är att förr i tiden(sådär 4år sen) så satt jag ofta och drog in luft hårt med näsan, för att jag kände mig snorig och irriterad i näsan, trots att det inte gick att snyta sig. En gång drog jag såpass hårt att det gjorde skitont mitt uppe på hjässan, kändes som om nånting stack till eller spände till rejält på en liten punkt strax under hårbotten.
När jag har huvudvärk nuförtiden är det ofta en skärande smärta bland annat på det stället, som känns ungefär likadan, fast inte lika intensiv.
Hur skulle det möjligtvis kunna orsakas huvudvärk av att man drar in luft hårt igenom näsan? Jag gör fortfarande det där ibland, men inte hårt, slutade med det helt efter jag fått den där smärtan för 4 år sen. Men jag undrar ändå om någon kan se någon koppling?

För övrigt känns det också som om min huvudvärk ligger nära näsan oftast. Runt näsan, ögonen, käkarna(främst övre), käkbihålorna(under ögonen), ibland pannbihålorna. Den flyttar sig och beter sig annorlunda om jag ligger ner, om jag kollar med ögonen neråt, o.s.v.
Har även en del värk i bröstkorgen och ryggen ibland, och huvudvärken blir värre när jag suttit länge vid datorn, så jag har ju såklart även funderat på om konstant spända muskler är en anledning.
Men hoppar jag över datorn en dag så känns det rätt bra på kvällen, men då är det värre igen då jag vaknar ändå.

En annan väldigt viktig sak att notera är att förr i tiden försvann alltid mina besvär under sommaren, tyckte det var så konstigt att jag kände mig förkyld året runt nästan, och sen en sommar försvann det heelt hela sommaren. Konstigt nog kom det tillbaks värre än nånsin direkt på hösten. Denna sommar bodde jag dock i stugan en hel del, och har såklart en helt annorlunda livsstil då.

Har därmed funderat på om det kan ha något med huset att göra, som torr luft. Luften är väl dessutom torrare på vintern, och fuktigare på sommaren(speciellt då stugan ligger vid havet), men kollade idag och den låg på 41-42% här. 40-50% var tydligen rekommenderat så det borde väl inte va något problem?

Någon som känner igen detta?
Har även en annan tråd om huvudvärken(https://www.flashback.org/t1289132p2), men tänkte inte så mycket på att det kanske hade någon koppling till dessa symptom då, så gör en tråd här om allt detta.
Citera
2010-11-05, 02:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Sjögrens syndrom kanske? Det är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar förstör körtlarna som producerar tårar och saliv, vilket ger torra slemhinnor. Om huvudvärken beror på det vet jag däremot inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6gren%27s_syndrome

EDIT: Fast Sjögren's syndrom drabbar mest medelålders kvinnor, så att du skulle ha det är mycket osannolikt.
Senast redigerad av Paddan1000 2010-11-05 kl. 02:33. Anledning: Tillägg
Citera
2010-11-05, 12:20
Medlem
Nja det låter ju inte troligt. Dessutom står det inget om huvudvärk där. Sen att både jag och min brorsa skulle ha den låter ju ännu mindre troligt, då han också har rätt uttorkade slemhinnor samt huvudvärk, fast inte lika mycket.
Citera
2010-11-05, 15:46
Medlem
tingelingans avatar
Finns det mögel i huset. Det kan ge såna problem. Det skulle ju kunna förklara att du mådde bättre när du inte var hamma.
Citera
2010-11-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingan
Finns det mögel i huset. Det kan ge såna problem. Det skulle ju kunna förklara att du mådde bättre när du inte var hamma.
Huset är hyfsat nytt(17 år), fräscht, bra ventilerat och sånt. Provade att sova i ett annat hus några dagar, en lekstuga på gården, de gjorde då ingen skillnad. Men att hålla sig undan från huset helt en period är ju ett alternativ med, men de är inte så enkelt tyvärr :I
Citera
2010-11-06, 17:10
Medlem
35% luftfuktighet äre visst nu ser jag. Farsan säger att det inte ska spela någon roll o de är bara o dricka mer vatten istället, någon som vet något ?;/
Ska få han o prova ändra iaf
Citera
2010-11-07, 22:20
Medlem
Brukar fylleröka en del, och efter jag har varit druckit nån helg kväll är ofta huvudvärken värre några dagar. Kan det bero på att rökningen påverkar slemhinnorna? Googlade lite och hittar mest om slemhinnorna i kvinnors underliv, vilket inte är mitt problem riktigt. Men slemhinnorna i ansiktet kanske påverkas på samma sätt tänkte jag.

När jag for hem från Roskilde festivalen i somras fick jag en brännande men typ ändå kall känsla i halsen, var väldigt törstig, samt hade fick huvudvärk dagen efter. Huvudvärken gick över på något dygn, men halsbrännan satt kvar 2 veckor. Trodde då att jag hade blivit sjuk under festivalen, men när jag var hemma och fortfarande hade ont i halsen så for jag ut o sprang en mil, och halsontet försvann och jag mådde skitbra.

Ifall rökning påverkar slemhinnorna så antar jag att dom återhämtar sig då man håller sig fri ett tag? Hur länge tar det isf? Rökte väl kanske 5st i helgen eller något, lite mer de sista helgerna innan.
Aja blir då o hålla sig undan de iaf
Senast redigerad av mengi 2010-11-07 kl. 22:44.
Citera
2011-01-19, 22:49
Medlem
phenomenets avatar
Jag har liknande problem men det beror på att luften är så torr inomhus just nu.
Man kan köpa luftfuktare på kjell o co
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in