2010-11-04, 23:52
Medlem
Bacterias avatar
Jag har några frågor kring inställningarna man ska ha när man öppnar ett nytt projekt i vegas, då syftet är att framställa en film i HD som ska vara i 720p i youtube.

Vilka inställningar kör ni med när ni öppnar det nya projektet, såsom template, framerate osv. Ställer ni in manuellt eller kör ni med default?

Och sedan när ni ska "renderera", vilket format väljer ni och vilka inställningar ändrar ni?
Kan ni ge exempel genom att länka till någon film ni laddat upp med dessa inställningar vore det också oerhört suveränt.

Hur stor blev filen med de inställningarna?

Kort och gott - så här vill jag ha era inlägg, tack:
  • Lista på inställningarna vid start och vid slut.
  • Länk till film med just de inställningarna
  • Hur stor blev filen med de inställningarna?

Hoppas det inte är för mycket begärt.
Tack så mycket på förhand
Citera
2010-11-06, 03:21
Medlem
Till project settings har jag alltid samma inställningar som source materialet. Alltså i mitt fall 1050i och 25fps i stort sett. Det är först när man renderar som man får tänka till. Du borde kolla in vfw x264 encodern som gör så att man kan rendera avi filer med h.264 codec. Då är det i princip bara att ställa in en bitrate så får man ut filen så stor som man vill ha den nästan lika snygg oavsett filstorlek, mest renderingstiden som spånar iväg som fan när man vill ha ut små filer.

Det är inte så svårt att få till bra renderingar så länge man har koll på sitt källmaterial. Alltså att t.ex. inte försöka rendera ut 720 60p 50mb/s från 1050 50i 24mb/s och såna grejer. Detta är en sån jävla självklarhet men eftersom du inte hade med "vilket källmaterial?" i din lista så antar jag att du inte visste detta.
Senast redigerad av mombokolos 2010-11-06 kl. 03:34.
Citera
2010-11-07, 01:43
Medlem
Bacterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mombokolos
Till project settings har jag alltid samma inställningar som source materialet. Alltså i mitt fall 1050i och 25fps i stort sett. Det är först när man renderar som man får tänka till. Du borde kolla in vfw x264 encodern som gör så att man kan rendera avi filer med h.264 codec. Då är det i princip bara att ställa in en bitrate så får man ut filen så stor som man vill ha den nästan lika snygg oavsett filstorlek, mest renderingstiden som spånar iväg som fan när man vill ha ut små filer.

Det är inte så svårt att få till bra renderingar så länge man har koll på sitt källmaterial. Alltså att t.ex. inte försöka rendera ut 720 60p 50mb/s från 1050 50i 24mb/s och såna grejer. Detta är en sån jävla självklarhet men eftersom du inte hade med "vilket källmaterial?" i din lista så antar jag att du inte visste detta.

Jo klart man håller koll på källmaterialet men det jag undrar mest över är hur man får till maximal kvalité utan att behöva rendera 10-minutersfiler på över 1gb. Jag har testat MPEG1, MPEG2, AVI och ett par andra. AVI blir ju schysstast kvalité tycker jag, eller MPEG2, men filerna blir löjligt stora...
Citera
2010-11-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacteria
Jo klart man håller koll på källmaterialet men det jag undrar mest över är hur man får till maximal kvalité utan att behöva rendera 10-minutersfiler på över 1gb. Jag har testat MPEG1, MPEG2, AVI och ett par andra. AVI blir ju schysstast kvalité tycker jag, eller MPEG2, men filerna blir löjligt stora...

Förlåt om jag svarade lite härsket hade druckit den kvällen. Installera http://sourceforge.net/projects/x264vfw/ så kommer x246 dyka upp under AVI när du ska rendera. Lek lite med settings där. Man kan göra multipass renderingar som blir riktigt bra men single pass går ju snabbare men duger också. Det är standard att ha H.264 till slutproduktionen så läs på lite om det så äru fit to go. Multipass är vägen att gå om du vill ha maximal kvalite för en given storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in