• 5
  • 6
2010-11-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Lyckas du f 15% avkastning var tredje mnad?

Imponerande.

Men fga troligt.

Nej, det har jag hittills inte lyckats med. r det ngot jag psttt?
Citera
2010-11-13, 01:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nej, det har jag hittills inte lyckats med. r det ngot jag psttt?

Vad var annars pongen med ditt inlgg om inte att index suger och att det r bttre att investera i de fonder som gett 15% de senaste tre mnaderna?
Citera
2010-11-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad var annars pongen med ditt inlgg om inte att index suger och att det r bttre att investera i de fonder som gett 15% de senaste tre mnaderna?

Jag har aldrig psttt att indexfonder suger, dremot har jag psttt och pstr fortfarande att indexfonder inte ger bst avkastning i alla lgen.

Pongen med mitt inlgg dr jag nmnde 5 olika fonder som gett betydligt mer n Avanza zero de tre senaste mnaderna var att svara p inlgget:

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Det verkar ju visat sig att fonder av bankernas typ inte har bra avkastning och dessutom har de sina avgifter..

Dvs. jag svarade p ett inlgg jag anser r felaktigt och jag visade p varfr jag anser att inlgget r felaktigt.
Citera
2010-11-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Dvs. jag svarade p ett inlgg jag anser r felaktigt och jag visade p varfr jag anser att inlgget r felaktigt.

Du listade ngra f fonder i ett gigantisktfondutbud, det sger inte s mkt om situationen i sin
helhet.

Sjlv skyler jag p pankboken s jag har ryggen fri
Citera
2010-11-13, 22:29
Medlem
Magban, du fr plocka upp handsken nu. Jag skrev alts ett inlgg dr jag sger:

"Det finns iaf en bok som heter Bankbluffen som (citerat frn http://pluringen.blogspot.com/2009/09/bankbluffen.html) sger

"Men eftersom man inte r speciellt aktiv i sin frvaltning och risksprider alldeles fr mycket blir man mer som en indexfond. Spararen blir lurad tv gnger, menar Dahlberg. Dels genom att fonderna i 273 av de granskade 300 fallen inte klarar av att sl sitt jmfrelseindex, och dels genom att storbankerna dessutom tar ut rejlt hgre avgifter fr dessa fonder n de datorfrvaltade indexfonderna.""

Och du kommer med ett inlgg "...dremot har jag psttt och pstr fortfarande att indexfonder inte ger bst avkastning i alla lgen."

Nej, vem har psttt det?

Och att posta ngra fonder som gtt bra senaste mnaderna, vad bevisar det?

Dessutom, dina svar p mina frgor "hur borde man tnka i dessa situationer", d kommer du med one-liners, r det ngt att investera efter med den sjlvskerhet du visar?

Jag handlar ocks ibland efter one-liners, men d r jag iaf medvaten om att "jag chansar"..
Citera
2010-11-14, 22:56
Medlem
Handelsbanken Sverige / Vrlden r annars en stabil och troligen bra lngsiktig investering.
Handelsbankens indexfonder r vldigt vlsktta och stabila, perfekta att spara i t barnen.
Citera
2010-11-14, 23:47
Medlem
Citat:
"Men eftersom man inte r speciellt aktiv i sin frvaltning och risksprider alldeles fr mycket blir man mer som en indexfond.
Det dr grs ju medvetet, inget sger ju att _ALLA_ aktiva fonder mste vara s. Bankernas egna fonder gr det ofta uppenbarligen, spass ofta att man sllan presterar s pass mycket bttre n index att det r vrt att betala den hgre frvaltningsavgiften.

Detsamma kan skert glla mnga fonder i tillvxtlnder med men det r kanske svrt att hitta indexfonder dr.
Citat:
Spararen blir lurad tv gnger, menar Dahlberg. Dels genom att fonderna i 273 av de granskade 300 fallen inte klarar av att sl sitt jmfrelseindex, och dels genom att storbankerna dessutom tar ut rejlt hgre avgifter fr dessa fonder n de datorfrvaltade indexfonderna."
Han sger ju ven i boken att de inte frsker. Fanns ju ett mtt (sharp?) som visade hur mycket fondens resultat brukade skilja sig mot index eller ngot, fr de flesta var det ju vldigt lite. Anledningen till att 273 misslyckas r ju att de tar ut avgifter, indexet i sig har ju ingen avgift. 27 stycken lyckas uppenbarligen trots avgift. Inte ens indexfonderna frutom avanza zero lr ju kl index eftersom de med kostar pengar ..
Citat:
Och du kommer med ett inlgg "...dremot har jag psttt och pstr fortfarande att indexfonder inte ger bst avkastning i alla lgen."
De borde ju ge medelmttig avkastning .. Eftersom de investerar typ s ;/
Citera
2010-11-15, 17:49
Medlem
DN hade i helgen ett reportage i linje med trden. Frutom att investera i aggressivare fonder tipsades det ven om bosparande i t.ex HSB, SKB, JM osv fr att tjna ihop s mnga "bopong" som mjligt. Det knns inte som en helt galen id.

Till Kenny999: Angende mina oneliners som svar p din frga "om hur man ska tnka"... Vill du ha utfrligare svar br du starta en egen trd.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in