2010-11-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag läste en intressant sak i Tradingguiden, han som skriver boken hade sagt till sitt barn att för varje hundralapp som barnet sparade så satte han in 500kr på samma konto. Rätt smart faktiskt, då lär sig barnet att det lönar sig att spara undan pengar.

Det kan vara en bra metod om det är något specifikt ungen sparar till. Typ en radiostyrd bil eller något som förmodligen inte är lika intressant fem år framåt i tiden, vilket kanske är tiden barnet själv hade fått spara för att få råd.

Vad det gäller långsiktigt sparande inför flytten hemifrån, bildande av familj osv tror jag metoden lätt kan ha motsatt effekt.
Citera
2010-11-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Några exempel som jag tycker är svåra att dra slutsatser från, se nedan. Vad gör man i dessa fall? (Dessa exempel har redan inträffat så vi sitter med facit i hand.)

1. Nokia visar en dålig rapport och dippar 5% ganska omgående.
2. Det kommer nyheter om att det är kris i Grekland. Det mesta dippar kraftigt inom några dagar inkl Rysslandsbörsen (som vi för exemplets skull har handlat i).
3. Det kommer en nyhet om att BP har en (nyregistrerad) olycka på en av sina oljeplattformar.

Ett inneboende problem är ju att man måste göra en mer korrekt bedömning av kursens riktning än "marknaden" samt att det alltid föreligger ingrediensen "spå i framtiden".

Är man amatörsparare är mitt främsta tips att använda sitt eget omdöme. Som svar på dina frågor säger jag:

1. Är det Nokiatelefoner det talats om det senaste året? Är det Nokiatelefoner det folk suktat efter?
2. Krisen i Grekland kom inte som en blixt från klar himmel.
3. Vad tror man själv om "olyckan"? Är det en olycka eller slarv? Läge att kika lite extra på aktiekurserna och efter vad man tror sälja av eller invänta rätt läge för att investera.
Citera
2010-11-08, 02:26
Medlem
stekarekonoms avatar
Sveadirekt enkelt och tryggt. Använt det själv.

2% ränta at the moment...

Fonder och aktier ger givetvis mer.
Citera
2010-11-08, 23:58
Medlem
Visst ja, det var ju den här toklånga tråden med så jävla mycket fail att jag inte riktigt vet var man skall börja.

För sent för att jag skall orka läsa nu, och innan kunde jag inte svara. Men det hade ju varit ett plus om folk som faktiskt inte har så jävla bra koll själva på sina egna lösningar kanske inte gav en massa dåliga råd.

Var det här det diskuterades guld? Anledningen till att det slutar på 1 är ju att de har valt just guld som referens, relativt dollar har det ju stigit, dollarn är ju mycket lägre, däremot mot aktier så är det ju helägt. Den andra grafen visar ju bara samma sak med dollar och guld, men med dollar som referens.

Snackar vi indexfonder så skall ju problemet inte vara att det är omöjligt att klå dem, utan att de "aktivt förvaltade" fonderna sällan är särskilt aktiva och tar några större risker, och därför mest följer index ändå, men till en högre avgift vilket gör att de halkar efter.

Snackar vi magbans inlägg så är det ju mycket möjligt att indexfonder på tillväxtmarknaderna hade gett bättre resultat, men det är ju kanske svårt att finna och en tillväxtmarknad med avgift ger ju kanske ändå bättre resultat än en gammal marknad med lägre ekonomisk tillväxt fast utan avgift. Så han har ju rätt imho.

Sedan var det någon snubbe som rekommenderade någon sunkig Swedbank fond-i-fond med en blandning av aktiefonder och räntefonder och en extra avgift på 0.8% över dessa, antar jag? För jag antar att fonderna i fond-i-fonden inte är utan avgifter. Så helidiotisk produkt som kommer kosta asmycket pengar i slutändan. Köp hellre en eller flera fonder direkt, förslagsvis en billig aktiefond (avanza zero) och ett bra sparkonto (hoistspar just nu) eller liknande, om du nu vill ha en sådan lösning.

Till ett barn skulle jag dock bara månadssparat i exempelvis avanza zero eller någon tillväxtmarknadsfond eller så.

Huruvida det är rätt eller fel märks väl först senare.

Värdelöst inlägg men jag orkar inte nu, det är dags att sova för länge sen
Citera
2010-11-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liseldisel
Hej ska öppna ett långtidskonto till grabben (1 år) vad ska jag ta?

Fattat att vanligt konto typ sparkonto inte är supergaletbra... men vad ska man ta för att han om 18! år får ut en lite extra slant på pengaran är låginkomsttagare så vill ju att han ska få så bra start i livet..

ger samma råd som en annan gjorde,

öppna konto hos avanza och börja månadsspara i avanza zero!!!,
säker investering i svenska aktier, bred fond, och inga avgifter!

han får sannolikt mest om ni öppnar kapitalförsäkring, men då får ni betala 1 % varje år me
Citera
2010-11-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryellowhead
ger samma råd som en annan gjorde,

öppna konto hos avanza och börja månadsspara i avanza zero!!!,
säker investering i svenska aktier, bred fond, och inga avgifter!

han får sannolikt mest om ni öppnar kapitalförsäkring, men då får ni betala 1 % varje år me

Med ordet "säker" här menar du exakt vadå?
Citera
2010-11-11, 20:07
Medlem
Citat:
Med ordet "säker" här menar du exakt vadå?

jämförelsevis med andra fonder ex, innehavet i fonden är väldigt brett, sen gissningsvis är den rättså aktivt förvaltat , inte bra reklam om den skulle backa för mycket
Citera
2010-11-11, 23:19
Medlem
Det fina med en kapitalförsäkring är ju att man kan ångra sig utan att utlösa reavinstskatt med, så det finns ju inga hinder från att byta fonder efterhand.

Kunde ju exempelvis dra 40% Avanza Zero och 60% Danske Invest Global Emerging Markets Small cap.

Nackdelen med det upplägget är ju att den är dyrare, men de marknaderna kanske går bättre. Finns väl en del indexfonder även på sådana marknader som kanske är billigare. Folk får gärna länka.

Just den är ju rätt bred:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...ngsCase=AVANZA

"Global Emerging Markets Small Cap investerar i små och medelstora aktier på aktiebörser i Asien, Östeuropa, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern."

På ett och tre år sopar den ju banan med Zero dock, och det kan ju tänkas att det kanske är så även i den närmaste framtiden?

Blir ju lite spridning.

På 18 års sikt känns det ju som att man kan ta lite risk? Men vad vet jag.

Kunde säkert ta helt random med typ 10% sparkonto med så lång upplåsning som möjligt för bättre ränta (om den nu ändrar sig under tiden), 10 procent obligationsfonder, 25% globala, 25% tillväxt, 30% zero eller något helt annat random.

Men ja, ofta asien, latin- & sydamerika, östeuropa, australien osv inte har något att ge på nästan 20 års sikt?
Citera
2010-11-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryellowhead
jämförelsevis med andra fonder ex, innehavet i fonden är väldigt brett, sen gissningsvis är den rättså aktivt förvaltat , inte bra reklam om den skulle backa för mycket

På sätt och vis är den väldigt aktivt förvaltad i och med att den är en indexfond (dvs ett datorprogram sköter handlandet)och härmar OMX30 (eller nån jävla termin om man ska va besserwisser)
Citera
2010-11-12, 11:47
Medlem
Citat:
På sätt och vis är den väldigt aktivt förvaltad i och med att den är en indexfond (dvs ett datorprogram sköter handlandet)och härmar OMX30 (eller nån jävla termin om man ska va besserwisser)

Avanza Zero är precis definitionen på en ICKE aktivt förvaltad fond. Fonden följer endast ett index och är därför passivt förvaltad. Enda gången relationen mellan innehaven förändras är när indexvikterna förändras.
Citera
2010-11-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Avanza Zero är precis definitionen på en ICKE aktivt förvaltad fond. Fonden följer endast ett index och är därför passivt förvaltad. Enda gången relationen mellan innehaven förändras är när indexvikterna förändras.

Ja precis, jag var nog väldigt missledande, med "aktiv" menade jag bara att det händer mkt i den, men "aktivt förvaltad" är ju ett eget uttryck som betyder att det sitter en bright snubbe och förutspår framtiden och handlar därefter.
Citera
2010-11-12, 15:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du och jag har uppenbart olika syn på avkastning.

Lyckas du få 15% avkastning var tredje månad?

Imponerande.

Men föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in