• 5
  • 6
2010-11-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Lyckas du få 15% avkastning var tredje månad?

Imponerande.

Men föga troligt.

Nej, det har jag hittills inte lyckats med. Är det något jag påstått?
Citera
2010-11-13, 01:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nej, det har jag hittills inte lyckats med. Är det något jag påstått?

Vad var annars poängen med ditt inlägg om inte att index suger och att det är bättre att investera i de fonder som gett 15% de senaste tre månaderna?
Citera
2010-11-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad var annars poängen med ditt inlägg om inte att index suger och att det är bättre att investera i de fonder som gett 15% de senaste tre månaderna?

Jag har aldrig påstått att indexfonder suger, däremot har jag påstått och påstår fortfarande att indexfonder inte ger bäst avkastning i alla lägen.

Poängen med mitt inlägg där jag nämnde 5 olika fonder som gett betydligt mer än Avanza zero de tre senaste månaderna var att svara på inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Det verkar ju visat sig att fonder av bankernas typ inte har bra avkastning och dessutom har de sina avgifter..

Dvs. jag svarade på ett inlägg jag anser är felaktigt och jag visade på varför jag anser att inlägget är felaktigt.
Citera
2010-11-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Dvs. jag svarade på ett inlägg jag anser är felaktigt och jag visade på varför jag anser att inlägget är felaktigt.

Du listade några få fonder i ett gigantisktfondutbud, det säger inte så mkt om situationen i sin
helhet.

Själv skyler jag på pankboken så jag har ryggen fri
Citera
2010-11-13, 22:29
Medlem
Magban, du får plocka upp handsken nu. Jag skrev altså ett inlägg där jag säger:

"Det finns iaf en bok som heter Bankbluffen som (citerat från http://pluringen.blogspot.com/2009/09/bankbluffen.html) säger

"Men eftersom man inte är speciellt aktiv i sin förvaltning och risksprider alldeles för mycket blir man mer som en indexfond. Spararen blir lurad två gånger, menar Dahlberg. Dels genom att fonderna i 273 av de granskade 300 fallen inte klarar av att slå sitt jämförelseindex, och dels genom att storbankerna dessutom tar ut rejält högre avgifter för dessa fonder än de datorförvaltade indexfonderna.""

Och du kommer med ett inlägg "...däremot har jag påstått och påstår fortfarande att indexfonder inte ger bäst avkastning i alla lägen."

Nej, vem har påstått det?

Och att posta några fonder som gått bra senaste månaderna, vad bevisar det?

Dessutom, dina svar på mina frågor "hur borde man tänka i dessa situationer", då kommer du med one-liners, är det ngt att investera efter med den självsäkerhet du visar?

Jag handlar också ibland efter one-liners, men då är jag iaf medvaten om att "jag chansar"..
Citera
2010-11-14, 22:56
Medlem
Handelsbanken Sverige / Världen är annars en stabil och troligen bra långsiktig investering.
Handelsbankens indexfonder är väldigt välskötta och stabila, perfekta att spara i åt barnen.
Citera
2010-11-14, 23:47
Medlem
Citat:
"Men eftersom man inte är speciellt aktiv i sin förvaltning och risksprider alldeles för mycket blir man mer som en indexfond.
Det där görs ju medvetet, inget säger ju att _ALLA_ aktiva fonder måste vara så. Bankernas egna fonder gör det ofta uppenbarligen, såpass ofta att man sällan presterar så pass mycket bättre än index att det är värt att betala den högre förvaltningsavgiften.

Detsamma kan säkert gälla många fonder i tillväxtländer med men det är kanske svårt att hitta indexfonder där.
Citat:
Spararen blir lurad två gånger, menar Dahlberg. Dels genom att fonderna i 273 av de granskade 300 fallen inte klarar av att slå sitt jämförelseindex, och dels genom att storbankerna dessutom tar ut rejält högre avgifter för dessa fonder än de datorförvaltade indexfonderna."
Han säger ju även i boken att de inte försöker. Fanns ju ett mått (sharp?) som visade hur mycket fondens resultat brukade skilja sig mot index eller något, för de flesta var det ju väldigt lite. Anledningen till att 273 misslyckas är ju att de tar ut avgifter, indexet i sig har ju ingen avgift. 27 stycken lyckas uppenbarligen trots avgift. Inte ens indexfonderna förutom avanza zero lär ju klå index eftersom de med kostar pengar ..
Citat:
Och du kommer med ett inlägg "...däremot har jag påstått och påstår fortfarande att indexfonder inte ger bäst avkastning i alla lägen."
De borde ju ge medelmåttig avkastning .. Eftersom de investerar typ så ;/
Citera
2010-11-15, 17:49
Medlem
DN hade i helgen ett reportage i linje med tråden. Förutom att investera i aggressivare fonder tipsades det även om bosparande i t.ex HSB, SKB, JM osv för att tjäna ihop så många "bopoäng" som möjligt. Det känns inte som en helt galen idé.

Till Kenny999: Angående mina oneliners som svar på din fråga "om hur man ska tänka"... Vill du ha utförligare svar bör du starta en egen tråd.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in