• 1
  • 2
2010-11-04, 20:55
Bannlyst
Nu har jag haft acne i 3 år nu, det är så jobbigt satt man mår inte bra, folk kollar (inbillar mig nog ibland) men det spelar ingen roll om jag inbillar mig, jag mår ju ändå dåligt utav det, och för ca 2,5 månader sedan så var jag hos vårdcentralen pg.a att jag hade haft finnar i ca 3 år och jag behövde/behöver äta något läkemedel mot aknen för att rengöring, ansiktsmasker och sånt har inte funkat ett skit!

DÅ sa jag att jag hade hört talats om någonting effektivt som då kallas roaccutan, då sa hon att dom inte skriver ut det, P.ga det ska man bara använda om man har riktigt stora bölder o saker.. så jag fick något skit som hette ''Doxyferm'' istället, hon skrev ut för 7 månader, det står inte ens någonting om Acne på förpakningen, bara att det tar bort klamydia o saker?:S hittade även ingenting på internet om det så det verkar som att jag bara fått något skit, fastän man fick betala över 500:-.. Sedan åt jag dom i nästan 2 månader, inget resultat, ( bara värre isf )

så jag bokade en ny tid hos vårdcentralen för att fråga om jag kunde höjja dosen från en halv tablett dagligen till en hel tablett dagligen, det kunde jag, om det inte har hjälp inom en månad så skulle jag ringa till hon också skulle hon skriva ut något annat som hette typ tetracyklin tror jag? Jag passade även på att fråga om roaccutan igen men icke, '' det är som råttgift med alla bieffekter'' sa hon, nu har det gått en månad nästan med min höjda dos doxyferm och det har Absolut INTE blivit nå bättre alls, isåfall lite sämre!

Jag tänker inte ta något annat än roaccutan och jag tänker INTE ge mig innan någon läkare skriver ut det heller!! Jag är tusen procent säker på att Bieffekterna är överskattade!! Jag har t.om övervägat att Sandpappra bort mina finnar, tänkt ''undra om det hjälper om jag häller bensin på dom?'' ja, låter helt sjukt men jag gör nästan VAD SOM HELST för att få bort dessa Fucking finnar! Dom förstör ju fan allt!!

till helgen kanske jag kan lägga in en bild här så får ni ser hur mycket jag faktist har, varför skulle just JAG drabbas?!! jag vet att det finns värre saker men det är så jävla jobbigt att ha finnar!! Nu ska dom fan bort!! ursäkta svordomen :P.

För att komma till saken, hur ska jag kunna övetala läkaren om att jag ska få roaccutan?
Citera
2010-11-04, 21:06
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontesson89
Nu har jag haft acne i 3 år nu, det är så jobbigt satt man mår inte bra, folk kollar (inbillar mig nog ibland) men det spelar ingen roll om jag inbillar mig, jag mår ju ändå dåligt utav det, och för ca 2,5 månader sedan så var jag hos vårdcentralen pg.a att jag hade haft finnar i ca 3 år och jag behövde/behöver äta något läkemedel mot aknen för att rengöring, ansiktsmasker och sånt har inte funkat ett skit!

DÅ sa jag att jag hade hört talats om någonting effektivt som då kallas roaccutan, då sa hon att dom inte skriver ut det, P.ga det ska man bara använda om man har riktigt stora bölder o saker.. så jag fick något skit som hette ''Doxyferm'' istället, hon skrev ut för 7 månader, det står inte ens någonting om Acne på förpakningen, bara att det tar bort klamydia o saker?:S hittade även ingenting på internet om det så det verkar som att jag bara fått något skit, fastän man fick betala över 500:-.. Sedan åt jag dom i nästan 2 månader, inget resultat, ( bara värre isf )

så jag bokade en ny tid hos vårdcentralen för att fråga om jag kunde höjja dosen från en halv tablett dagligen till en hel tablett dagligen, det kunde jag, om det inte har hjälp inom en månad så skulle jag ringa till hon också skulle hon skriva ut något annat som hette typ tetracyklin tror jag? Jag passade även på att fråga om roaccutan igen men icke, '' det är som råttgift med alla bieffekter'' sa hon, nu har det gått en månad nästan med min höjda dos doxyferm och det har Absolut INTE blivit nå bättre alls, isåfall lite sämre!

Jag tänker inte ta något annat än roaccutan och jag tänker INTE ge mig innan någon läkare skriver ut det heller!! Jag är tusen procent säker på att Bieffekterna är överskattade!! Jag har t.om övervägat att Sandpappra bort mina finnar, tänkt ''undra om det hjälper om jag häller bensin på dom?'' ja, låter helt sjukt men jag gör nästan VAD SOM HELST för att få bort dessa Fucking finnar! Dom förstör ju fan allt!!

till helgen kanske jag kan lägga in en bild här så får ni ser hur mycket jag faktist har, varför skulle just JAG drabbas?!! jag vet att det finns värre saker men det är så jävla jobbigt att ha finnar!! Nu ska dom fan bort!! ursäkta svordomen :P.

För att komma till saken, hur ska jag kunna övetala läkaren om att jag ska få roaccutan?

Doxyferm är en Tetracyklin, förmodligen är det tetralysal som din läkare tänker skriva ut.

Roaccutan finns att köpa på goldpharma.com

http://goldpharma.com/search/isotretinoin/lang/SWEDISH/

Dock har jag ingen aning om hur säkert det är att självmedicinera sig med detta preparat, det frestar hårt på levern, så ifall du ska självmedicinera så bör du göra leverprover hos privatläkare med jämna mellanrum.
Citera
2010-11-04, 21:14
Bannlyst
Det är så himla dyrt och köpa så från internet, och pg.a att jag tränar 5/7 dagar i veckan så vet jag inte om jag vill hålla på och experimentera själv, ( har hört att man ska vara försiktig med styrketräning medans man äter preparatet)? måste ha tips på hur jag kan övertala läkaren om att få det.
Citera
2010-11-04, 21:15
Bannlyst
gå till en hudläkare, vårdcentralen suger
Citera
2010-11-04, 21:31
Medlem
detta kanske är ett riktigt idiotsvar men jag vet själv hur jobbigt det är med finnar (går på en roaccutankur atm). nästa gång du går dit så se till att ha ätit en jävla massa skit någon vecka innan så att du ser så dålig ut som möjligt i ansiktet. om dem fortfarande nekar kanske säga att du har självmordstankar? är väl rätt fult egentligen men då måste dem ta dig på allvar. jag hade väldigt dåliga tankar innan jag fick det utskrivet. alt gå till en privatklinik, kanske är lättare att få det utskrivet där
Citera
2010-11-04, 21:36
Medlem
paco-s avatar
Jag gick till en privat hudläkare i Göteborg och berättade att jag hade testat "allt", antibiotika och diverse krämer. Det var inget snack om saken, jag fick Roaccutan utskrivet fastän jag inte hade så mycket finnar. Dock så lämnade dessa små röda märken som tog väldigt lång tid att försvinna.

Så mitt tips är - privat hudläkare.

Köp inte från nätet!
Citera
2010-11-04, 21:38
Bannlyst
okejokej, nejdå det var ett bra svar, tack så mycket, jovisst har jag tänkt på att smeta in ansiktet med massa skit och äta dåligt och göra saker så att det ska se värre ut, men jag går i skola och det är ju inte så kul att gå runt i skolan då med ovanligt mycket mer finnar, dock så kanske det är värt det.
Citera
2010-11-04, 21:43
Medlem
Husläkare skriver inte ut roaccutan. Be om att bli remitterad till en hudläkare som kan ge dig ett recept.
Bieffekterna är för övrigt långt ifrån överskattade.
Citera
2010-11-04, 21:44
Medlem
Förstår det. därför är nog det bästa alternativet att besöka en privatläkare, lycka till
Citera
2010-11-04, 22:00
Bannlyst
För mig är de inte långt ifrån överskattade, det beror ju på hur man ser på saken, jag skulle kunna ta alla dessa bieffekter kan jag lova dig om min hy blir kvitt all denna acne.:P
Citera
2010-11-04, 22:19
Bannlyst
Antingen kan jag kämpa som fan för roaccutan, eller så kan jag köpa det dära Vitamin b5 folk skriver om, någon erfarenhet av vitamin b5? någon?
Citera
2010-11-04, 22:35
Medlem
zebra121s avatar
Jag förstår HELT OCH HÅLLET hur du måste känna dig. Jag märker att du är 89:a (av dölja av ditt alias) och du skriver att du haft acne i tre år. Känner nästan som att det är en kopia av mig själv. Jag har haft acne i ganska precis tre år och är även jag 89:a.

Kan bara hålla med dig om att det är asjobbigt och man mår psykiskt dåligt av att ha en massa prickar i ansiktet när typ 99 av 100 inte har det (känns det som). Jag hade INGA problem fram till 18 års ålder men sedan bröt det ut och jag har just nu kört en tetralysalkur i en vecka och ska köra kuren i tre månader. Doktorn tyckte inte jag hade så mycket problem att jag behövde köra i t.e.x sex månader men jag tycker att jag har mycket acne. Hur som helst hoppas jag såklart att allt detta är borta om 11 veckor och att jag då äntligen kan se mig själv i spegeln och se en fin hy. Det var som sagt tre år sedan och jag ska villigt erkänna att jag blir glad över att se andra människor med acne (jo ni fattar nog varför)

Jag har aldrig haft bölder och lär nog aldrig få det heller men att ha en massa röda prickar i ansiktet av och till är så segt och störigt. Ber till Gud att detta löser sig.

Så jag förstår helt klart hur du känner, det är ingen tvekan om det mannen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in