• 2
  • 3
2010-11-10, 23:44
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindtrasher
Nr vi kategoriserar ord och skapar vr verklighet gr vi det alla ur ett subjektivt perspektiv och alla ord betyder olika fr alla. Eftersom att alla vra sinnen r individuella och allas hjrnor skapar sin verklighet finns det ingen korrekt verklighet.

Tycker att Immanuel Kant redde ut detta ganska bra.

Frn Wikipedia:
"Kant menade, att vi mste skilja mellan tinget i sig (vrlden som den r i sig sjlv) och tinget fr mig (vrlden som den ter sig fr oss d vi underkastat den vra kunskapsformer). Om tinget i sig vet vi ingenting mer n att det existerar och ger oss de intryck, det "rmaterial" som vi ordnar efter principerna tid, rum, kausalitet, enhet, mngfald etc."

Dvs. det finns en objektiv verklighet. (det du kallar "korrekt verklighet")
Men vi kan omjligen skaffa oss objektivt korrekt kunskap om den. Drfr tror jag du r p rtt spr nr du sger att vi konstruerar vr verklighet. Det utesluter dock inte existensen av en objektiv verklighet, eller hur?
Citera
2010-11-11, 05:29
Medlem
Kurdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Om du lser lite mer/ordentligare kvantmekanik borde du kunna se att ingenting dr tyder p att medvetandet pverkar ngonting utanfr kroppen. Vrlden fungerade s vitt vi vet exakt likadant som idag fr 3 miljarder r sedan. Dessutom, kvantmekanik fungerar inte utanfr den mnskliga logiken, det r ju trots allt mnniskor som har kommit fram till den (den fungerar utanfr det sunda frnuftet, men det r inte alls samma sak). Den r tvrtom vldigt logisk, bara man accepterar de grundlggande principerna. Ingen vet idag varifrn dessa principer kommer, men det betyder inte att vi inte kan frst det, bara att det r en knepig frga.

Mjo, jag skulle nog vilja pst att det r vad som impliceras av kvantmekaniken, tminstone om man ser till Kpenhamnstolkningen vilken jag lste ngonstans var den tolkning som hade mest std i forskarvrlden fr inte s lnge sedan. Det kan hnda att jag tenderar att vippa t det spirituella hllet i den hr frgan men att pst att tanken p medvetandets roll i mtprocessen inte vckts hos andra, mycket mer insatta, skulle jag sga r fel. Det r ju just detta som r s motsgelsefullt i kvantmekaniken!

Som jag ser det finns det i dagslget tv stt att tolka fenomenet med obestmbarheten i kvantmekaniken; antingen har vi ingen fri vilja, utan allting r frutbestmt, eller s r det vrt medvetande som skapar verkligheten. Jag skulle ju helt klart fredra det senare...

Men det r ju bara vad jag tror...
Citera
2010-11-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdt
Mjo, jag skulle nog vilja pst att det r vad som impliceras av kvantmekaniken, tminstone om man ser till Kpenhamnstolkningen vilken jag lste ngonstans var den tolkning som hade mest std i forskarvrlden fr inte s lnge sedan. Det kan hnda att jag tenderar att vippa t det spirituella hllet i den hr frgan men att pst att tanken p medvetandets roll i mtprocessen inte vckts hos andra, mycket mer insatta, skulle jag sga r fel. Det r ju just detta som r s motsgelsefullt i kvantmekaniken!

Fr att citera wikipedia (dlig klla, jag vet, men detta stmmer bra med vad jag lst p andra stllen):
Citat:
Kpenhamnstolkningen r en tolkning av kvantmekanik som grundar sig p att varje kvantmekaniskt system - i det typiska fallet en enskild elementarpartikel - beskrivs fullstndigt av sin vgfunktion, och att en mtning eller observation innebr att vgfunktionen kollapsar till en klassisk partikel.
Detta r allt Kpenhamnstolkningen sger, inget mer. Notera att en mtning r nr partikeln interagerar med ett mtinstrument s att vgfunktionen kollapsar (lite dlig definition, men ungefrligt korrekt). Denna mtning kan gras av en kamera, en partikeldetektor, ett ga osv. Medvetandet har ingen srstllning, detta var ett missfrstnd d teorin var ny, en mtning r helt enkelt en "tillrckligt kraftig" interaktion. Faktum r att en mtning ven kan utgras av konstiga saker, som exempel har man sett att om en molekyl utsndrar vrmestrlning som tas upp av ngonting, s kollapsar dess vgfunktion p samma stt som om en mnniska hade observerat molekylen. Problemet om exakt vad som utgr en mtning och varfr den fr vgfunktionen att kollapsa r nog inte helt lst n, men experiment visar iaf. inte att ett medvetande behvs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurdt
Som jag ser det finns det i dagslget tv stt att tolka fenomenet med obestmbarheten i kvantmekaniken; antingen har vi ingen fri vilja, utan allting r frutbestmt, eller s r det vrt medvetande som skapar verkligheten. Jag skulle ju helt klart fredra det senare...

Men det r ju bara vad jag tror...

Ett tredje alternativ ter sig fr mig mer naturligt: Vissa utfall styrs av slumpen. (Frvrigt finns det resultat som talar emot att allt r frutbestmt, bells olikheter, vilka r vldigt intressanta. Man kan i korthet visa p skillnader mellan att allt skulle vara frutbestmt och att slumpen finns, och nr man gr mtningar finner man att vrdena stmmer med slumpens existens.)
Citera
2010-11-13, 00:16
Medlem
mindtrashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Tycker att Immanuel Kant redde ut detta ganska bra.

Frn Wikipedia:
"Kant menade, att vi mste skilja mellan tinget i sig (vrlden som den r i sig sjlv) och tinget fr mig (vrlden som den ter sig fr oss d vi underkastat den vra kunskapsformer). Om tinget i sig vet vi ingenting mer n att det existerar och ger oss de intryck, det "rmaterial" som vi ordnar efter principerna tid, rum, kausalitet, enhet, mngfald etc."

Dvs. det finns en objektiv verklighet. (det du kallar "korrekt verklighet")
Men vi kan omjligen skaffa oss objektivt korrekt kunskap om den. Drfr tror jag du r p rtt spr nr du sger att vi konstruerar vr verklighet. Det utesluter dock inte existensen av en objektiv verklighet, eller hur?

Du har helt rtt, det finns en objektiv verklighet. Men ingen existens kommer ngonsin att kunna veta vad den objektiva verkligheten, varken mnniskan eller det ondligt intelligenta tinget. Det leder till att om inget ting kan "medvetet" frst den objektiva verkligheten s...(?)

Jag kan inte fnga det lngre n s fr tillfllet, men jag terkommer nr jag har vidgad mitt takerum s jag kan vrida runt de aktuella objekten, s att jag kan stta ihop dem och skapa ett konsensus i min verklighetsuppfattning och terbertta det i ord.
Citera
2010-11-13, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mindtrasher
Du har helt rtt, det finns en objektiv verklighet. Men ingen existens kommer ngonsin att kunna veta vad den objektiva verkligheten, varken mnniskan eller det ondligt intelligenta tinget.
man kan inte bevisa att det finns en objektiv verklighet eftersom allt vi upplever r subjektivt (upplevelse = subjektivt) s man kan inte veta om det finns en objektiv verklighet.
Citera
2010-11-13, 19:58
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Finns "ingenting" d?

Citera
2010-11-14, 03:23
Medlem
mindtrashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
man kan inte bevisa att det finns en objektiv verklighet eftersom allt vi upplever r subjektivt (upplevelse = subjektivt) s man kan inte veta om det finns en objektiv verklighet.

Jag hller med om att man aldrig kommer att kunna bevisa en objektiv verklighet men det betyder inte att det inte finns en objektiv verklighet, utveckla grna ditt resonemang och dela med dig av din insikt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in