2010-11-04, 18:59
Medlem
Shine_s avatar
Tänkte köpa en begad DSLR i 10000kr klassen, men är lite orolig vad som händer om den
mot förmodan slutar fungera, går sönder eller blir stulen. Täcker hemförsäkring någonting av dessa?
Kan man annars täckna en separat försäkring till den köpta kameran?

Och vad kostar det att göra mindre reparationer på DSLRs?
Citera
2010-11-04, 20:57
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Tänkte köpa en begad DSLR i 10000kr klassen, men är lite orolig vad som händer om den
mot förmodan slutar fungera, går sönder eller blir stulen. Täcker hemförsäkring någonting av dessa?
Kan man annars täckna en separat försäkring till den köpta kameran?

Och vad kostar det att göra mindre reparationer på DSLRs?

Hemförsäkring täcker stöld såvida du inte varit oaktsam tex lämnat i bil osv. Tappad i golvet- drulle/allriskförsäkring. Alla såklart med kraftig värdeavskrivning.

Det som kan gå sönder är slutaren. Är det en proffsmodell pallar den lätt 150k bilder innan det är dags att byta slutare. Det går på några tusen. Annars kan ju alla slitdelar paja. Fokusmotor, fokusskruven, rattarna, knappar, gummi som släpper osv.

Vad är det för kamera om den nu kosta 10k beggad?
Citera
2010-11-04, 20:58
Medlem
Ring ditt försäkringsbolag och fråga kanske?
Citera
2010-11-04, 22:17
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Hemförsäkring täcker stöld såvida du inte varit oaktsam tex lämnat i bil osv. Tappad i golvet- drulle/allriskförsäkring. Alla såklart med kraftig värdeavskrivning.

Det som kan gå sönder är slutaren. Är det en proffsmodell pallar den lätt 150k bilder innan det är dags att byta slutare. Det går på några tusen. Annars kan ju alla slitdelar paja. Fokusmotor, fokusskruven, rattarna, knappar, gummi som släpper osv.

Vad är det för kamera om den nu kosta 10k beggad?
10k var ett ungefärligt pris, snarare 15k egentligen. Jag vill ha antingen en d300s+schysst vidvinkeloptik typ 14-24
eller en 7d med 15-85 kitgluggen. Men får jag tag i något av husen billigt så kommer jag knipa det såklart. Tyvärr verkar många ta rena fantasipriser, på d300s t.ex. folk säljer för 10-11000 när det går att få tag i får runt 12 500 ny...
Citera
2010-11-04, 22:17
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Ring ditt försäkringsbolag och fråga kanske?
det ska jag göra imorgon. Tänkte att fb var smidigt om någon visste.
Citera
2010-11-05, 08:38
Medlem
Hoppas inte på förmycket bara, jag sa nyligen upp min allrisk som jag haft i 3 år sen jag tog mig tid att läsa igenom avtalet. Låt säga att man köper en LCD-/Plasma TV för 14k, efter 2 år är den värd 7k i deras ögon (du får alltså en liknande TV för 7k). Sen drar dom av 50% för att den är två år gammal. Och sen är det självrisk på det... det ger alltså den nätta summan av 14000/2= 7000 - 50% = 3500 - 1500 i självrisk så det blir 2000 kr kvar i handen. Det är anledningen att jag lägger ett enda öre på nån 'drulleförsäkring'
Senast redigerad av fuba1 2010-11-05 kl. 08:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in