2004-06-30, 07:59
Medlem
Turistens avatar
Jag vet inte om jag är trögtänkt eller hur det är, hursomhelst får ni gärna förklara för mig hur det ligger till och om det jag vill uppnå är genomförbart.

Så här ligger det till:
Från vår ISP har vi 5 fasta IP-adresser. Samtliga är upptagna. 4 av IP-adresserna går till brandväggen (mailserver,webserver samt några MIP för PPTP). Jag har en adress över som jag erbjuder som "publikt internet". Alltså en IP-adress som inte på något sätt går genom brandväggen. Så här är det konfigurerat för IP-adressen som inte går genom brandväggen:

Mellan internet-pipan och brandväggen har jag slängt upp en liten konsumentswitch (D-Link DES-1008D). På denna switch har jag hängt på ytterligare en konsumentprodukt, nämligen en router, D-Link DI614+. Med denna kan jag låta kunder och besökare komma åt internet via kabel eller WiFi utan att behöva oroa mig över att de kan komma in på vårt LAN.
På denna router har jag också hängt på en webbkamera, Axis 2120. Kameran har en inbyggt webserver och ligger på port 80.

Vad jag vill uppnå:
Jag har en Windows 2000 Server med IIS som jag vill lägga på samma IP-adress som routern och kameran. IISen skall även den ha port 80. Hur gör jag för att få båda webservrarna att fungera på samma IP-adress och port? Kan jag ex.vis ansluta webkameran till Windowsburken (den har tre nätverkskort) och gå via den? Dvs att Windowsburken ger kameran en IP-adress? Eller går det att mecka med routern för att uppnå det jag vill?
Citera
2004-06-30, 08:39
Medlem
Inte om båda ska köras på port 80, förslagsvis så flyttar du kameran till en annan port.

Annars kör webkameran på en annan port, skapa en ny site din IIS och där antingen peka om URL eller gör en sida med tex en iframe till din webkamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in