2010-11-04, 09:30
Medlem
SexualCafes avatar
har köpt en alkomätare och mätte upp min råsprit till 70%

nån som har några tips?

brännaren är en hemmabyggd labmaster modell ca 30år gammal utan kollonfyllning.
Citera
2010-11-04, 09:51
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
har köpt en alkomätare och mätte upp min råsprit till 70%

nån som har några tips?

brännaren är en hemmabyggd labmaster modell ca 30år gammal utan kollonfyllning.
Håller du tempen?. Får själv ut över 90% med min Labbe!. Kollonfyllningen skall inte spela någon roll ang. procenten.
Citera
2010-11-04, 09:55
Medlem
Är det en vanlig konsum-mätare, alltså blyviktad mätsticka i glas; fungerar det inte.
Om du läser instruktionen har den ett ganska snävt godkänt mätspektrum - tror det är mellan 35-45% nånting. På högre halter får du ganska ordentliga felvisningar..
Citera
2010-11-04, 10:12
Medlem
SexualCafes avatar
enligt min termometer (en utanpåliggande rörtemometer) så visade den 70-75grader, sänkte jag kylningen så kyldes inte produkten, och värmen var på max (2000w patron med termostatstyrning som jag hade på 90grader dvs max). kärlet rymmer ca 30-35liter max och jag fyller det med 25liter mäsk på en gång

det är iof en billig alcomätare, men mätte upp min förra sats och den visade 30% och den var utblandad med hälften vatten, vissa av mina vänner som provade den påpekade att den var en aning svag.
Citera
2010-11-04, 10:20
Medlem
charkovs avatar
Är ju svårt att hålla dom rekomenderade 78.4 graderna med en utanpåliggande termometer.
Räcker att tempraturen svajar bara lite grann, så vips har man en lägre % på råspriten.

Sen en alkometer kan man alltid kalibrera någotsånär i rent vatten.
Citera
2010-11-04, 12:06
Medlem
Silverlöda fast ett rostfritt nät i botten på kolonnen och fyll med raschig-ringar eller porslinskross, bör öka det lite grann iaf, iom att du ökar trycket som krävs för att vätskan ska koka upp hela vägen i kolonnen.

Fungerar inte det - avsluta kokningen tidigare, du kanske får rent vatten sista litern? Mät i slutfasen.
Eftersom du hade en konsum-mätare rekommenderar jag exakt en dl av varje vätska - dubbla så har du rätt %. Avsluta när det sjunker under 50%..
Citera
2010-11-05, 23:07
Medlem
SexualCafes avatar
funderar på att svetsa i ett par nya kylrör i toppen och ta bort de gamla nedre, då borde det bli lättare att stoppa i fylning också + att jag fundrar på att göra en extra produktkylare.
Citera
2010-11-06, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Highorbit
Silverlöda fast ett rostfritt nät i botten på kolonnen och fyll med raschig-ringar eller porslinskross, bör öka det lite grann iaf, iom att du ökar trycket som krävs för att vätskan ska koka upp hela vägen i kolonnen.

Fungerar inte det - avsluta kokningen tidigare, du kanske får rent vatten sista litern? Mät i slutfasen.
Eftersom du hade en konsum-mätare rekommenderar jag exakt en dl av varje vätska - dubbla så har du rätt %. Avsluta när det sjunker under 50%..

diskbollar e bättre, men sänk värmen lite så kommer du få starkare produkt, din destillation går antagligen för fort och det kommer med mer vattenångor.
Citera
2010-11-06, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
funderar på att svetsa i ett par nya kylrör i toppen och ta bort de gamla nedre, då borde det bli lättare att stoppa i fylning också + att jag fundrar på att göra en extra produktkylare.

flytta kylrören till toppen på kolonnen, och bygg en längre liebig kylare om det kommer varm sprit eller ånga
Citera
2010-11-07, 14:22
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
diskbollar e bättre, men sänk värmen lite så kommer du få starkare produkt, din destillation går antagligen för fort och det kommer med mer vattenångor.
ok, förra körningen hade jag lägre temp men fick 60%ig råsprit, hade iof svagare mäsk då....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in