Är det en vanlig konsum-mätare, alltså blyviktad mätsticka i glas; fungerar det inte.
Om du läser instruktionen har den ett ganska snävt godkänt mätspektrum - tror det är mellan 35-45% nånting. På högre halter får du ganska ordentliga felvisningar..
enligt min termometer (en utanpåliggande rörtemometer) så visade den 70-75grader, sänkte jag kylningen så kyldes inte produkten, och värmen var på max (2000w patron med termostatstyrning som jag hade på 90grader dvs max). kärlet rymmer ca 30-35liter max och jag fyller det med 25liter mäsk på en gång
det är iof en billig alcomätare, men mätte upp min förra sats och den visade 30% och den var utblandad med hälften vatten, vissa av mina vänner som provade den påpekade att den var en aning svag.
Är ju svårt att hålla dom rekomenderade 78.4 graderna med en utanpåliggande termometer.
Räcker att tempraturen svajar bara lite grann, så vips har man en lägre % på råspriten.
Sen en alkometer kan man alltid kalibrera någotsånär i rent vatten.
Silverlöda fast ett rostfritt nät i botten på kolonnen och fyll med raschig-ringar eller porslinskross, bör öka det lite grann iaf, iom att du ökar trycket som krävs för att vätskan ska koka upp hela vägen i kolonnen.
Fungerar inte det - avsluta kokningen tidigare, du kanske får rent vatten sista litern? Mät i slutfasen.
Eftersom du hade en konsum-mätare rekommenderar jag exakt en dl av varje vätska - dubbla så har du rätt %. Avsluta när det sjunker under 50%..
funderar på att svetsa i ett par nya kylrör i toppen och ta bort de gamla nedre, då borde det bli lättare att stoppa i fylning också + att jag fundrar på att göra en extra produktkylare.
Silverlöda fast ett rostfritt nät i botten på kolonnen och fyll med raschig-ringar eller porslinskross, bör öka det lite grann iaf, iom att du ökar trycket som krävs för att vätskan ska koka upp hela vägen i kolonnen.
Fungerar inte det - avsluta kokningen tidigare, du kanske får rent vatten sista litern? Mät i slutfasen.
Eftersom du hade en konsum-mätare rekommenderar jag exakt en dl av varje vätska - dubbla så har du rätt %. Avsluta när det sjunker under 50%..
diskbollar e bättre, men sänk värmen lite så kommer du få starkare produkt, din destillation går antagligen för fort och det kommer med mer vattenångor.
funderar på att svetsa i ett par nya kylrör i toppen och ta bort de gamla nedre, då borde det bli lättare att stoppa i fylning också + att jag fundrar på att göra en extra produktkylare.
flytta kylrören till toppen på kolonnen, och bygg en längre liebig kylare om det kommer varm sprit eller ånga
diskbollar e bättre, men sänk värmen lite så kommer du få starkare produkt, din destillation går antagligen för fort och det kommer med mer vattenångor.
ok, förra körningen hade jag lägre temp men fick 60%ig råsprit, hade iof svagare mäsk då....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!