• 1
  • 2
2010-11-04, 00:02
Medlem
Jag ska göra en ugnsbakad pulled pork i helgen och till dry-ruben ska det användas torrsenap. I Sverige finns ju bara två varianter att tillgå; Möllers torrsenap eller Colman's.

I receptet ska det bara vara 1 msk (inte så mycket egentligen), men jag kan tycka att Colman's är lite för stark och kanske tar över för mycket smakmässigt. Å andra sidan uppfattar jag Möllers torrsenap som ganska mjäkig och kanske inte lämnar några vidare smakavtryck alls.

I övrigt består dry-ruben av paprikapulver, farinsocker, flingsalt, vitlökspulver (och torrsenap).

Vilken torrsenap tror FB:s matlagningselit passar bäst?
Citera
2010-11-04, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag ska göra en ugnsbakad pulled pork..........
Vilken torrsenap tror FB:s matlagningselit passar bäst?
Colman's. I samband med att du blandar ut den så tappar den i styrka.

~Paul~
Citera
2010-11-04, 09:24
Medlem
OdCaBos avatar
Du har redan fått ett svar men jag måste hålla med. Jag skulle till och med öka mängden, det smakar inte starkt i slutändan, särskilt inte i kombination med farinsockret som om jag gissar rätt är nästan hälften av den totala volymen?. En msk senapspulver per 500 g kött kanske.

Lite finmalen svartpeppar tycker jag är ett måste till din rub... Gärna spiskummin också!
Citera
2010-11-04, 09:49
Medlem
Vad är egentligen torrsenap?Är det någonting man kan efterlikna om man har senapsfrön?
Citera
2010-11-04, 09:52
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Vad är egentligen torrsenap?Är det någonting man kan efterlikna om man har senapsfrön?

Ja. Om du mal dem har du senapspulver, dvs torrsenap
Citera
2010-11-04, 09:57
Moderator
Kyrpators avatar
Det ämne som ger senapen dess starka smak (och vars namn jag nu inte kan påminna mig, eller ens lyckas googla fram) förstörs av värme, så det torde vara ofarligt att använda Colman's i det här sammanhanget.
Citera
2010-11-04, 10:01
Medlem
OdCaBos avatar
Ang senap och rubs så är en annan vanlig teknik att ta vanlig senap (vanlig i det här sammanhanget är ovanlig, dvs gul amerikansk senap. Vilket man bör köpa om man vill ha en "autentisk", naturligtvis kan det bli minst lika gott med andra sorters senap) och smeta in köttbiten innan du har på de torra kryddorna. Detta bildar något som kallas en bark.
Citera
2010-11-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Ja. Om du mal dem har du senapspulver, dvs torrsenap

Det verkar rimligt. Men då frågar man sig varför det tjatas så förbannat i diverse forum och recept om just ett visst senapspulvermärke som det allena saliggörande, när det går precis lika bra med gamla hederliga senapsfrön.
Citera
2010-11-04, 11:05
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det verkar rimligt. Men då frågar man sig varför det tjatas så förbannat i diverse forum och recept om just ett visst senapspulvermärke som det allena saliggörande, när det går precis lika bra med gamla hederliga senapsfrön.

Recepten är normalt baserade på colman's eftersom det det märke som finns tillgängligt. Maler du frön blir smaken beroende på vilka frön du köper och du kan behöva dosera på ett annat sätt.
Citera
2010-11-04, 11:37
Medlem
Terraries avatar
Är det denna bark som nämndes som du är ute efter?
Isåfall vill jag rekomendera Västerviks senap, använder den till julskinkan och bildar den där "barken".
Citera
2010-11-04, 12:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrarie
Är det denna bark som nämndes som du är ute efter?
Isåfall vill jag rekomendera Västerviks senap, använder den till julskinkan och bildar den där "barken".
Ditt inlägg är mycket förvirrande. Vill du kanske förklara vad du menar???

~Paul~
Citera
2010-11-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Recepten är normalt baserade på colman's eftersom det det märke som finns tillgängligt. Maler du frön blir smaken beroende på vilka frön du köper och du kan behöva dosera på ett annat sätt.

Precis som med alla kryddor. Men man läser ju sällan recept där det står: "1 tsk Kockens malda kardemumma" underförstått att man naturligtvis kan mala vilken kardemumma som helst själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in