• 1
  • 2
2010-11-03, 23:58
Medlem
Vidavelors avatar
Precis fått hem min färdigmonterade dator från inet. Hur ska jag göra för att de ska arbeta tillsammans? Vad jag har förstått det så ska man ha operativsystemet på SSD:n? Men hur ska jag göra så allt minne lagras på hårddisken?
Citera
2010-11-04, 00:00
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Det är väl en funktion som windows 7 har integrerat vad jag förstått, om den är aktiverad pér automatik eller om man måste ställa in de manuellt är en annan fråga
Citera
2010-11-04, 00:12
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Det är väl en funktion som windows 7 har integrerat vad jag förstått, om den är aktiverad pér automatik eller om man måste ställa in de manuellt är en annan fråga

Ja men frågan är om man ska installera windows 7 på den vanliga hårddisken också, men då förstörs väl själv idén med SSD?
Citera
2010-11-04, 00:13
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Nej, det ska du bara installera på SSD'n
Citera
2010-11-04, 00:16
Medlem
cbatbhs avatar
Jag har mitt OS på SSD:en och resten av all skit på hårddisken.

Förstår inte frågan riktigt.. Frågar du om hur du ska lagra allt annat på hårddisken ?
Citera
2010-11-04, 00:21
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbatbh
Jag har mitt OS på SSD:en och resten av all skit på hårddisken.

Förstår inte frågan riktigt.. Frågar du om hur du ska lagra allt annat på hårddisken ?

Precis!
Citera
2010-11-04, 00:30
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Missförstod dig lite då, windows har nämligen en funktion för att minska läs / skrivningen till just SSD diskar, ram-minnet brukar ha någon allokerad bit på en hårddisk som konstant skrivs till/läses av om jag inte minns fel, men denna funktion gjorde så att denna bit hamnade på en eventuell mekanisk disk och således slipper man massa slitage på SSD'n

Installera OS på din SSD, och lägg allt annat skit på den andra (Om du installerar ett program exempelvis så välj att lägga det på den andra hårddisken)
Citera
2010-11-04, 00:34
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Missförstod dig lite då, windows har nämligen en funktion för att minska läs / skrivningen till just SSD diskar, ram-minnet brukar ha någon allokerad bit på en hårddisk som konstant skrivs till/läses av om jag inte minns fel, men denna funktion gjorde så att denna bit hamnade på en eventuell mekanisk disk och således slipper man massa slitage på SSD'n

Installera OS på din SSD, och lägg allt annat skit på den andra (Om du installerar ett program exempelvis så välj att lägga det på den andra hårddisken)

Problemet är att det inte finns några mappar på hårddisken och av någon anledning kan jag inte intallera något på den. Jag vill ju ha samma uppbyggnad som SSD:n där man har mina dokument, mina filmer etc.
Citera
2010-11-04, 00:36
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Har du skapat en partition på den mekaniska hårddisken?
Citera
2010-11-04, 00:43
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Har du skapat en partition på den mekaniska hårddisken?

Japp. det enda jag har gjort, min datakunskaper sträcker sig inte så mycket längre.
Citera
2010-11-04, 00:46
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Går det att skapa mappar på den då? Om det fungerar så kan du pröva att använda en mapp som du skapat som sökväg när du ska installera något.

Annars så får du pröva att snabbformatera den som NTFS, har fungerat med min 500gig extern som inte ville skrivas till..
Citera
2010-11-04, 00:49
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Går det att skapa mappar på den då? Om det fungerar så kan du pröva att använda en mapp som du skapat som sökväg när du ska installera något.

Annars så får du pröva att snabbformatera den som NTFS, har fungerat med min 500gig extern som inte ville skrivas till..

Den är formaterad som NTFS. Så det finns alltså ingen finess som gör att allt som installeras i alla vanliga förgjorda mappar sparas på hårddisken istället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in