• 1
  • 2
2010-11-03, 22:58
Medlem
Jag har fått ett skumt problem när jag försökter installera ubuntu 10.10. Jag hittar disken i bios och linux. Men inte i diskhanteraren i Windows 7. När jag börjar installera ubuntu från skivan funkar det perfekt enda tills den puttar ut skivan och startar om sig då kommer det massa errors. När jag startar upp det så stå det bara no such device.

Vad är felet?
Tack på förhand
Citera
2010-11-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Jag har fått ett skumt problem när jag försökter installera ubuntu 10.10. Jag hittar disken i bios och linux. Men inte i diskhanteraren i Windows 7. När jag börjar installera ubuntu från skivan funkar det perfekt enda tills den puttar ut skivan och startar om sig då kommer det massa errors. När jag startar upp det så stå det bara no such device.

Vad är felet?
Tack på förhand

Ubuntu har problem med hur de identifierar multipla HDD vid installation.

Läs mer på:
http://ubuntu-ky.ubuntuforums.org/sh....php?p=9645162
Citera
2010-11-03, 23:31
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Vad är felet?
Tack på förhand

Använd manuell partitionering vid istallation och se till att du där identifierar alla diskar och partitioner. OBS! var noga med att endast formatera den eller de partitioner där du skall installera Ubuntu. Kolla även att du har grub korrekt placerad på startdisken.
Citera
2010-11-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Använd manuell partitionering vid istallation och se till att du där identifierar alla diskar och partitioner. OBS! var noga med att endast formatera den eller de partitioner där du skall installera Ubuntu. Kolla även att du har grub korrekt placerad på startdisken.
Måste jag göra flera partitioner för ubuntu precis som i slackware? Tycker den avancerade diskhanteringen var krånglig :P får kolla lite noggrannare efter jobbet.

Tack för hjälpen!
Citera
2010-11-04, 10:13
Medlem
hashs avatar
Citat:
Måste jag göra flera partitioner för ubuntu precis som i slackware? Tycker den avancerade diskhanteringen var krånglig :P får kolla lite noggrannare efter jobbet.

Tack för hjälpen!

Det rekommenderade är iaf att ha två stycken partitioner, en swap och en / (root partition).

Finns en del förespråkare som hävdar att det inte behövs en swap, tekniskt sett så är det sant. Det kommer fungera, men enligt kernel kerneltrap så finns det en break even gräns där man faktiskt tjänar på att även swappa ut information på disk, d v s generellt får du bättre prestanda (iofs beroende på hur du jobbar). Men låt oss inte ta denna off topic diskussion
Citera
2010-11-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det rekommenderade är iaf att ha två stycken partitioner, en swap och en / (root partition).

Finns en del förespråkare som hävdar att det inte behövs en swap, tekniskt sett så är det sant. Det kommer fungera, men enligt kernel kerneltrap så finns det en break even gräns där man faktiskt tjänar på att även swappa ut information på disk, d v s generellt får du bättre prestanda (iofs beroende på hur du jobbar). Men låt oss inte ta denna off topic diskussion
Om jag har en 500gb hdd vad skulle du då rekommendera för storlekar på dem?

En annan fråga. Folk på jobbet säger att det är bättre att köra ubuntu 9 istället för ubuntu 10.10. Eftersom att det gamla är stabilare. Vad tycker ni?
Citera
2010-11-04, 16:27
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Om jag har en 500gb hdd vad skulle du då rekommendera för storlekar på dem?

En annan fråga. Folk på jobbet säger att det är bättre att köra ubuntu 9 istället för ubuntu 10.10. Eftersom att det gamla är stabilare. Vad tycker ni?
Personligen sitter jag kvar på föregående version, 10.04 som är en så kalald LTS version med extra lång support. Den har fungerat hur bra som helst ända sedan jag installerade den under Alpha-stadiet. Den kan rekommenderas. Finns att ladda ner på Ubuntus ordinarie sida.
Citera
2010-11-04, 19:56
Medlem
Jag får det inte att funka.. vet inte om jag vågar ta ut de andra diskarna helt då de är stripade..
Citera
2010-11-04, 20:18
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Jag får det inte att funka.. vet inte om jag vågar ta ut de andra diskarna helt då de är stripade..

1. Hämta hem en steg för steg installations gudie för 10.04 på nätet (finns flera, googla)
2. Gå till:
https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
här finns anvisningar om partitionering. Läs igenom, skriv ut. Om du har frågor gå till det svenska eller engelska forumet
3. Återställ först allt till det ursprungliga tillståndet (innan du började installera Ubuntu) och kolla att datorn startar normalt.
4. Stoppa i en Ubuntu 10.04 Live-CD och starta från skivan om allt verkar ok klicka på installera.
5. När du kommer till partitionering:
Citat:
Använd manuell partitionering och se till att du där identifierar alla diskar och partitioner. OBS! var noga med att endast formatera den eller de partitioner där du skall installera Ubuntu. Kolla även att du har grub korrekt placerad på startdisken.
Under förutsättning att installationen hittar och känner igen din hårdvara borde du vid omstart nu få upp grubb där du kan välja vilket os som skall startas.
Citera
2010-11-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
1. Hämta hem en steg för steg installations gudie för 10.04 på nätet (finns flera, googla)
2. Gå till:
https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
här finns anvisningar om partitionering. Läs igenom, skriv ut. Om du har frågor gå till det svenska eller engelska forumet
3. Återställ först allt till det ursprungliga tillståndet (innan du började installera Ubuntu) och kolla att datorn startar normalt.
4. Stoppa i en Ubuntu 10.04 Live-CD och starta från skivan om allt verkar ok klicka på installera.
5. När du kommer till partitionering:

Under förutsättning att installationen hittar och känner igen din hårdvara borde du vid omstart nu få upp grubb där du kan välja vilket os som skall startas.
Det är precis detta jag har gjort. Fast med 10.10. Jag får inte ens ett val vilket operativsystem jag vill boota. Den går bara direkt in i "terminalläge" och sen står det:
"device not fount: f313d1d-a60e-8c1e-53208ebc9656
Grub rescue>

Kan detta bero på att jag kör 10.10 och inte 10.04?
Citera
2010-11-04, 22:06
Medlem
Boota från live-cd.

I ett terminal fönster identifiera din / partition genom att ange följande:

>sudo fdisk -l /dev/sd* där * står för a,b,c osv.

Mounta denna partition (som exempel är sda5 din /):

>sudo mount /dev/sda5 /mnt

Kör nu nedanstående kommando för varje disk du hittar (som exempel har du 2 diskar)

>sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
>sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sdb

Detta fixade min laptop med 2 sata diskar.
Citera
2010-11-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambilight
Boota från live-cd.

I ett terminal fönster identifiera din / partition genom att ange följande:

>sudo fdisk -l /dev/sd* där * står för a,b,c osv.

Mounta denna partition (som exempel är sda5 din /):

>sudo mount /dev/sda5 /mnt

Kör nu nedanstående kommando för varje disk du hittar (som exempel har du 2 diskar)

>sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
>sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sdb

Detta fixade min laptop med 2 sata diskar.
Jag tänkte köra från ubuntu's "prova ubuntu". Men lyckades inte lista ut root lösenordet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in