Citat:
Ursprungligen postat av
Peroman
Vad gick frakten på? Och hade du några problem med tullen?
Det finns lite olika fraktalernativ, men på större sändningar (mina har blivit lite större för varje gång...) har det blivit ungefär 100 dollar med flyg utan tracking osv (inte priotity alltså) och tar då cirka 2 veckor från att de skickar från US. Med tanke på att det sista paketet (kom igår, jippi!) innehöll 109 tidningar plus bags/boards på alla känns det rätt överkomligt.
När det gäller tull har jag haft tur; på den första sändningen fick jag betala några hundra för att lösa ut leveransen. Men på de två senaste (bland annat den jag länkade bilder till en bit upp här) har det glidit igenom. Sannolikt just för att jag sedan länge haft känslan av att tullen inte alls har samma koll på "vanlig" post som de har på priority mail etc. Undrar om det också spelar roll att det rör sig om "books", det är ju betydligt bättre tullregler för böcker än det mesta annat i Sverige?
Det normala är 40-50 procent rabatt på tidningarna. Grovt räknat kostar därför en 3.99 usd-tidning (med 50 % discount) ungefär 2 dollar. Plus frakt cirka 1 dollar. Säg ungefär 20 kr totalt under förutsättning att den går genom tullen. Plus en krona (12 cent) för att få den levererad i vanlig plastficka och papp. Det finns med andra ord en hel del att tjäna på jämfört med att handla i Sverige om du handlar i större kvantiteter.
Själv har jag ändå kvar en del prenumerationer på Comics Heaven. Jag gillar dem, vill stödja lite, kul att de finns osv:-)