2010-11-03, 22:13
Medlem
Hej, har letat förgäves nu efter en enkel fin lösning på att få in XP på min HP Pavilion dv6-1220so Entertainment Notebook PC.
Får som många andra blå skärmen med att det inte går att köra xp skivan.
Det går inte och gå in i BIOS och ändra SATA eller att lägga in nåt med hjälp av floppy disk då det inte finns någon.
Testade dual boot som skiter sig det också...

Jag blir gärna av med Vista helt och hållet på datorn.
Har sparat allt jag vill ha på en extern hårddisk och vill bara köra in XP på datorn.
Frågan är, vågar jag formatera hela datorn för att bara få reda på samma sak igen? (att xpskivan inte kan köras) har jag då trashat en dator i onödan då jag inte äger några vista skivor till datorn.

Såg någon tråd att man kan ladda hem "exotiska" skivor med xp med alla drivrutiner
Har jag då fortfarande ett verifierat windows???
Jag har som sagt original skiva på Xp något som heter sapphire ATI och nero (alla original)
Kan jag formatera väck hela vista och sedan bara köra skivan utan kompikationer?
Citera
2010-11-03, 22:19
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattis82
Hej, har letat förgäves nu efter en enkel fin lösning på att få in XP på min HP Pavilion dv6-1220so Entertainment Notebook PC.
Får som många andra blå skärmen med att det inte går att köra xp skivan.
Det går inte och gå in i BIOS och ändra SATA eller att lägga in nåt med hjälp av floppy disk då det inte finns någon.
Testade dual boot som skiter sig det också...

Jag blir gärna av med Vista helt och hållet på datorn.
Har sparat allt jag vill ha på en extern hårddisk och vill bara köra in XP på datorn.
Frågan är, vågar jag formatera hela datorn för att bara få reda på samma sak igen? (att xpskivan inte kan köras) har jag då trashat en dator i onödan då jag inte äger några vista skivor till datorn.

Såg någon tråd att man kan ladda hem "exotiska" skivor med xp med alla drivrutiner
Har jag då fortfarande ett verifierat windows???
Jag har som sagt original skiva på Xp något som heter sapphire ATI och nero (alla original)
Kan jag formatera väck hela vista och sedan bara köra skivan utan kompikationer?

Varför skulle inte detta funka?
Och din XP originalskiva är du säker på att det är en XP skiva?
För sapphire ATI är nämligen grafikkort och Nero ett bränningsprogram.
Jag har kört alla olika sorters operativsystem och aldrig haft något problem.
Man stoppar i skivan, startar om datorn, låter skivan boota, Och raderar sen partitionen man vill lägga sitt operativsystem på och formaterar, sen installerar man bara.
Prova med en annan XP Skiva är mitt råd.
Citera
2010-11-03, 22:24
Bannlyst
Har aldrig kört med vista/7, men har läst lite men det är allt men testa..

Kolla om du kan starta din XP skiva först. (boota alltså)
Om du kan göra det är det inga problem, ta bort partionen, o sedan gör en ny. (Gör allt med XP skivan för o va säker..)
Om du inte kan boota skivan,
a) gör så att CD läsaren bootas först.
b) Ladda ner en helt ny XP skiva, du kan använda din egen licens (om du nu har en XP skiva redan) om det är av samma version (dvs. båda är professional)
Det är vad jag läst iaf.. att Vista typ inte hittar skivan för att den är för gammal (?) men som sagt, har aldrig testat, bara läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in